Kultúra a világ egy fura hely

Minden évben szobrok ezrei készülnek India szent folyójának iszapjából

Hogy néhány napnyi ünneplés után aztán újra egy folyó alján, iszapként végezzék.

Az indiaiak számára a kétezerötszáz kilométer hosszan elnyúló, közel egymillió négyzetkilométeres területet termékennyé tévő Gangesz maga az élet, így erős szennyezettsége ellenére a hinduk azt már évezredek óta a Föld legszentebb vizének tartják: minden évben milliók – így betegek és haldoklók – zarándokolnak el a partjára, hogy megmerítkezzenek benne és igyanak a bűnöket elvevő vizéből, sőt, a partján hamvasztják el a holtaikat, majd a hamvakat a folyamba szórják.

India népsűrűsége – a legnagyobb tömegek által lakott északi vidékeken fut keresztül a Gangesz / Fotó: YouNews

Mindezek fényében annyira talán nem tűnik már meglepő megállapításnak, hogy nem csak a folyó, de a felszínre hozott iszapja is fontos a hindu hitvilágban:

a kalkuttai fazekasnegyedben ugyanis bambusszal és szénával merevített szobrok tízezrei készülnek minden évben, hogy azok az 1,3 milliárdos ország minden tájára eljussanak.

 

A számos iszapréteg felhordásával megszülető alakokat egy tapasztalt festő alakítja tovább: néhányuk már-már élethűnek tűnik, hiszen a legkisebb bőrredőt is megmintázzák, mások azonban absztrakt műalkotássá válnak.

A szoborra végül ékszerek, illetve selyemből készült szári kerül, mindez azonban sokszor nem elég ahhoz, hogy késznek nevezzük őket: a fenyegető démonokat elpusztító, oroszlánon lovagló, vagy tigrissel járó harcos istennő, a tízkarú Durga megformálásához például szükség van egy prostituált otthona előtt gyűjtött földre – hiszen a kapun hozzá belépő férfiak az erkölcsi tisztaságot a küszöb előtt hagyják, környezete tehát tisztává válik.

Az iszappal kevert földhöz Durga mintázásakor tehénvizeletet, illetve tehénszékletet is kevernek.

 

Miért épp a tehenek végterméke?

A tehén Indiában különösen szent állatnak számít, hiszen az emberiség egyik anyjaként, a termékenység jelképeként tekintenek rá, de emellett úgy tartják: az az összes isten székhelye, így testrészeiben különböző istenségek laknak.

 

Vizeletének gyógyító hatást tulajdonítanak, szárított trágyája pedig a fűtést, illetve a főzéshez szükséges tűz életben tartását szolgálja. Húsának megevése ugyanakkor kannibalizmusnak számít, hiszen aki tehenet vág le, ugyanolyan bűnt követ el, mintha embert ölne.

A szobrok jó része az őszi Durga Puja ünnepre készül, a különöző mesterek pedig már hetekkel korábban nekilátnak az előkészítő munkának: egy életnagyságú alak elkészítése ugyanis több ember összehangolt, hét napon át folyó munkáját igényli.

Munkájuk a fesztivál tizedik napján azonban megsemmisül: az ünneplő tömeg a legközelebbi folyóra helyezi, azok pedig elsüllyednek, mindennapos iszapként visszatérve korábbi állapotukhoz – jelképezve az istenek és istennők természethez való visszatérését.

Az Atlas Obscura nyomán

Ajánlott videó

Olvasói sztorik