Gazdaság

Vasárnapi boltzár: taktikázik a Tesco és a kisbolt is

kisbolt, üzlet, vasárnapi zárvatartás (Array)
kisbolt, üzlet, vasárnapi zárvatartás (Array)

A forgalom és a vásárlói szokások még mindig átalakulóban vannak, de már azonosítható néhány érdekes új trend. A kereskedők eltérő módon próbálnak előnyt kovácsolni ezekből.

Lassan három hónapja lesz, hogy a kormány (kevés kivétellel) elrendelte a vasárnapi boltzárat, de minikutatásunk szerint még mindig nem kerültek a helyükre a dolgok. A kereskedők szerint még kell pár hónap, hogy beálljon az új rend. Viszont megint egy kicsivel többet tudunk arról, mi változott, hogyan igyekeznek a boltok követni a vásárlói szokások átalakulását és a lehető legjobban kijönni ebből az egészből.

Vasárnapi csiki-csuki

A kisboltban faggattam a pénztárost, ők mit tapasztaltak, mi változott, mióta vasárnap nincsenek nyitva. Mert nincsenek nyitva, pedig elvileg a bolt mérete alapján lehetnének. A tulaj azonban mérlegelt, és inkább a másik helyen lévő, frekventáltabb üzletnél élt a lehetőséggel.

A pénztáros szerint mióta vasárnap nem nyitnak ki, szombaton rengetegen jönnek be hozzájuk. Annyian, hogy aznap szerinte nagyjából megduplázódott a forgalmuk. Viszont összességében sem több, sem kevesebb nem lett a bevételük, mint korábban. A dolgozók egy része azonban megérzi a változást: akit nem kértek, hogy dolgozzon a vasárnap is nyitva tartó üzletben, annak érezhetően csökkent a bére (ugrott a vasárnapi fizu, meg a műszakpótlék is). Kirúgni viszont náluk nem rúgtak ki senkit, mert már korábban is kevesen voltak.

Fotó: MTI / Róka László

Megversenyeztették

A Balatonnál az első nyári hétvégén káosz volt.

Egy másik helyen nyitva tartanak vasárnap is. Kiderült, hogy a tulajnak itt is van még egy boltja, és kvázi „megversenyeztette” a saját két üzletét. A boltzár elrendelése után mindkettőben gyorsan kivette a szabad vasárnapot (évente öt lehet ilyen), és megnézte, hogy az új helyzetben melyik üzlet hoz több forgalmat. Azt ugyanis nem tudta volna megoldani, hogy mindkettőt nyitva tartsa, mert nincs aki a családból még beálljon a pultba.

Úgy tűnik, a versenyeztetés jó ötlet volt, mert a nyitva maradt hely jóval több bevételt hoz vasárnap, mint a másik. Összességében azonban ő sem járt jobban, kisbolt létére sem, mint korábban.

De nézzük, mit mondanak a nagyok!

Még fontosabb lett a vásárlással töltött idő

A vasárnapi boltzár a Tesco eddigi tapasztalatai alapján negatívan érinti az áruházláncot. A cégnél azt mondják, a vásárlók fogyasztási, vásárlási szokásainak változása, annak iránya és üteme nagy vonalakban megegyezik előzetes várakozásaikkal. De hogy ezek a kijelentések pontosan mit takarnak, azt nem részletezték, megismételt kérdésünkre. Úgy vélik, jó pár hónapnak el kell még telnie, hogy a vásárlási szokások “beálljanak” egy új rendre.

Eddig azt tapasztalták, hogy a vásárlók egyre tudatosabban készülnek arra, hogyan menedzseljék a hétvégét, mely boltokat mikorra ütemezzék be. A “vásárlási hatékonyság” még fontosabb lett, mint eddig, és ezen keresztül a hipermarketek is népszerűbbek lettek – tették hozzá. Ez azt jelenti szerintük, hogy nem csupán az ár, hanem a vásárlásra fajlagosan elköltött idő is fontosabb lett.

Május 9. óta ez változott:

– A világörökségi területeken lévő üzletek már nem nyithatnak ki vasárnap (csak a kivételek közé tartozó üzletek, ha a feltételeknek megfelelnek).

– A boltok hajnali 4 óra 30 perctől lehetnek nyitva.

Hajnal felé hosszítottak

A cég szerint a kiskereskedelemben a következő időszak legnagyobb feladata, hogy felkészülve, megfelelő ajánlatokkal és lehetőségekkel támogassák a vásárlók változó preferenciáit. A nyitva tartás meghosszabbítása mellett is ezért döntöttek: a visszajelzések, illetve korábbi tapasztalatok alapján indokoltnak látták ezt a lépést.

37 olyan üzletük van, melyekben újdonságként már reggel 5 órától várják a vásárlókat. Elsősorban a belvárosban és lakótelepek közelében, a pályaudvarok, tömegközlekedési pontok mellett, így kollégáik közlekedése is könnyen megoldható.

Fotó: MTI / Mohai Balázs

A forgalom nem vész el, csak átalakul

A Spar kérdésünkre, hogy összességében megsínylették-e a vasárnapi zárva tartást azt válaszolta, hogy a forgalom átalakult: az egyes áruházak, illetve a szupermarketek és a hipermarketek között is eltolódásokat figyeltek meg. Konkrétabban: a szupermarketek forgalma alapvetően nőtt, a hipermarketeké pedig enyhe mértékben, de csökkent. A vasárnapi vásárlások pedig elsősorban péntekre, szombatra és hétfőre terelődtek át.

A boltlánc egyébként jelentős szervezeti átalakításokat hajtott végre a vasárnapi zárva tartásról szóló törvényhez igazodva. Újragondolták logisztikai és értékesítési stratégiájukat: március 15-e után a saját hálózat egészében hosszabb nyitvatartási idővel működnek hétfőtől-szombatig. Azonban nincs egységes hosszabbítás, helyette a helyi igényekhez és sajátosságokhoz igazodva, áruházanként eltérően nyújtották meg a nyitvatartási időt. Újabb változtatást nem terveznek a vasárnapi boltzár miatt.

Tudatosabban terveznek a vásárlók

Az Auchan nem mondott konkrétumot arra, kárát látták-e a vasárnapi boltzárnak. Titokzatosan annyit árultak el, hogy 19 áruházuk forgalma és vásárlószáma az előzetes várakozásoknak megfelelően alakult az elmúlt időszakban. De hogy ez csökkenést, stagnálást vagy növekedést jelent-e, azt nem sikerült megtudnunk a sajtóosztálytól. Csupán annyit, hogy a láncnál becslést készítettek arra, mi várható, és ez a forgatókönyv bejött.

Szerintük még korai lenne a vásárlói szokások átalakulására következtetni, de annyi náluk is látszik, hogy az elmúlt hetekben péntek esténként, szombatonként és hétfőnként megnövekedett a vásárlók száma. Ennek kapcsán írták, hogy szerintük észrevehető egy újfajta tudatosság abban, ahogyan a hétvégi bevásárlásaikat megtervezik az emberek: pénteken és szombaton felkészülnek a vasárnapra, illetve hétfőnként jellemzően az otthoni készletek újratöltése miatt térnek be hozzájuk. Azt is megfigyelték, hogy szombatonként keresettebbek azok az árucikkek, amelyek a vasárnapi családi időtöltés kellékei lehetnek, így például a sportszerek, a szabadidő-ruházat, kertészeti- és grillárucikkek vagy a játékok.

Így reagáltak

Az áruházláncnál a felkészülés része volt már, hogy 2015. február eleje óta csütörtökönként indítják legújabb akcióikat, amellyel azt próbálják elérni, hogy már ezen a napon elintézzék az emberek a hétvégi bevásárlást. Úgy tűnik, ez a taktika számos vásárlónál működik is.

Emellett egységesítették a nyitva tartást, így áruházaik Budapesten és környékén, valamint Székesfehérváron hétfőtől szombatig, 6 órától 22 óráig, a vidéki nagyvárosokban pedig 7 órától 22 óráig várják a vevőket. A vásárlóknak ez valószínűleg tetszhet, mert megfigyelték, hogy akár pénteken és szombaton is élnek az este 9 utáni vásárlás lehetőségével.

Hogy további változtatások várhatóak-e náluk, arra azzal reagáltak, hogy minden lehetőséget megvizsgálnak és megfontolnak.

Fotó: MTI

Erősebb péntek, szombat és hétfő

A CBA még nem tudja, hogy összességében megsínylette-e forgalmuk a vasárnapi zárva tartást. A cég kommunikációs igazgatója, Fodor Attila azt írta megkeresésünkre, hogy egyelőre nem állnak rendelkezésükre ezzel kapcsolatban összesített adatok.

A vásárlói szokásoknál azonban már érzékelhetőek a változások: a törvény életbe lépése óta az üzletek többségében emelkedett a pénteki, szombati és a hétfői forgalom. A franchise rendszerű CBA-k nem egységesen reagáltak a vasárnapi boltzár bevezetésére, de érzékelhető, hogy a boltok többségében a korábbiakhoz képest hosszabb nyitvatartási időben várják a vásárlókat. Az üzleteket működtető franchise partnerek szabadon, saját hatáskörben határozhatják meg, mikor tartanak nyitva – tette hozzá Fodor.

A szakértők eltérően értékelnek

A KSH legfrissebb adatai szerint áprilisban a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adatnál 4,4, naptárhatástól megtisztítva 5,3 százalékos növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest. A nyers adat a növekedés lassulását, a kiigazított enyhe gyorsulást jelez az előző hónaphoz képest. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben 1,6 százalékkal nőttek az eladások, ami jóval szerényebb, mint a márciusi 4,0 százalékos bővülés. De vajon tetten érhető-e már a statisztikában a vasárnapi boltzár hatása?

A Takarékbank elemzője, Suppan Gergely szerint a vasárnapi zárva tartás ugyan okozhat átmeneti kilengéseket, azonban ezt az elkölthető jövedelem érdemi növekedése teljes mértékben ellensúlyozhatja.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) belgazdaságért felelős helyettes államtitkára, Lenner Áron Márk azt hangsúlyozta, hogy a boltok vasárnapi zárva tartásának márciusi bevezetése után is fennmaradt a növekedés üteme: az online pénztárgépek adatai alapján a zárva tartás bevezetése előtt a heti átlagos forgalom 41 milliárd forint körül alakult, március 15-e után ez jelentősen több, már 58 milliárdos.

A K&H Bank vezető makrogazdasági elemzője, Németh Dávid viszont úgy fogalmazott a június 3-án megjelent friss KSH-adatok kapcsán, hogy konkrét következtetéseket még korai lenne levonni. Ám neki úgy tűnik, hogy az idén elmaradt a korábbi évek tavaszi hónapjaiban megszokott gyorsulás. Azaz a kiskereskedelem dinamikája lassult, és ebben szerepe lehet a vasárnapi boltzár bevezetésének.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik