Több nyugdíjastól érkezett panasz a Bács-Kiskun megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez arról, hogy egy telefontársaság nem éppen fair módon járt el velük szemben.
Így trükköztek
A vállalkozás munkatársai az otthonukban kerestek fel több esetben idős, kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztót és meglévő előfizetői szerződésüknél kedvezőbb feltételű szerződés megkötését javasolták.
A panaszosok több esetben – az előnyösebb lehetőségre, az olcsóbb percdíjakra gondolva – szóban elfogadták az ajánlatot, azonban szerződést nem írtak alá.
A későbbiekben a vállalkozás tájékoztatta őket a díjszabásáról, valamint az előfizetés díját tartalmazó számlát is küldtek a részükre, illetve megküldték a „közvetítő-előválasztási szolgáltatás” igénybevételéhez szükséges szerződési példányokat.
A fogyasztók számára ekkor vált világossá, hogy a vállalkozás valójában nem azt a szolgáltatást nyújtja, amelyről korábban tájékoztatást adott.
Mi volt a gond?
A lefolytatott eljárások alapján a hatóság megállapította, hogy a vállalkozás nem a klasszikus előfizetői szerződést javasolta a fogyasztóknak, hanem az ún. „közvetítő-előválasztási szolgáltatás” igénybevételére sarkallta a felhasználókat.
Az előválasztás azt jelenti egyébként, hogy a körzetszám tárcsázása nélkül lehet telefonálni. A közvetítő szolgáltatás lényege, hogy az eredeti szolgáltatón felül egy másik szolgáltatóval is kapcsolatba lépünk, amely kedvezőbb percdíjakat biztosít számunkra, ám az eredeti, havi előfizetési díj is megmarad.
Vagyis a fogyasztóknak kétfelé kell fizetniük: egyrészt az eredeti havi díjat az eredeti szolgáltatónak, valamint a közvetítés keretében lebonyolított telefonhívások díját a közvetítő szolgáltatónak.
A bepanaszolt vállalkozás azonban ezt nem részletezte a fogyasztóknak, így azok nem voltak tisztában vele, mire is mondtak igent.
Egyébként jogszerű
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hangsúlyozza, nem arról van szó, hogy a közvetítőválasztás intézménye ne lenne jogszerű. Ha a felek egybehangzó akaratán alapul az ilyen szerződés, akkor semmi gond vele. De ennek előfeltétele, hogy a fogyasztók tisztában legyenek minden olyan információval, amely a szerződéskötéshez szükséges.A közvetítő szolgáltatás alapján ugyan kedvezőbb percdíjakkal telefonálhatunk, ám mivel havi díjat is kell fizetni, végső soron nem biztos, hogy jobban járunk.
Ennek fényében ajánlott átgondolni telefonálási szokásainkat: érdemes-e igénybe venni a közvetítő szolgáltatást.