Nagyvilág

Bizniszjet és helikopter: mindenhol szereti a politika

Miért van szüksége a honvédségnek olyan repülőkre, amelyeket általában a leggazdagabb vállalkozók, alkalmasint politikához kötődő üzleti körök karakteres alakjai használnak? Bár a kormány úton-útfélen hangoztatja, hogy a hadsereg legújabb Falconját, valamint a két Airbust nem kormánygépnek vették, a régiós példákból azonban éppen az következne, hogy annak szánják őket.

Európában sok hadsereg, rendőrség üzemeltet a magyarhoz hasonló, sőt esetenként magasabb kategóriájú üzleti célú repülőket. Csak éppen nevén nevezik a gyereket és nem titkolják, hogy deklaráltan kormányzati célokat szolgálnak a gépek.

A cseh légierőnek ugyanúgy két Airbus A319-ese van, mint a magyarnak, s repül náluk egy elegáns bizniszjet is, egy Challenger 600-as. Ehhez hasonlóval láthattuk Szíjj Lászlót, a Duna Aszfalt tulajdonosát és Mészáros Lőrincet is. Ez komolynak számít, igaz, a Magyar Honvédség Falcon 7x repülője nagyságrendekkel többet tud. A cseh katonák Challengerje deklaráltan a kormányzati személyek szállítását szolgálja.

Horvátországban is a Challenger mellett tették le a voksukat, náluk civil lajstromban van a gép, és szintén a kormányzat tagjainak szállítása a feladata.

Lengyelországban két nem kevésbé nagy értékű – tízmillió eurókban mérhető árú – Gulfstream G550-öst kapott a hadsereg, valamint két Boeing 737-est, amely a magyar Airbusokkal egyenértékű repülő. A lengyel légierő elsősorban VIP-szállítást végez az új bizniszjetekkel. Lengyelország speciális eset: a Kaczyinsky-katasztrófa után a légierőtől pár évre a LOT nevű lengyel légitársasághoz került a kormányzati szállítmányozás feladata, de rendet csináltak a légierőnél, így tavaly visszakaphatták a méltóságok fuvarozásának feladatát.

Szlovákiában két civil Airbus, két régebbi Fokker-100-as, valamint egy Bell 429-es ultramodern helikopter repül a Belügyminisztérium flottájában, és áll a kormányzati vezetők szolgálatára. A gépeket a rendőrségi mellett állami repülésekre használják.

A régiónkban más hadsereg vagy belügyi erő nem használ ilyen repülőgépeket, de sok más országban költenek arra, hogy legyen „kormánygép”.

Ausztriában az Austrian Airlines meglévő flottája áll a kormányzat rendelkezésére, miképpen Albániában is a nemzeti légitársaság látja el ezeket a feladatokat. Bulgáriában egy aprócska légitársaságot tartanak fenn az kormányzati légi szállításra, amelynek tulajdonosa a szófiai miniszterelnöki hivatal. Több hlikopter mellett van egy Airbus A319-esük, egy Dassault Falcon 2000-esük.

Varga G. Gábor

Kiemelt képünkön a Dassault Falcon 7x:  Eric Piermont / AFP 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik