A Trabant stabilan működik 80 kilométer per órás sebesség mellett, de ha túlhajtjuk, lefullad, füstölni kezd. Pont ilyen hatása lesz annak, ha a magyar gazdaságot hajtják túl, amely a modellszámítások szerint legfeljebb 3 százalékos növekedésre képes
– állítja Bod Péter Ákos.
Ehhez a feladathoz vélhetően Varga Mihály asszisztál, MNB-elnökként, márciustól, a jelenlegi pénzügyminiszter esetében az a kérdés, hogy beáldozza-e a jegybanki függetlenséget a kormány gazdaságpolitikájának kiszolgálása érdekében. Vendégünk szerint ebben a helyzetben csak opponálni tud egy felelős jegybankelnök, igazodva az MNB-törvényben foglalt kötelezettségeihez.
A miniszterelnök által emlegetett gazdasági semlegességről az a véleménye, hogy a gondolat naivitáson alapul. A jelen körülmények között nem lehet kimazsolázni a jót a különböző politikai-gazdasági blokkokból, hanem azt kell elkerülni, hogy mi magunk váljunk mazsolává, amit az egymásnak feszülő blokkok kipréselnek.
A műsorban beszéltünk még a keleti forrásokra alapozott modellről, amely a kormányfő által elmondottak alapján egyre hangsúlyosabb lesz Magyarország finanszírozásában. Vendégünk szerint a japán piac rugalmasabb, őket csak az érdekli, hogy a hitelezett ne menjen csődbe, míg a kínaiak politikai feltételeket támasztanak a pénzért cserébe.
Kitértünk arra is, hogy a friss uniós versenyképességi elemzés rossz híreket tartalmaz az Orbán-kormány számára, az e-mobilitás terjedése valószínűleg lassabb ütemben halad, mint Nagy Márton szeretné. Ez pedig a következő időszak iparpolitikáját kérdőjelezheti meg.