Az útvonaluk az Andrássy út, majd a Lánchíd, Fő utcán a Batthyány tér, és a Margit hídon vissza Pestre volt. A tüntetést a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TGFSZ) hirdette meg. Kilátásba helyezték a demonstráció résztvevői most is, hogy ha követeléseiknek nem tesznek eleget, az 1990. októberi taxisblokádhoz hasonló megmozdulást szerveznek.
A tömeg az Andrássy úton araszolt végig, szó szerint lépésben – jelentette a Hír24 tudósítója. Miközben a városban haladtak volt, aki mérsékeltebben, volt aki vehemensebben fejezte ki tetszését illetve nem tetszését. A kollégáinkat szállító taxit például leköpte egy férfi miközben az átengedte egy gyalogátkelőn. A rendezvény délután öt órakor ért véget, a Hősök terén – a helyszíni beszámoló szerint a közlekedési nehézségek lassan visszaállnak a megszokott hétköznapi szintre.
A képre kattintva galéria nyílik a felvonulásról! – Fotó: kummer János
Azt, hogy a múlt heti rendezvénynél komolyabb megmozdulásra lehetett számítani már kora délután, azt jól jelezte a rendőri jelenlét, amelyet kollégáink már a Rákóczi hídtól kezdve tapasztaltak minden sarkon. Mivel a forgalomlassító demonstrációt a délutáni csúcsforgalom idejére időzették, a rendőrség már korábban lezárta az útkereszteződéseket, hogy elkerüljék a dugókat és torlódásokat, de így is nagyobb tumultus alakult ki Budapest belvárosában.
A fuvarozók azért vonultak utcára, mert szakmaiatlannak tartják a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a fővárosnak készített tervezetcsomagot. Eszerint a fővárosi taxik 2013. január 1-től egységes arculatot kapnának, valamint csak tíz évnél fiatalabb, meghatározott műszaki paramétereknek megfelelő autók lehetnének használatban. Ezek mellett szabályoznák az alapdíjat és a maximális kilométerdíjat is.
A Főtaxi nem tüntet
A társaság szerint a taxis társadalom helyzetének rendezése nem utcai megmozdulásokkal, hanem jól előkészített, többoldalú egyeztető tárgyalásokkal érhető el.
Hogy látja egy taxis? |
Taxis ismerősünk szerint tízéves árakat akarnak elfogadtatni velük, de azt elismeri, rájuk férne a szigorúbb ellenőrzés.
Manapság ha egy fuvarozó a szabályok szerint akar dolgozni, egy éven belül tönkremegy. A napi 10-15 ezer forintos bevétel épphogy az éhenhalásra elég. Nem fizetnek adót, csak gyűjtögetik a “sarat” a hatóság felé. De ha valaki beül ma egy taxiba, akkor majdnem minden kocsiban világít valamilyen hibajelző lámpa, ilyenek a körülmények – teszi hozzá tényként. Taxisunk szerint a legfontosabb lenne a fix tarifa bevezetése, és ez nem a maximális ár meghatározását jelenti. A jelenlegi, 160-170 forintos kilométerdíjakkal lehetetlen profitot csinálni, márpedig több cég is ilyen árral versenyez. A fix ár mértékét ő minimum 300 forintban határozná meg kilométerenként. A másik fontos mozzanat a kontroll. Mert mi van ma? Két főállású alkalmazott van a városházán, aki a taxisokat ellenőrzi. Mondani se kell, mindkettőt arcról ismerik a sofőrök. A cégek részéről az ellenőrzés meg kimerül abban, hogy őket ne verjék át a taxisaik. Ha valakit elkapnak, még ha el is küldik, átmegy máshoz, mert a taxistól beszedhető 60 ezer forintos tagdíjra minden cégnek szüksége van. Ha a két feltétel rendesen működne, akkor a piac szabályozná önmagát – véli sokat látott fuvarozónk. |