A drágulás oka, hogy július 1-jétől értékhatártól függetlenül minden, harmadik országból érkező termékre kell áfát fizetni, és vámkezelést is le kell folytatni – az egész Európai Unióban –, aminek szintén díja van. Június 30-áig még az a szabály él, hogy a 22 euró (kb. 7700 forint) alatti, harmadik országbeli rendelésekre nem kell áfát fizetni, és nincs vám sem. Júliustól viszont már ezekre is le kell róni az áfát, és vámkezelés is szükséges, de vámot továbbra sem kell fizetni 150 eurós értékig (kb. 52 500 forint). Ha pedig uniós országokból rendelünk, akkor azokra a termékekre megmarad az áfamentesség.
Vegyünk egy 3 eurós kínai árut (1050 forint) – erre 284 forint lesz az áfa, és 399 vagy 799 forint a postai vámkezelési díj (online, vagy utánvétellel fizetve). Vagyis 1050 forint helyett 1733 vagy 2133 forintba, azaz akár az eredeti összeg több mint duplájába kerülhet végül a megrendelt termék.
Amúgy a posta intézi a vámkezelést és az áfázást – a megrendelőnek csak az a dolga, hogy fizessen nekik, amint értesítést kap sms-ben vagy emailben, azon az elérhetőségen, amit rendeléskor megadott.
A Magyar Posta és a NAV áprilisi közleményében azt írta, az áfamentesség azokra a termékekre vonatkozik, amelyek szabad forgalomba bocsátását július 1-jéig kezdeményezik a vámhatóságnál. A július 1-jéig megrendelt, de ezen a napon vagy ezt követően az EU vámhatárára érkező csomagokra már az új szabályok szerint vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani, és áfát kell fizetni.
Olvasónknak azonban nem világos, mi lesz azokkal a rendelésekkel, amelyek már július 1. előtt Magyarországra érkeztek. És a tisztán látást nem segíti a Magyar Posta oldalán elérhető tájékoztató sem, mely a következőt rögzíti a június 30. előtt EU-n kívülről rendelt küldeményekkel kapcsolatban:
Amennyiben a küldemény 2021. június 30-ig beérkezik a Nemzetközi Posta Kicserélő Központba, és a vám elé állítás is megkezdődik eddig az időpontig, valamint a NAV engedélyezi a postai kézbesítést, a küldeményt a Posta a július 1-je előtt érvényben lévő jogszabályok szerint kezeli, majd kézbesíti a címzetteknek.
Olvasónk ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmünket, internetes fórumokon vannak, akik arról panaszkodnak, hogy megrendelt áruik már hetekkel ezelőtt beérkeztek az országba, a Nemzetközi Posta Kicserélő Központba, de valamiért azóta sem nem jutottak el hozzájuk. És nem tudják, hogy a vámeljárás megtörtént-e már, illetve hogy kell-e majd ráfizetni a termékekre.
Kérdéseinkkel csütörtökön megkerestük a Magyar Postát is, sürgős választ kérve.
Másik olvasónk még május 18-án rendelt Kínából egy nagyjából ezer forintos terméket, kiszállítással (amiért 262 forintot fizetett pluszban). Legkésőbb június 13-áig ígérték neki, de nem jött a termék. Aztán 24-én kapott a postától egy sms-t, hogy menjen be érte. A postán nem igazán sikerült kiderítenie, miért nem házhoz kapta a rendelést – az ügyintéző olyasmit magyarázott, hogy ez is összefüggésben van a július 1-jei változásokkal, de hogy pontosan hogyan, azt nem tudta megmondani. Olvasónk arra sem kapott egyértelmű választ tőle, hogy a jövőben mindig be kell-e majd mennie a hasonló rendelésért. Várjuk ezzel a kérdéssel kapcsolatban is a posta válaszát.