Nagyvilág

Titkos, milyen magáncég repteti a román államfőt

Nicolas Economou / NurPhoto / Getty Images
Nicolas Economou / NurPhoto / Getty Images
A Digi24 román hírtévé megkérdezte a román államfői hivatalt, hogy Klaus Iohannis elnök milyen géppel, milyen költséggel repült az elmúlt héten Japánba és Szingapúrba, miután köztudottan Románia sem rendelkezik külön elnöki géppel.

Nem utazik sűrűn távoli, Európán kívüli országokba Klaus Iohannis, akinek második, és egyben utolsó elnöki mandátuma 2024-ben jár le. A politikus a múlt héten, március 6. és 8. között Japánban, majd március 9-én és 10-én Szingapúrban volt. Mivel Románia nem rendelkezik külön elnöki géppel, és Magyarországgal ellentétben a hadsereg sem üzemeltet repülőt a miniszterek, a miniszterelnök vagy az államfő utazásainak biztosítására, a Digi24 hírtelevízió közérdekű adatigénylést nyújtott be, hogy kiderüljenek a távol-keleti utazás részletei.

A televízió három kérdést intézett az elnöki hivatalhoz:

  • milyen cég, milyen repülőgépével repült Klaus Iohannis Japánba és Szingapúrba,
  • mennyibe került a repülő bérlése
  • és ez volt-e az első alkalom, hogy ehhez a céghez fordultak?

A román elnöki hivatal hosszú levélben válaszolt, amelynek lényege az érvényes jogszabályok felsorolása mellett, hogy hasonlóan az elmúlt évek gyakorlatához, kénytelenek magáncéghez fordulni, amikor az államfő utazásait szervezik.

A történet az 1989-es rendszerváltásig nyúlik vissza, amikor Nicolae Ceausescu légi flottájának gépeiből a Belügyminisztérium létrehozta a Romavia Rt.-t postai, személyszállítási szolgáltatásokra, és nem utolsó sorban a politikusok reptetésére, a rossz nyelvek szerint hathatós titkosszolgálati háttérrel. A cég ellen 2010-ben – kellő számú megrendelés hiányában és a veszteségek miatt – felszámolás indult, a Romavia zászlóshajóját, a Boeing 707-3K1C Carpati nevet viselő repülőt, amelyikkel még Ceausescu is utazott, és 1989 után ez volt Románia „Air Force One”-ja, eladták két millió dollárért Ázsiába vagy Afrikába, mert zajszintje miatt Európából kitiltották.

Az államfői hivatal közleménye szerint – mivel 2010 után az országnak nem volt elnöki gépe, amellyel a miniszterek is utazhattak volna – 2013-ig a közlekedési minisztérium költségvetésében különítettek el egy összeget a Tarom román nemzeti légitársaság két gépének fenntartási költségeire, a „speciális utazások” céljára. A mai napig a román állam tulajdonában lévő és évente sok millió eurós veszteséget termelő Tarom azonban 2013 után a „politikusi sétafikák” között egyszerűen beállította a hétköznapi kereskedelmi forgalomba a két spéci repülőt.

A közlemény jelzi, a gondok valójában akkor kezdődtek, amikor a légitársaság a korábban a hivatalos utakra használt két gépét menetrend szerinti járatokon kezdte el használni, így több ízben nem tudott repülőt biztosítani az államelnök útjaira, vagy ha igen, csak nagyon magas áron, mert felszámolta a repülő menetrend szerinti járatokból való kivonása nyomán keletkezett veszteségeit is. Ezért aztán előfordult, hogy képtelenség volt egyeztetni a hivatalos utakat a kereskedelmiekkel, így az elnöki hivatal 2016-tól magánszolgáltatókat keresett a hivatalos utazások lebonyolítására.

Nicolas Economou / NurPhoto / Getty Images A Tarom Airbus A318-as repülőgépe.

Az elnöki hivatal a közleményben megjegyzi, hogy már 2015-től megtették a szükséges lépéseket egy, a Belügyminisztérium által üzemeltetett elnöki gép, valamint a teljes szolgáltatási struktúra – amelyet a miniszterek is használhattak volna – létrehozására, ám a próbálkozások ellenére erre a mai napig nem került sor. A Legfelsőbb Védelmi Tanács még 2016-ban rábólintott a kezdeményezésre, de gyakorlati lépés azóta sem történt. Mircea Budiaci, a Romavia korábbi vezetője annak idején a Digi24-nek elmondta, egy 20 személyes gép bőven elegendő lenne, ennek ára pedig a különleges biztonsági berendezések beépítésével együtt sem haladná meg a 100 millió eurót.

Ám a kérdésre, hogy Iohannis elnök melyik külföldi vagy román tulajdonban lévő cégtől bérelt géppel repült a feleségével és kísérőivel Japánba majd Szingapúrba, az államfői hivatal az információ titkosságára hivatkozva nem válaszolt. Annyit elárultak, hogy a gépet megválasztó állami biztonsági szolgálat (SPP) a távolság, a kíséret száma és az út biztonsága alapján választja ki minden alkalommal a repülőgépes szolgáltatót. Állítólag a SPP forgalom tekintetében inkább Bukarest második légikikötőjét, a Baneasát használja, amikor Iohannis utazik, mert ide csak charterek, magángépek szállnak le, miközben a forgalmasabb, Otopeni melletti reptéren nehéz lenne elkerülni a kíváncsi szemeket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik