A metrók karbantartása, a szerelvények életkorukból fakadó kockázatai, az alkatrészek és azok beépítésének folyamata valamint az általános műszaki állapot – ezekre a területekre terjedne ki az a vizsgálat, amelyekre a főpolgármester szerint szükség van a kettes és a hármas metróvonalakon, mivel elöregedtek a szerelvények. Tarlós István az orosz konstruktőr írásos jelentése alapján arról számol be, hogy ezek a metrókocsik megfelelő karbantartás mellett hárommillió kilométert futhatnak, de mivel ennél tovább tartották őket forgalomban, így kockázatot jelentenek. A gyártó szerint a hibák egyértelműen a túlfuttatásra vezethetők vissza, így a szerelvények lecserélése, vagy az újjáépítés jelenthet megoldást. Utóbbi gyakorlatilag ugyanaz, mintha teljesen új járműveket építenének.
A BKV vezetése szerint jelenleg az M2-Keleti-nyugati vonalon öt olyan szerelvény van, amely 43 éve fut. Két évvel fiatalabb 41 éves, részlegesen felújított “társaikból” összesen 38 darab üzemel, emellett 62 darab olyan szerelvény is jár, amelyek életkora 37-39 év között mozog. Utóbbiak közül hetet újítottak fel részben. Az M3-Északi-déli vonalon pedig nyolc darab 36 éves és 41 darab 35 éves jármű van fut. A BKV-nak összességében tehát 154 lejárt szavatosságú metrószerelvénye van.
A BKV vezérigazgatója összesen 111 darab metrókocsi általános és rendkívüli felülvizsgálatát javasolja, mindezt forgalomban tartásuk mellett. Ezek mind 35 és 40 év közöttiek. Kocsis István arról is tájékoztatta a főpolgármestert, hogy egy új ellenőrzési, vizsgálati módszer kidolgozása is indokolt a közlekedési társaságnál, amelynek szükséges forrásait a cég már vizsgálja. A célok között szerepel egy úgynevezett járműpark-fejlesztési, vagyis egy “utolérési”program kidolgozása is, amellyel azt szeretnék elérni, hogy harminc évnél öregebb szerelvények már ne legyenek forgalomban.
Összességében tehát az a helyzet, hogy 154 metrókocsit már 5-13 éve ki kellett vonni a forgalomból. Az előterjesztésben szó van arról is, hogy a hármas vonalon az elmúlt hónapokban megszaporodtak a kisebb problémák, például a füstölés, de voltak más üzemzavarok is. Nemrégiben egy nagyobb tűz is volt egy szerelvényen, a főpolgármester szerint ez is indokolttá teszi a felülvizsgálatot. Hétfő óta 43-mal kevesebb szerelvény közlekedik a fővárosban. Ezeket ugyancsak rossz állapotuk és életkoruk miatt vonták ki a forgalomból.
Tarlós István előterjesztése szerdán kerül a Fővárosi Közgyűlés elé.