Pénzügy

Coaching: az emberi, szakmai együttműködés

A mai, modern vállalatirányítási megközelítések már a megfelelő fontosságot tulajdonítják az olyan vezetésfejlesztési eszközöknek, módszereknek, mint a coaching. Észrevették, hogy vállalat életében kulcsszerepet játszó vezetők megfelelő szakmai támogatása komoly erőt képvisel, mely nagy hatással van az adott vállalat üzleti eredményeire is.

Ahogy az eredményességben az emberi tényezőt egyre fontosabbnak látjuk, úgy az emberekkel való foglalkozás is egyre nagyobb teret kap, még ha ez sokak számára időpocsékolásnak is tűnik. Ehhez azonban elengedhetetlenül fontos jó szakembert igénybe venni, aki ügyfele szakmájához nem feltétlenül ért, így a figyelmét az emberi együttműködés kérdéseiről semmi nem vonja el.

Az elnevezésekből is látszik, ez az angolszász országokban kifejlesztett módszer még nem honosodott meg annyira, hogy magyarítottuk volna. Az angol coach kifejezés jelentése edző, ám ez a magyar nyelvben nem fedi le mindazt a kompetenciát, folyamatot, amelyről jelen cikkünk is szól. Mégis, mi az, ami e kifejezés használatát indokolja?

Kis asszociációval sikerülhet megmagyaráznunk: a foci edző maga nem megy ki a pályára, hogy gólt lőjön, nem cselez, nem „játszik a pályán”, hanem a játékost támogatja szakmailag, emberileg. Segítséget nyújt abban, hogy a játékos a lehető legjobban nyújthassa a meccs alatt. Az coach a szakmai életben ugyanezt nyújtja klienségnek: támogatást, egy közös, a coach által vezetett folyamatot, a „nem vagyok egyedül” érzetét. A coaching tehát olyan beszélgetéssorozat, amely segíti a coach kliensét abban, hogy céljait elérje, vagy akár a realitáshoz igazítsa.

Hazánkban a vezetésfejlesztésnek ezen ága mondhatni, még gyerekcipőben jár. Bár a coachingnak több válfaja is ismert, Magyarországon a következő változatai terjedtek el (egyelőre):

1. executive coaching: főként felső vezetőkkel zajlik, mivel meglehetősen drága eljárás. Az ülés hosszától és a coach ismertségétől függően 30-120 ezer forint lehet egy ülés díja. Az ülések időtartama egy és két óra között váltakozhat, melyeket 4-12 alkalommal tartanak. Az ülés-sorozatnak van átfogó célja, melyben a folyamat kezdetén megállapodik coach és kliens. Ennek megfelelően történik közös értékelés a coaching folyamat végén. A fentiek ellenére benne van az a rugalmasság, hogy a vezető által hozott aktuális problémákkal is foglalkoznak az ülés során.

2. life coaching: bárki lehet ügyfél. Akár az is, aki arra eszmél, hogy ugyanolyan jellegű kellemetlen helyzetek ismétlődően előfordulnak vele, például a sarki közértben az amúgy kedves, segítőkész eladó ővele rendszeresen agresszív, türelmetlen. Vajon miért van ez? Ha szeretné jobban megérteni, hogy mi történik benne, illetve körülötte ilyenkor, a life coaching neki való. Az ülések hetente vagy kéthetente zajlanak, általában 50 percesek, az üléssorozat 2-6 hónapig tarthatnak (bár ez utóbbit nem mindig lehet előre tudni). Mivel ezt az emberek többnyire saját jövedelmükből fizetik, az ár többnyire 4-12 ezer forint között van. A négyféle coaching közül ez van legközelebb a pszichoterápiához, annak nem analitikus megközelítéséhez.

3. group coachingot leginkább vezetői csoporttal érdemes csinálni (így a támogató vezetői magatartást gyakorolhatják), de hasznos és eredményes lehet szervezeti egységek (vezető és beosztottak) esetében is. A csoport-coaching a fejlődés jó lehetőségét adja, mert az egyes résztvevők tanulnak egymástól is, és a coachtól is. 8-12 fővel működik a legjobban. Az üléseket havi 1-2 alkalommal indokolt tartani. A coach díja megegyezik a tréneri díjjal.

4. shadow coaching: talán a legérdekesebb coaching a Magyarországon alkalmazott coaching módszerek közül. A coach egy vagy több napon keresztül kíséri ügyfelét, aki a szokott módján dolgozik. Meghatározott időközönként, pl. félnaponként vagy munka végén megbeszélik (a coach visszajelez) amit tapasztalt a coach és elkezdik közösen kidolgozni a jelenleginél hatékonyabb vezetői magatartásokat. Ha több napos a közös munka, akkor a begyakorlást is segíti a coach.

A fentiek mellett meg kell említenünk még a telefonos coachingot is, mely a térben, egymástól távoliak között is nagyszerűen működhet.

A coaching ülések meglehetősen drágának tűnhetnek, de ezek nagyon erős és erjesztő hatással vannak, hatásuk túlmutat az ülésen, és az ügyfél legtöbbet az ülések között dolgozik a legtöbbet a fejlődésén

Ajánlott videó

Olvasói sztorik