Üzleti tippek

Ne adja el cégét szakszerű értékelés nélkül! (2. rész)

admin
admin

2007. 12. 09. 16:55

Anovemberi lapszámban körbejártuk, hogy miért nem érdemes a cégértékesítésben egyáltalán nem jártas eladónak business bróker vagy pénzügyi tanácsadó szakmai támogatása nélkül tárgyalóasztalhoz ülnie cégfelvásárlásban már tapasztalt vevőkkel. Átgondoltuk, hogy a vállalkozás eladhatósága szempontjából kulcsfontosságú az ésszerű ár meghatározása, amit a vevő várhatóan hajlandó megfizetni, és az eladó hajlandó elfogadni.

Most essen szó a sikeres tranz-akciók alappilléréről, a megfelelő időzítésről. Ezen roppant sok múlik mind az értékelés, mind a cégeladás szempontjából. Mivel a vállalkozás értékesítése összetett kommunikációs folyamat eladó és vevő között, érdemes felidéznünk a kommunikáció szó eredeti jelentését: MI-EGYET-ÉRTÜNK. A cél ezért hidat felépíteni az eladók és vevők között, amely csak akkor fog összeérni, ha az értékelés szakszerű, az eladó számára érthető és elfogadható érvrendszerre épül, illetve ha a megfelelő időben szólítjuk meg a tényleges érdeklődéssel és valódi vételi potenciállal rendelkező vevőket.

A megfelelő időzítés titka a szakszerű előkészületekben rejlik, így mielőtt cég-értékesítésre adnánk a fejünket, kifizetődő a folyamatra jó időben felkészülni. Célszerű akkor értékeltetnünk, majd eladásra kínálni vállalkozásunkat, amikor sikeres időszak közben van.

A vevők választásukban jórészt tudatosak, pénzügyileg racionálisak, értékelésük alapja elsődlegesen a vállalkozás múltbeli teljesítménye, eredménytermelő képessége, ugyanakkor figyelembe veszik a cég várható teljesítményét és kockázatait is. Többek között ezért is fontos, hogy múltbeli eredményeink kimutathatóak legyenek, így a klasszikus mondás, miszerint ami mérhető, az menedzselhető, kiegészül azzal, hogy amit megmértünk, kimutattunk és sikeresen menedzseltünk, az most értékelhetővé válik, és vagyonra váltható.

A vevők gyakran hangoztatják ugyan, hogy lehetőségért nem fizetnek, hiszen az már az ő regnálásuk alatt fog végbemenni, így a vételár kialakításakor a jövőbeni tervszámokat nehéz velük elfogadtatni. De az eladó jogosan érvelhet, hogy a vevő már egy összeszokott, felépített csapatot vesz át, amelyben lehet, hogy a játékosok már a vevő irányítása alatt fognak gólt rúgni, de az eladó volt az edző, aki felépítette, taktikailag felkészítette, és a gólhelyzetig eljuttatta a csapatot. Így a cégérték a múltbeli teljesítményre alapoz, viszont nem hagyhatja figyelmen kívül a jövőbeni lehetőségeket.

Ha Ön is úgy érzi, hogy most érkezett el az optimális pillanat vállalkozása értékesítésére, vagy akár csak kérdései merültek fel a tranzakcióval kapcsolatban, kérem, írjon:
gabor.honfi@nbbrokers.com

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

smoking sign in coffe shop
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.