Média
rádióstúdió

Az állam átvenné a rádiós hallgatottságmérést

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2016. 07. 19. 15:32

Korábban a témában:

Újabb, a médiapiacot érintő komoly lépés várható a közeljövőben. Megváltozik ugyanis a rádiós hallgatottságmérés, amibe beszállna a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH), vagyis maga az állam is. Azt ígérik, ettől minden jobb lesz, mint eddig, de máris felmerültek aggályok.

Eddig magáncégek mértek a rádiók megbízásából

A rádiós hallgatottságmérés azért különösen fontos, mert segítségével a hirdetők képbe kerülhetnek, hogy melyik rádió mekkora közönségaránnyal rendelkezik. Ez komoly kihatással van a reklámbüdzsék alakulására. Az elmúlt években Magyarországon a rádiók 2012-ben született megállapodása alapján a budapesti és országos hallgatottságmérését a TNS Hoffmann és a Mediameter cégekből álló konzorcium végezte a RAME (Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete) felkérésére, ennek köszönhetően tudhatjuk például azt, hogy a Class FM még mindig az ország leghallgatottabb rádiója, de a konzorcium adatsora mutatta meg azt is pár hónappal ezelőtt, hogy a fővárosban már a Sláger FM (az egykori Juventus Rádió) is hallgatottabb mint az államilag fenntartott Kossuth Rádió. (A legutóbbi rádióhallgatottsági adatokról a 24.hu-n is rendszeresen beszámolunk, legutóbb éppen pár napja.) A RAME és a mérőcég közötti szerződés azonban idén márciusban lejárt, ennek ellenére a cég továbbra is elvégzi a méréseket és megosztja azokat a velük egyénileg szerződő rádiókkal, illetve az adatok egy leszűkített körét a nyilvánossággal. Azonban nem minden rádió vesz már ebben részt, a közmédia például nem kötött szerződést a TNS Hoffmann – Mediameter konzorciummal, így jelenleg semmilyen hitelesített adat nem áll rendelkezésre arról, mennyien is hallgatják a legutóbbi évben több mint 90 milliárd éves állami támogatásból működő közmédia egyes rádiócsatornáit, a Kossuthot, a Bartókot, a Petőfit vagy éppen a Dankót, azokra legfeljebb a korábbi adatokból lehet becsléseket végezni.

Bárki hozzáférhet majd az adatokhoz, de csak egy szűk részéhez

A kreativ.hu most arról ír, hogy bár rendkívül ritkának számít, hogy egy állami szerv áll egy közös iparági kutatás élére, az NMHH most mégis erre készül. Ugyan a TNS-Mediameter által készített hallgatottsági kutatást szakmailag megalapozottnak és a piaci szereplők által elfogadott egységes mérésnek tekintik a hatóságnál, azonban miután az erre vonatkozó szerződés lejárt, az NMHH egy nagyobb reprezentativitású mérést szeretne, és azon rádiók hallgatottsági adatait is meg akarja ismerni, amelyek eddig a mérésből különböző okok miatt kimaradtak.

Emellett az NMHH azért is tervezi, hogy maga írja ki a rádiós kutatást, mert az új alapadatoknak már maga az NMHH lenne a tulajdonosa, amiből a hatósági igényeknek megfelelő szempontok alapján készített, különféle hallgatottsági mutatók képezhetők.

Hitelesebbek lesznek az adatok, ígéri a hatóság

Így a hatóság egyéb, a médiapiacot elemző, értékelő, a piaci tervezéshez, a pályáztatások előkészítéséhez, a jelentős befolyásoló erejű szolgáltatók azonosításához kapcsolódó feladatainak ellátásához is fel tudja használni az adatokat. Ezenkívül a piaci szereplők széles körével egyeztetett módszertan alapján, és azok részvételével készülő folyamatos audit mellett zajlik majd a mérés, így a hatóság elképzelése szerint hitelessége még megalapozottabb lesz.

Az is fontos szempont, hogy a tervek szerint ingyenesen férhetnek majd hozzá a rádiók azokhoz a hallgatottsági adatokhoz, amelyekért eddig fizetniük kellett. Ez egészen pontosan úgy nézne ki, hogy az alapadatokhoz bárki szabadon hozzáférhetne az NMHH honlapján, a szolgáltatók piaci érdekeire tekintettel azonban a különféle célcsoportok vagy idősávok szerinti lekérdezés csak a regisztrált felhasználók számára lenne lehetséges.

Itt a lehetőség a kutatócégeknek, hogy megbízást nyerjenek

Az NMHH most arra készül egy múlt heti konzultáció eredményeként kialakult módszertan alapján, hogy nyilvános pályázaton választja majd ki a mérést végző kutatócéget. Az NMHH reményei szerint az első felmérésre még ebben az évben sor kerülhet.

A kreativ.hu a cikkében egyébként némi találgatás is olvasható arról, ki lehet az NMHH-s tender nyertese. Emlegetnek kormánybarát kutatócégeket (ilyen a Nézőpont Intézet is), de például az Ipsost is.  A témára a későbbiekben még visszatérünk.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Demonstrtors gather outside the Parliament to protest against Brexit, waving EU and Union flags and a placard reading 'Brexit Is It Worth It?', London on September 12, 2018. Conservatives MPs opposed to Mrs May's Brexit Plan have met to discuss how and when they could force her to stand down as Prime Minister. (Photo by Alberto Pezzali/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.