Dudás Gergelynek, az Index volt főszerkesztőjének kezdeményezésére csak a tervezett összeg 12 százaléka jött össze, de most ezt a 36 millió forintot is vissza kell fizetni. A 30 fős szerkesztőség így egyelőre nem kezdheti meg munkáját.
Sikertelenül zárult az Indiegogón néhány perccel ezelőtt a Dudás Gergely, az Index volt főszerkesztője által tavaly novemberben elindított gyűjtés a Politis nevű új internetes újság elindítására. Dudás a tervezett 990 ezer euró, azaz mintegy 300 millió forint helyett csupán annak 12 százalékát, körülbelül 36 millió forintot tudott szerezni a két hónapon át tartó gyűjtés alatt, de végül ehhez sem jut hozzá, mivel az eddigi támogatók visszakapják a pénzüket. Ha az újságíró később netán újból nekifutna a pénzgyűjtésnek, akkor nulláról kell kezdenie.
A Politis nevű új internetes újság felállításával kapcsolatos kezdeményezését a volt főszerkesztő a magyarországi médiahelyzettel kapcsolatos problémákkal magyarázta. Egy olyan, tisztán közéleti tematikájú, „hírszeméttől” mentes oldal elindításáról beszélt, melybe nincs beleszólása sem a pártoknak, sem a gazdasági szereplőknek, függetlenségét az olvasói bevételek biztosítják, bár később az is kiderült, hogy Dudásnak szándékában állt volna hirdetéseknek is helyet biztosítani. Az előfizetői, támogatói bevételekből 30 újságíróból álló stábot állítottak volna fel, az ígéret szerint Magyarország legjobbjaiból, de konkrét névsort nem tettek közzé, ahogy próbaszám sem készült az újságból, és az üzleti terve sem volt publikus.
Ahhoz, hogy a kezdeményezés elindulhasson, évente 30 ezer fő 33 eurós, vagyis körülbelül 10 ezer forintnyi egyszeri támogatására lett volna szüksége Dudásnak, illetve a Politisnak. Azonban még az utolsó pillanatban érkezett támogatókkal együtt is mindössze 2951 ember volt hajlandó adakozni, vagyis még a tervezett előfizetői létszám 10 százalékát sem sikerült megugrani. Ők összesen közel 3700 előfizetést vásároltak, így jön ki a tervezett összeg 12 százaléka.Pedig Dudás ötlete mellett több ismert közéleti szereplő is állást foglalt, internetes kampányvideókban is buzdították az embereket a pénzbefizetésre. A kampányba beszállt Kepes András, Baló György, Nyáry Krisztián, Kukorelly Endre, Kemény Zsófi, Kóczián Péter, Kádár Tamás és sokan mások is.
A pénzgyűjtés eredménytelen lezárulta kapcsán telefonon kerestük Dudás Gergelyt, van-e terve, hogy újból belevág a gyűjtésbe, de egyelőre nem vette fel a telefonját. Ha később mégis sikerül utolérni, vagy ezzel kapcsolatban információt közöl, arról természetesen beszámolunk.
Megszólalt Dudás Gergely (14:17)
Dudás Gergely a Kreatívnak nyilatkozott pár mondatot. Azt mondta, „a kampány tanulságainak összegzése és a kampány során felmerült lehetőségek értékelése lesz a következő hetek programja”. Konkrétumot ennél többet nem mondott, de hangsúlyozta, nem szabad lesöpörni az elért emberek számát, mivel ahhoz képest, hogy a közösségi finanszírozás kultúrája nálunk még alacsony, az összegyűlt közel 40 millió forint borzasztó jelentős. Szavai alapján egyelőre vizsgálja Dudás, miért nem sikerült 7 ezer Facebook követőjének mindegyikét támogatónak megnyernie. „Azt a szkepszist, hogy ezt az ügyet igenis meg lehet csinálni, nekem egyedül nem sikerült leküzdenem” – tette hozzá a Kreatívnak a Politis ötletgazdája, aki azzal zárta a beszélgetést, hogy ő továbbra is az előfizetéses alapú üzleti modellben, mert csak ez biztosítja a függetlenséget.
Dudás levélben és a Facebookon köszönte meg (14:36)
Péntek délután e-mailben, majd nem sokkal azután Facebookon köszönte meg támogatóinak Dudás a felajánlott összeget. A site ötletgazdája közel 3700 előfizetést emlegetve azt írta, a 60 nap alatt az évtizedes múlttal bíró civil szervezetek vagy hosszú ideje működő médiumok kampányainak eredményével összevetve is nagyon jelentős eredmény az összegyűlt összeg, ami szerinte bizonyítéka annak, hogy sokan vannak olyanok, akiknek fontos, hogy változtassanak a magyar médiaviszonyokon. Az újság elindításához azonban az összegyűlt tőke nem elég, az Indiegogo ezért mindenkinek 5-7 munkanapon belül visszautalja a befizetését. Dudás hangsúlyozza, úgy emlékszik, a kampány indulásakor közzétett, a magyar médiahelyzetről szóló elemzés egyetlen pontját sem vitatta, cáfolta senki, szerinte a kampány fontos eredménye az is, hogy ezek a kérdések napirendre kerülhettek a magyar nyilvánosságban. Továbbra is meggyőződése, hogy a politikától és a hirdetői nyomástól is független újság működésének, a közéleti tartalmak és a minőség elsőségének legjobb biztosítéka az olvasók előfizetése. Hozzátette, a Politis ügye sok vitát, kérdéseket is indukált, ezek azonban sosem a cél fontosságát és érvényességét, hanem a kampány erejét, a cél elérésének választott módját kérdőjelezték meg. Egyedül, tőke és így csapat, drága kampány és stáb nélkül, pusztán az ügy fontosságára, tisztaságára és egy újság közösségi alapon való létrehozásának élményére alapozva most és így nem sikerült egy nemzetközi összehasonlításban is nagyon magas cél elérése, a szkepszis legyőzése. „A Politis azonban nem csak egy újság, hanem egy olyan ügy is, amit soha nem lehet feladni: a mai magyar média torz működésén, a nyilvánosság állapotán javítani, a független, minőségi közéleti újságírás lehetőségét és feltételeit megteremteni mindannyiunk közös érdeke. A kampány tanulságait átgondolva, új, részben éppen a kampánynak köszönhetően is felmerült lehetőségeket értékelve kell továbblépnem.”
Dudás Gergely 13 éven át volt az Indexnél, ahol gazdasági rovatvezetőként és főszerkesztő-helyettesként is dolgozott, majd 2013-tól tavaly májusig volt főszerkesztő. Nem sokkal az Index tulajdonosváltása után távozott.
A pénzgyűjtés ezen formáját egyébként crowdfundingként emlegetik. Arról, hogy csak látszólag egyszerű így pénzt keresni, nemrég egy részletes cikkben írtunk.
Az Index volt főszerkesztője, a 444.hu jelenlegi főszerkesztője egy rendezvényen keményen bírálta az Index későbbi főszerkesztőjét, a Politis alapítóját. Dudás Gergely szerint viszont Uj Péter igaztalan dolgokat mondott.