Amikor Varga Mihály az uniós pénzügyminiszterek ülésén egyedüliként blokkolta az Ukrajna megsegítésére szánt uniós hitel felvételét, sokadszorra meghallgattam a Pink Floyd együttes Another Brick In The Wall (Egy újabb tégla a falban) című számát. Ugyanis az az érzésem, hogy már azon is túl vagyunk, hogy „csak” a falig menjünk el az unióval szemben. Ennek pedig nagy ára lehet.
Mint ismeretes, két különböző jogcímen kapható euró milliárdokról van szó. Az egyik az az összeg, amelyet az EU a koronavírus-járvány utáni gazdasági helyzet helyreállítását segítené, és amelyet ez év végéig lehetne megkapni, ha azt a tagországok miniszterelnökeiből álló Európai Tanács jóváhagyja. Ha december 31-ig nem születik pozitív döntés, úgy ez a 2300 milliárd forint örökre elvész.
A másik megszerezhető összeg az úgynevezett felzárkóztatási forrásból származik – ezt az EU szegényebb országai kaphatják, hogy felzárkózhassanak a jobban teljesító tagállamok szintjére –, ám ennek az összegnek egy jó részét, 7,5 milliárd euró kifizetését felfüggeszthetik. Legalábbis az Európai Bizottság erre tett javaslatot a Tanácsnak.
Fogalmazzunk egyértelműen. Az EU azért tud pénzt adni Magyarországnak, mert van egy nagy közös kassza, amelybe a tagállamok gazdasági erejük arányában fizetnek be. Így azután vannak olyan országok, amelyek többet fizetnek, mint amennyit a közös kasszából kaphatnak, és akadnak olyanok – mint Magyarország –, amelyek több pénzt kapnak, mint amennyit befizetnek. De mint jól tudjuk, az államoknak nincs saját pénzük. Amivel gazdálkodnak azok adóforintok, adóeurók és azzal bizony jobb helyeken a saját állampolgáraik felé el kell számolni. Ezért nem engedheti meg magának az unió, hogy olyan helyekre adjon pénzt,
- ahol azt nem a célnak megfelelően használják fel,
- „uram bocsá” ellopják, haveri köröknek, rokonoknak juttatják,
- átláthatatlan és egyszereplős közbeszerzési eljárásokat írnak ki,
- és végül, de nem utolsó sorban megsértik a bíróságok függetlenségét.
Ha a törvények eleve úgy születnek, hogy a végrehajtó hatalom – a kormány – befolyásolni tudja a bíróságokat, ott nem csupán az uniós pénzek, de senki nem lehet biztonságban.
Mik a legégetőbb problémák a mai igazságszolgáltatási rendszerben? Részleteiben már sokszor beszéltünk erről, most azonban érdemes csokorba szedni a legfőbb bajokat.
Állandósult a konfliktus az igazságszolgáltatás berkein belül. Folyamatosan egymásnak feszülnek egyfelől az olyan politikai kinevezettek, mint Varga Zs. András kúriai elnök és Senyei György, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke, másfelől a bírák által demokratikusan választott önigazgatási szerv, az Országos Bírói Tanács (OBT). Röviden összegezve a mindenkori konfliktus lényege az, hogy miközben az OBT feladata lenne a hivatal elnökének igazgatási munkáját kontrollálni, ehhez gyakorlatilag egyetlen hatásos eszköze sincs. Nincs saját pénze/költségvetése, apparátusa, de még állandó helye sem. A legerősebb jogosítványa a „törvényességi jelzés”, ami körülbelül annyit ér, mint halottnak a csók. Éltek ugyan vele kétszer is, egyszer amikor Varga Zs., másszor amikor Senyei nevezett ki törvénysértően bírákat. És? Történt valami azon kívül, hogy az érintettek ezt vitatták? Az égvilágon semmi.
![Mennyit érnek a pénzért tett szép vállalások? 1](https://s.24.hu/app/uploads/2022/12/dszzs20200204018.jpg)
Az OBH elnöke többször is megtagadta, hogy a bírói tanács tagjai a hivatalos iratokba betekinthessenek. Ezáltal sikeresen megakadályozta, hogy az OBT a törvényben meghatározott felügyeleti jogát gyakorolja. Ennek legsúlyosabb esete az volt, amikor a nyilvánosságra került nyomozati iratok szerint az azóta letartóztatásban lévő Schadl György fővégrehajtó felkereste Senyei György elnököt, majd segítségével kapcsolatba lépett Tatár-Kis Péterrel, a Fővárosi Törvényszék elnökével. A napvilágra került nyomozati adatok szerint utóbbiak egy bíró kirúgásának lehetőségéről beszéltek. Ám amikor az OBT fegyelmi eljárás megindítását javasolta, hogy kiderüljön, követett-e el valamilyen fegyelmi vétséget a törvényszék elnöke,
Senyei György egy értelmetlen általános vizsgálatot rendelt el, majd egy bravúros trükkel a vizsgálat anyagát és eredményét titkosította. Nem csupán a bírák elől, de az őt felügyelni hivatott OBT elől is.
az amerikai nagykövetnél tett látogatása volt. A lejárató kampány ellen sem Varga Zs. András, sem Senyei György nem tiltakozott, holott ez elemi kötelességük lett volna. Tűzoltás helyett inkább gyúanyagot adtak a nemtelen támadáshoz.
Az ürügy erre a két bírónak, akik az OBT képviseletében jártak el,Az igazságszolgáltatás jelenlegi tarthatatlan helyzetével – az itt nem vagy csak dióhéjban említett esetek részletezésével – a Magyar Helsinki Bizottság tanulmánya már korábban részletesen foglalkozott, közzétéve azt a fotót is, amelyből kiderül, hogy a bírákat „diplomáciai protokollból” kioktató kúriai elnök a Koreai Köztársaság nagyköveténél tett látogatásakor éppen azt a diplomáciai „szabályt” szegte meg, amit az OBT-tagok fejére olvasott.
Noha sokáig a magyar kormány „nem tudta”, mit is jelent a jogállam, úgy tűnik sokmilliárd euró elvesztésének lehetősége meghozta a megvilágosodást. Az igazságszolgáltatás területén olyan változtatásokat vállalt, amelyeket már rég meg kellett volna tennie.
Hirtelen rádöbbent vagy inkább rádöbbentették arra, hogy az Országos Bírói Tanács csak akkor tudja felügyelni a bírósági hivatal elnökének igazgatási munkáját, ha ehhez megfelelő jogköröket kap. Ezeket a szélesebb jogköröket törvényben kell biztosítani az OBT számára. Azt is vállalta a kormány, hogy változtat a Kúria működésén. Itt azután lenne jogalkotási feladata jócskán.
Nem volt elég, hogy a Kúria elnökét a bírák (OBT) tiltakozása ellenére ejtőernyőztette a székébe, még az elnök és a Kúria korábbi hatalmát is kiszélesítette. Természetesen olyan módon, hogy azzal az egész igazságszolgáltatás működését lehessen befolyásolni. Most viszont a kormány még annak a törvénynek a módosítását is vállalta, amely jelenleg lehetővé teszi, hogy az Alkotmánybíróság bírói tapasztalattal nem rendelkező tagjai a bíróságok élére kerülhessenek.
Azt is ígérték, hogy a különböző hatóságok nem támadhatják meg az Alkotmánybíróságon a bírói döntéseket. Hiszen most hiába születik jogerős írélet egy ügyben, azt a kormány a tőle nem távol álló Alkotmánybírósággal semmissé teheti.
Emlékezetes, hogy 2019-ben, amikor Vasvári Csaba egy ügyben előzetes kérdéssel fordult az Európai Unió Bíróságához (EUB), amellett, hogy (utólag letagadott) fegyelmi eljárást indítottak ellene, a legfőbb ügyész a Kúriával mondatta ki, hogy
hogy törvénysértő (…) az előzetes döntéshozatal kezdeményezése, (…) ha az nem európai közösségi norma, uniós szervek, intézmények vagy hivatalok aktusai értelmezésére, érvényességére, hanem a bíróság előtt folyamatban levő ügy kimenetelét nem érintő, az ügy tárgyával össze nem függő kérdésekre vonatkozik.
A konkrét ügyben az EUB már akkor kimondta, hogy a törvénysértést nem Vasvári, hanem a Kúria követte el, amikor korlátozni akart egy bírót abban, hogy az unió bíróságához fordulhasson.
Ezúttal – jó pénzért – a kormány vállalásai közé bekerült, hogy a Kúria a jövőben nem szűrheti meg, hogy a bírák mikor és miért fordulhatnak az Európai Unió bíróságához, a bíráknak ezt a jogát nem lehet korlátozni.
Szépek ezek a vállalások. De nagyon optimista azért nem vagyok. A teljesítést a kormány 2023 első negyedévére ígéri. Az igazi kérdés az lesz, vajon mit tekint a Fidesz a hatalmára nézve nagyobb veszélynek: az eurómilliárdok hiányát vagy azt, hogy szűkíti (mert azért megszüntetni nem fogja) a bíróságokra gyakorolt befolyását.
Kiemelt képünkön az Országos Bírói Tanács (OBT) alakuló ülése a Kúria épületében 2018. január 30-án.