Belföld

800 taxi indult a Hősök teréről

taxis-tüntetés(i) (taxi, tüntetés, 2012)
taxis-tüntetés(i) (taxi, tüntetés, 2012)

Azért vonulnak utcára, hogy tiltakozzanak a Városháza tervei ellen. Lelassult a forgalom a Belvárosban, rengeteg rendőr kíséri a menetet. A rendezvény öt órakor ért véget.

Az útvonaluk az Andrássy út, majd a Lánchíd, Fő utcán a Batthyány tér, és a Margit hídon vissza Pestre volt. A tüntetést a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) hirdette meg. Kilátásba helyezték a demonstráció résztvevői most is, hogy ha követeléseiknek nem tesznek eleget, az 1990. októberi taxisblokádhoz hasonló megmozdulást szerveznek.

A tömeg az Andrássy úton araszolt végig, szó szerint lépésben – jelentette a Hír24 tudósítója. Miközben a városban haladtak volt, aki mérsékeltebben, volt aki vehemensebben fejezte ki tetszését illetve nem tetszését. A kollégáinkat szállító taxit például leköpte egy férfi miközben az átengedte egy gyalogátkelőn. A rendezvény délután öt órakor ért véget, a Hősök terén – a helyszíni beszámoló szerint a közlekedési nehézségek lassan visszaállnak a megszokott hétköznapi szintre.


A képre kattintva galéria nyílik a felvonulásról! – Fotó: kummer János

Azt, hogy a múlt heti rendezvénynél komolyabb megmozdulásra lehetett számítani már kora délután, azt jól jelezte a rendőri jelenlét, amelyet kollégáink már a Rákóczi hídtól kezdve tapasztaltak minden sarkon. Mivel a forgalomlassító demonstrációt a délutáni csúcsforgalom idejére időzették, a rendőrség már korábban lezárta az útkereszteződéseket, hogy elkerüljék a dugókat és torlódásokat, de így is nagyobb tumultus alakult ki Budapest belvárosában.

A fuvarozók azért vonultak utcára, mert szakmaiatlannak tartják a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a fővárosnak készített tervezetcsomagot. Eszerint a fővárosi taxik 2013. január 1-től egységes arculatot kapnának, valamint csak tíz évnél fiatalabb, meghatározott műszaki paramétereknek megfelelő autók lehetnének használatban. Ezek mellett szabályoznák az alapdíjat és a maximális kilométerdíjat is.

A Főtaxi nem tüntet

A társaság szerint a taxis társadalom helyzetének rendezése nem utcai megmozdulásokkal, hanem jól előkészített, többoldalú egyeztető tárgyalásokkal érhető el.

Hogy látja egy taxis?
Taxis ismerősünk szerint tízéves árakat akarnak elfogadtatni velük, de azt elismeri, rájuk férne a szigorúbb ellenőrzés.

Manapság ha egy fuvarozó a szabályok szerint akar dolgozni, egy éven belül tönkremegy. A napi 10-15 ezer forintos bevétel épphogy az éhenhalásra elég. Nem fizetnek adót, csak gyűjtögetik a “sarat” a hatóság felé. De ha valaki beül ma egy taxiba, akkor majdnem minden kocsiban világít valamilyen hibajelző lámpa, ilyenek a körülmények – teszi hozzá tényként.

Taxisunk szerint a legfontosabb lenne a fix tarifa bevezetése, és ez nem a maximális ár meghatározását jelenti. A jelenlegi, 160-170 forintos kilométerdíjakkal lehetetlen profitot csinálni, márpedig több cég is ilyen árral versenyez. A fix ár mértékét ő minimum 300 forintban határozná meg kilométerenként.

A másik fontos mozzanat a kontroll. Mert mi van ma? Két főállású alkalmazott van a városházán, aki a taxisokat ellenőrzi. Mondani se kell, mindkettőt arcról ismerik a sofőrök.

A cégek részéről az ellenőrzés meg kimerül abban, hogy őket ne verjék át a taxisaik. Ha valakit elkapnak, még ha el is küldik, átmegy máshoz, mert a taxistól beszedhető 60 ezer forintos tagdíjra minden cégnek szüksége van. Ha a két feltétel rendesen működne, akkor a piac szabályozná önmagát – véli sokat látott fuvarozónk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik