Először tavaly júniusban, majd tavaly novemberben és idén április végén lehetett újra hallani arról, hogy hamarosan állami kontroll alá kerül a rádiópiaci közönségmérési kutatás, vagyis a magyarországi rádiók hallgatottságának mérése. Ez azt jelenti, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fogja megrendelni a kutatási adatok elkészítését egy kutatócégtől, és publikálja majd az adatokat. Az elmúlt időszakban a rádiós piac főleg a TNS Hoffmann-Mediameter cégekből összeállt konzorcium adataiból dolgozott, de miután a konzorciummal az MTVA nem hosszabbította meg a saját szerződését, a rádiós adatokra kíváncsi emberek figyelme egy idő után inkább az Inspira Media Research nevű, magyar hátterű cég adatai felé fordult. A vállalat ugyanis 2016 óta ugyancsak végez rádiós kutatást, naplós – azaz a rádióhallgatók önbevallásán alapuló – módszerrel. Az Inspira a piactársával ellentétben a Kossuth, a Petőfi, a Bartók és a Danko Rádióról is közölt hallgatottsági mutatókat. (Az ő adatsoraikban szerepelt korábban az is, hogy Sebestyén Balázsékat elveri a Petőfi, a csak weben fogható Class pedig a Sláger FM-et szorongatja.) Ennek ellenére sokáig úgy tűnt, hogy az NMHH által kiírt tenderen csak a TNS Hoffmann-Mediameter konzorcium tud majd elindulni, mivel az NMHH tenderében olyan feltételeket szabtak, aminek az Inspira nem tudott volna megfelelni.
Nehéz feltétel
Géczi Tamás idén április végén a 24.hu kérdésére még azt mondta, állásfoglalást kértek az NMHH-tól a tender szövegével kapcsolatban. Ám ez Géczi szerint azért nem volt lehetséges, mert az elmúlt három évben az első kettőben volt egyáltalán iparági rádiós mérés (A Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete – RAME – megbízásából a TNS-Mediameter konzorciummal 3 éves szerződés, 2013-2016), így ebben a két évben senkinek sem volt esélye, hogy rádiós közönségmérést végezzen Magyarországon ilyen elvárt árbevételi mutató mellett.
Szövetkezve kerülik meg az NMHH-s korlátozást
A legújabb fejlemény most az, hogy bár az NMHH állásfoglalása – melyben nem tartotta a tendert kiíró médiahatóság problémásnak az említett pályázati feltételt – nem kedvezett az Inspira szempontjából, végül mégis lehet verseny az állami hallgatottságmérési tenderen. Az Inspira Media Resarch ugyanis megtalálta annak módját, hogyan indulhat el az állami rádiós mérés közbeszerzésén a számukra kedvezőtlen feltételek ellenére. Az Inspira vezetője, Géczi Tamás a mediapiac.com portálnak elmondta, hogy Géczi a honlapnak azt is mondta, hogy nem egy klasszikus konzorciumról van szó, mivel az Inspira stratégiai partnerséget kötött a céggel, amelynek felhasználják majd a referenciát és az elemzőszoftvereit. A Médiapiac egyébként úgy tudja, az Inspirán és partnerén kívül még a a TNS-Hoffmann-M-Meter Kft. adott be pályázatot.
A tender még zajlik. Ha minden az NMHH tervei szerint halad, akkor június végére lehet meg a szerződéskötés a győztes céggel. A piacra rálátással bíró forrásaink szerint viszont ősznél előbb nem várható adatközlés az állami ernyő égisze alatt.