A gyalogosok, a kerékpárosok, a buszozás barátai, valamint a civil közlekedésmániákusok felháborodását kiváltva hirtelen átrajzolódott a Ferenciek tere átépítésének terve. Autóspárti lesz a placc. Miért?
A Ferenciek terével és az Erzsébet híd – Baross tér tengellyel kapcsolatban a főváros célja változatlanul a forgalomcsillapítás elérése. Mindez kellően megalapozott, forgalomszimulációval alátámasztott, a szükséges közlekedési hálózati elemek bővítését feltételező beavatkozás kell, hogy legyen. Budapest nemrég elkészült hosszú távú városfejlesztési koncepciója – melynek részdokumentumait már elfogadta a Fővárosi Közgyűlés – rögzíti a belváros forgalomcsillapításának, az átmenő forgalom korlátozásának szükségességét.
Mennyire hosszú távú az a terv?
Húsz-harminc évre szól. „A közösségi közlekedést előnyben kell részesíteni, át kell gondolni a közlekedési felületek újraosztását” – ez áll benne. Ami azt jelenti, hogy a közlekedési felületeken az egyéni motorizáció által igénybevett területet csökkenteni kell a közösségi közlekedés, a kerékpáros és gyalogosfelületek javára.
Ehhez képest most, a puccsszerűen átrajzolt képek azt mutatják: marad a kétszer három sávos sztrádafíling, nem lesznek kerékpársávok, nem kerül középre a buszsáv, eltűnik a középre tervezett gyalogos járdasziget, állandósul a durva zaj- és légszennyezés, ami zavarja, riasztja a lakosokat és a turistákat.
A főváros nem adta fel az eredeti tervet. A BKK jelenleg is tervezteti tovább a középen futó buszsávot az Astoria és a Baross tér közti szakaszra.
Az eredeti és az új tervek – kattintson a képre!
Ki vitatkozik kivel? A főváros és a kerület?
Ebben a kérdésben nincs vita. A városfejlesztési koncepció célkitűzéseit egyeztettük a kerületekkel, konszenzus van köztünk.
A Népszava azt írja, a BKK vezetője, Vitézy Dávid és Puskás András belvárosi alpolgármester közötti személyes konfliktus áll az ügy hátterében. Tényleg ilyen pitlákságokon múlik a városkép?
A városkép alakulása összetett folyamat eredménye, leegyszerűsítésekkel nem jutunk előbbre.
Az ötödik kerület simán átrajzolhatja a főváros által kidolgozott tervet? Ez nem az ön kompetenciája?
Az ötödik kerület és a főváros közösen alakította ki álláspontját a belváros forgalomcsillapítása ügyében. A folyamat összetett, jelenleg építési engedéllyel rendelkező tervek a Ferenciek terére és a Kossuth Lajos utcára a középre helyezett buszsávos elrendezésről nincsenek. A tervek elkészültek, de az engedélyezési folyamat megállt.
Valaki keresztbe tett egy a főváros és a civilek által is üdvözölt tervnek. Ilyenkor ön mit tesz? Beveszi a vérnyomáscsökkentőjét, majd rátelefonál Rogán Antal kerületi polgármesterre?
Jelenleg is folynak egyeztetések a főváros és az ötödik kerület között.
A fővárost konkrétan a BKK-s Vitézy Dávid képviseli. Akinek, mint megtudtuk, „személyes konfliktusa támadt az alpolgármesterrel”.
Mindenki teszi a dolgát.
Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt
A buszsáv körül áll a bál. Az eredeti tervben a 7-es busz középen száguld végig a Keletitől az Erzsébet hídig. Ami pompás ötlet. Csakhogy a kerület szerint „a főváros nem tudta garantálni számunkra, hogy a közeljövőben, egészen a Keleti pályaudvarig vezeti a középső buszsávot, így szakmailag indokolatlan lett volna egy egészen rövid szakasz megépítése ebből a tervből, a tétovázás pedig vészesen lelassította volna a Belváros Új Főutcája II. projekt kivitelezésének jó haladási ütemét.” Értsd: a szomszéd kerület, Lipótváros „nem biztos, hogy időre megépítené” azt a nyomorult buszsávot. Ön miért nem utasítja együttműködésre a lipótvárosi önkormányzatot?
A fővárosi önkormányzat és a belvárosi önkormányzat viszonyát jogszabályok határozzák meg, ennek keretében működünk.
A Demszky-érában az volt az ellenzék fő baja, hogy a kerületek részérdekein elvérzik az egységes főváros koncepciója. Ezek szerint ebben Tarlós alatt sincs változás.
A főváros és a kerületek viszonya, mint ahogy előbb is mondtam, jogilag körülírt. A közelmúlt jogszabályi változásai nem a főváros egységes fejleszthetősége irányába mutatnak.
Szóval egyelőre ne higgyük el a Ferenciek tere új képeit?
Csak azt mondhatom, dolgozunk az ügyön.
Ön mit tehet még ellene?
Én személy szerint a szakmai álláspontot képviselhetem a főváros városfejlesztési koncepciójának megfelelően.
Ön a város főépítésze.
Én. Száz ilyen ügy fut a városban, igyekszem mindenhol ott lenni.
Meglehet, poén az egész, valaki csak bosszantani akarja a civilek és a kerékpárosok amúgy is kombatáns hadát, s egyszer csak kiírja a Facebookra, hogy „haha, vicceltem”.
Hangsúlyozom, ez a folyamat még nem zárult le.