Della

Az intelligens görényezés hozhat áttörést a Mol és a Janaf vitájában

Mennyivel drágulhat a benzin, ha a szankciók hatására leáll az orosz kőolajszállítás? Beépül-e az árakba a Mol-nál történt baleset miatti kapacitáskiesés? Miként oldhat meg egy régóta húzódó vitát a görényezés? Bacsa György, a Mol-csoport stratégiai ügyvezető igazgatója volt a Della vendége.

Még tart a vizsgálat arról, hogy pontosan mi okozta a tüzet másfél hete a Mol százhalombattai finomítójában – közölte Bacsa György, a Mol-csoport stratégiai ügyvezető igazgatója a Dellában, amit a beszélgetéssel egyidőben Orbán Viktor is megerősített. Az olajcég szerint hetekbe telik a károk felmérése, a helyreállítási munkák előkészítése.

A baleset nem indokolja az üzemanyagárak emelését

– reagált a műsorban arra a hírre, hogy a kormány a nemzetgazdasági miniszteren keresztül akarja elérni a Mol-nál, hogy a kapacitáskiesés ne jelenjen meg a fogyasztói árakban. Az eddigi árváltozások a nemzetközi jegyzésárak változásával állnak összefüggésben – tette tisztába a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója.

A Della vendége szerint azon vannak, hogy a hazai és a kiemelt külföldi piacaikat – ideértve az ukránt is – zavartalanul el tudják látni. Az ukrán piac politikailag kényes, a magyar kormány nem egyszer üzent már Ukrajnának, hogy a háborúban álló ország energiaellátása Magyarország felől politikai döntés kérdése.

Dehogy!

– így válaszolt Bacsa György arra a kérdésünkre: érkezett-e kérés, jelzés az Orbán-kormánytól hozzájuk, hogy szűkítsék az ukrajnai jelenlétüket.

Beszéltünk az orosz kőolajszállítás leállításának lehetséges következményeiről is. Bacsa György úgy fogalmazott, a cég nem akar egyoldalú függőségi viszonyba kerülni senkivel, kiemelten fontosnak tartják a diverzifikációt. Technikailag 2027-re készen állnak majd a társaság finomítói más szállítók kőolajának feldolgozására is, ám ez nem fogja megoldani a logisztikai és kereskedelmi problémákat, vagyis azt, hogy honnan lehet pótolni a kieső mennyiséget

– tette hozzá. Nyugat felől biztosan nem, az amerikai kőolaj importja gazdaságosan nem oldható meg. Ez nem reális – mondta, utalva a szállítási költségekre, illetve a feldolgozás technikai nehézségeire.

Egy kormányzati nyilatkozat szerint akár a 700 forintot is elérheti a benzinár, ha a szankciók miatt le kell állítani az orosz kőolaj behozatalát. Bacsa György szerint pontosabb úgy számolni, hogy fajlagosan 30 százalékkal drágíthatja a beszerzési költségeket, ha nem hosszú távú szállítóval állnak kapcsolatban, hanem a spot piacról kell beszerezni az olajat, és azt drágább szállítási útvonalokon kell behozni.

Adásunkban elmondta, hogy a napokban találkozott Dan Jorgensennel, az Európai Bizottság energiaügyi biztosával, akivel a kőolaj-diverzifikació kihívásai mellett a Janaf és a Mol közötti, az Adria-olajvezetékhez kapcsolódó vitás helyzetet beszélték át. Vendégünk szerint az unióban értik Magyarország és Szlovákia helyzetét, de nem biztos, hogy megértik az álláspontjainkat az egyoldalú szállítási függés elutasításával kapcsolatban.

Bacsa György a vezeték kapacitása körüli polémiáról azt mondta, remélik, a következő hetekben megkapják a vezeték állapotát felmérő horvát vizsgálat, az úgynevezett

intelligens görényezés

eredményét, amelyből kiderül, valójában milyen karbantartási és fejlesztési munkákra van szükség az Adria-vezeték horvát szakaszán. A vállalat korábban többször is jelezte: az alapos állapotfelmérést követően nyitott az újabb kapacitástesztekre.

Legfrissebb epizódok
Háromharmad
Della
Első kézből
Ziccer
Buksó
Filéző
Reklámszünet
Zöldövezet
Nincs rá szó
Szintén zenész
Europoli
Ötkarikás szemek
Rendszerváltás30
Kilépők
Szerintem
Bárkiből valaki
Sorozatlövő
Határsértők
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik