Üzleti tippek

Kapitány István

Nyakkendő nélkül

Ha minden területen úgy állna a gazdaság, mint amilyen a helyzet a töltőállomások frontján, akkor az Európai Unió könyörögne, hogy lépjünk be – mondja Kapitány István, a Shell magyarországi és regionális vezetője. A karriermenedzser tudja, miről beszél, hiszen már a nyolcvanas években, az Interagnál azon tevékenykedett, hogy a tankolás több legyen az utazás szükséges megszakításánál, a kiszolgálás és a kapcsolódó szolgáltatások minősége fogyasztói kielégülést okozzon a betérő autósnak. Az akkori magyarországi valóságtól idegen volt ez a gondolkodás, s a Shell-kutak – amelyeket akkor az Interag üzemeltetett – már megjelenésük okán is kitűntek a szürke egyhangságból.

Ma már persze teljesen más a helyzet, óriási a verseny a piacon, amit az is bizonyít, hogy jelentős multik dobták már be a törülközőt. De a nemzetközi összehasonlítás is erről tanúskodik, s Kapitánynak van lehetősége az összevetésre, hiszen szerte a régióban mintegy 2400 kút tartozik felügyelete alá. A szám az idén megnégyszereződött. Bár a Shell igen aktív a fejlesztések és az akvizíciók terén, ezt a növekedést csak a régió Görögországra és Törökországra történő kiterjesztésével lehetett elérni. “Az így kialakult, 12 országot magában foglaló Közép-Kelet-Európa (Shell) régióban a magyar kúthálózat minősége a legjobb” – bizonygatja Kapitány, aki csak részben kovácsa a sikernek. Mint mondja, a csapat olyan jó, hogy könnyű vele eredményeket elérni.

Eredmények

 
• A töltőállomások számának megnégyszerezése a térségben
• A magyar kúthálózat a legjobb minőségű a Shell közép-kelet-európai régiójában

Azt különben véletlennek és óriási szerencsének tartja, hogy 1997 óta Magyarországon dolgozik. 1991-ben, még nem egészen 30 évesen, Londonba, a Shell egyik központjába ment, majd a világ több távoli pontján látott el különböző feladatokat. Dél-Afrikában például, ahol country-manager volt, még a “környezetszennyező” multi ellen felvonuló tömegekkel is tárgyalt. A feladatot sikeresen oldotta meg, amiben némileg közrejátszott magyar nemzetisége is: a felajzott tömegek angol, vagy búr menedzsert vártak, s a magyar vezető fellépése némileg meghökkentette őket.

A dél-afrikai eset persze nem a legnagyobb sikere a Shellnél, de jól mutatja, hogy Kapitány István nem a konvencionális megoldások híve. Ritkán látni például az 5 milliárd dolláros éves árbevétellel rendelkező vállalat első emberét öltönyben és nyakkendőben. “Nem hiszem, hogy úgy kellene öltözködnöm, mintha egy befektetési banknál dolgoznék” – fejti ki álláspontját a kereskedői vénájú menedzser. “A kutaknál senki ne játssza el, hogy ő Jack Welch, hanem adott esetben ragadja meg a pisztolyt és szolgálja ki a vevőt.” Kapitány nem csinál titkot abból, hogy a Shell első magyar alelnöke szeretne lenni, amire eddigi eredményei alapján minden esélye meg is van.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik