Média

A rádiós piac átalakulása miatt változtat a TNS Hoffmann – Mediameter

rádió
rádió
A Class FM megszűnése és az új rádiós piaci szereplők miatt fontos fejleményt jelentett be a hazai rádiós hallgatottsági adatokat havonta publikáló konzorcium. Úgy döntöttek, hogy a november végi–december közepi négyhetes időszakban jóval nagyobb mintanagyságon végzik el a rádióhallgatási kutatást. Ennek eredményeit a jövő év januárjában hozzák majd nyilvánosságra.

A Magyarországon 2013 óta változatlan formátumban, éves szinten több mint 22 ezer személy megkérdezésével a rádiós közönségmérést végző TNS Hoffmann – Mediameter konzorcium – közleményében felidézi, hogy a konzorcium és a rádiós piac közötti együttműködés a Rádiós Médiaszolgáltatók Egyesülete (RAME) tenderének elnyerésével és a hallgatottságmérés elindításával kezdődött 2013-ban, és akkor sem ért véget, amikor a tender által kijelölt mérési időszak lejárt: ekkor a korábbi kutatást folytatva a konzorcium a tenderben előírt szigorú módszertant gyakorlatilag változatlan formában követve végezte tovább a rádiós hallgatottságmérést, így azóta is havi rendszerességgel, a korábbi adatokkal összevethető metodikával szolgáltatják a mérési eredményeket megrendelőiknek illetve a sajtónyilvánosságnak. (Nyilvánosságra azon rádiók mérési eredményeit hozzák, amelyek a kutatás előfizetői közül nem friss szereplők a piacon, hiszen a friss szereplők eleinte még képlékeny, kialakulatlan, nem megszilárdult hallgatótáborral bírnak.)

Azt írják, hogy mivel az elmúlt hónapokban a rádiós piacon jelentős változások történtek a rádiós piacon, hiszen egyrészt új rádiók jelentek meg, másrészt november 20-tól megszűnt a Class FM sugárzása. Mivel a hallgatottságmérést végző konzorciumnál úgy látják, hogy az egyetlen országos kereskedelmi rádió lekapcsolása minden bizonnyal erős turbulenciát okoz majd a rádióhallgatók között, és szeretnék a rádiók közötti vándorlást, a preferenciák változását megfelelő módon mérni, november végétől december közepéig folyamatosan, négy héten keresztül és megemelt mintaelemszámmal vizsgálják a rádiók hallgatottságát.

Ezt azzal magyarázzák, hogy a hazai és nemzetközi tapasztalatok is arról tanúskodnak, hogy egy ekkora változás esetén az első eredmények beméréséhez a szokásosnál hosszabb adatfelvételi időre és a szokásosnál nagyobb mintaelemszámra van szükség, hiszen a váltás utáni időszakban nem egy nap alatt kristályosodnak ki a hallgatói szokások és preferenciák. A rádiók műsorai és műsorvezetői is változnak, például a Class FM korábbi műsorvezetői új rádiókban tűnhetnek fel stb.

Ennek megfelelően a november végi–december közepi négyhetes időszakban hozzávetőlegesen 6 ezer fő megkérdezésével végzik el a rádióhallgatási kutatást, amelynek eredményeit 2017 januárjában hozzák majd nyilvánosságra.

Ezek az eredmények a tekintélyes mintanagyságnak és a korábbi mérésekkel megegyező módszertani háttérnek köszönhetően mélyebb trendelemzésekre adnak majd lehetőséget, hogy minél jobban megértsük, mi történik a rádiós piac átrendeződése során a hallgatókkal. Ez elemi érdeke a rádióknak, az ügynökségeknek és végső soron a hallgatóknak is. Bízunk benne, hogy a mérések segítséget jelentenek majd minden fél részére az események értelmezésében, feldolgozásában. A mérési eredmények tanulságairól igyekszünk minél korábban értesíteni a médiát is.

– írják.

Eközben tényleg érkezik az állami hallgatottságmérés

A közlemény erre már nem tér ki, de a 24.hu néhány napja megírta: hamarosan állami kézbe kerül a rádiós hallgatottságmérés, ennek érdekében pedig most a héten is egyeztetéseket folytat a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a rádiós piaci szereplőkkel. Az NMHH tenderen választja ki azt a céget, amelyik a jövő évtől a rádiók hallgatottságát kutatja az állam megbízásából.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik