„A jelenlegi gazdasági környezetben a válság gyakran a napi túlélést veszélyezteti, ezért a cégvezetők többnyire nem is mernek IT-beruházásokra gondolni. Pedig számos olyan pályázati kiírás van, amely a gyakorlatlan szemnek talán mást üzen, a megvalósítás mégis valamilyen informatikai korszerűsítést takar. Ilyenek azok a fejlesztések, amelyek a belső vállalati, valamint vállalatközi folyamatokat teszik hatékonyabbá, vagy idetartoznak a K+F területek is” – összegezte Polyák Zsuzsanna, a Vital Management Kft. pályázati tanácsadója az Invitel által szervezett InnoMax Klub üzleti találkozón. A szakértő hozzátette, hogy több pályázatnál is jelenleg a vidéki telephelyek fejlesztésére van lehetőség, a Közép-magyarországi régióban azonban egyelőre lezárták a kiírást.
Milyen pályázatokra csaphatnak le a vállalkozások? |
Vállalati folyamatmenedzsment és elektronikus kereskedelem támogatása – GOP-2011-2.2.1 Vállalatok komplex technológiai innovációjának támogatása – GOP-2011-1.3.1/A Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása – GOP-2011-1.1.1 Beszállítói programok – GOP-2012-1.3.1/D Mikrovállalkozások fejlesztése – GOP-2011-2.1.1/M Komplex vállalati technológia-fejlesztés mikro-, kis- és középvállalkozások számára (KHG) – GOP-2.1.1/KHG |
Mire ügyeljünk az informatikai szerződéseknél?
Néhány aranyszabály
A pályázati lehetőségek mellett a vállalkozásoknál egyre inkább előtérbe kerülnek a felhőszolgáltatások, így a felhőszerződések is. Ezek buktatóira Ormós Zoltán informatikai szakjogász hívta fel a figyelmet az InnoMax Klubon tartott előadásában. „Ma már a cégek működésénél megkerülhetetlen az IT. Éppen ezért nem mindegy, hogy ennek hátterét mennyire ismerik a döntéshozók. Teljesen természetes, hogy egy cégvezető ért egy kicsit a könyveléshez, a munkaügyhöz vagy a logisztikához, de az informatikánál ez azért még nem ennyire egyértelmű, pedig ma már erre is nagy szükség van. Ha szakmai mélységekben nem is, de néhány alapvető ponton érdemes tisztában lennie az IT-szerződések hátterével” – fejtette ki Ormós Zoltán.
A szakértő a tipikus buktatók között említette, hogy a vállalkozásoknak a felhőszerződésekbe bele kell foglalniuk, hogy minden adat – szellemi tulajdon – a megrendelőé, és az adathozzáférés mindig garantált. Ez jogilag indokolt, de érdemes mindig kikötni, mert a gyakorlatban volt már arra példa, hogy néhány hetes fizetési csúszásnál a szolgáltató korlátozta az adathozzáférést, vagy kilátásba helyezte ennek a lehetőségét.
Továbbá fontos annak tisztázása is, hogy a szerződés megszűnésekor hogyan történik az adatmegsemmisítés a szolgáltatónál, illetve illetéktelen hozzáférések esetén mi a teendő, milyen típusú leállásnál mekkora kártérítés jár, és a leállást követően milyen szinten (IT-munkatárs, informatikai igazgató stb.) kell értesíteni a megrendelőt – sorolta a szakjogász.
Többet szeretne megtudni az informatikai felhőkről? |
A Mars-kutatásból így profitálhatnak a magyar cégek |