Ha ősz vége, akkor Football Manager! Valami ehhez hasonló gondolat körvonalazódik a futball és a videojátékok iránt egyaránt rajongó emberek fejében, október tájékán. A népszerű fociedzős szimulációt idén is óriási várakozás előzte meg, ezt a játékot forgalmazó Sports Interactive feje, Miles Jacobson is megerősítette a november 9-i megjelenéskor. Elmondása szerint már az első napon 600 ezren indították el a programot, 250 ezer szezon szimulációja ment végig és csaknem húszmillió meccset játszottak le. Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy ebbe a másfél hétig tartó béta-verzió adatai is beletartoznak, de mindenképp elismerésre méltó számok.
The numbers keep amazing & delighting.
Now over 600,000 players across all formats.
250,000 seasons completed.
Closing in on 20,000,000 matches played (should happen tonight).So happy that so many of you are getting involved and enjoying #FM22 in it's various formats.
😍
— Miles Jacobson 💙 (@milesSI) November 10, 2021
A lelkesedés tehát töretlen, de mi a helyzet a játékkal? Az ide verzió ugyanúgy kevés helyen változtatott, mint a tavalyi, de akad olyan újítás, amit a tősgyökeres játékosok imádni fognak.
Még a védőket is támadásba lendíthetjük
Az egyik legfontosabb szempont a készítők számára, hogy hitelesen modellezzék a valódi történéseket. Ez így önmagában elég tág, de az FM22-ben azért került igazán előtérbe, mert bekerült a játékba egy új szerepkör, a wide centre-back. A támadáskor szélre húzódó középhátvédekre a taktikai változások miatt volt szükség. Ahogyan az FM19 idején a magas letámadású gegenpresszinget hozta divatba Jürgen Klopp Liverpoolja, úgy mostanra a 3-5-2-es felállás terjedt el sok felé – nem is kell messzire mennünk, hiszen a magyar válogatott is ebben a felállásban játszik általában Marco Rossi irányítása alatt.
Ezen taktika egyik alapeleme, hogy három hátvéd ad stabilitást a védelem közepén, két bekk pedig a szélén. A támadások alatt viszont a szélen szerepló szárnyvédők előre mennek és ilyenkor a három középhátvéd dolga, hogy az esetleges ellentámadásokat megállítsa. A probléma abból adódott, hogy a korábbi szerepkörök nem adtak arra lehetőséget, hogy biztosítsanak a szárnyvédők területein, a meccsmotor középen hagyta a három bekket, így aztán nem lehetett hitelesen modellezni ezt a taktikát a Football Managerben. Mivel azonban a labdarúgás egyik fontos elemévé vált ez a 3-5-2-es hadrend, az SI behozta a szélekre is kihúzódó szerepet.
Más haszna is van ennek a szerepkörnek: a szokásos védekező és támogatói felfogás mellett még támadó mentalitást is beállíthatunk középhátvédeinknek. Ez elsősorban szintén a 3-5-2-es rendszer sajátja, egy jól cselező, bátor középhátvéd akár egymaga is megindulhat a labdával, ezzel meglepve az ellenfelünket. Persze ilyenkor nem árt, ha a középpályán valaki ügyel arra, hogy az előre törő védő helyén ne maradjon üres terület. Érdekesség, hogy ilyen szerepkört csak három középhátvéddel felállva enged a játék, ami egyedi megkötés.
Szembetűnő, hogy az animációk kaptak egy csinos ráncfelvarrást. A focisták mozgása is sokkal élethűbbre sikerült és a minimalista grafika dacára az összkép végre inkább kelti emberek, mintsem robotok hatását. A labda előfordul, hogy elpattan egy-egy játékostól, sokkal emberibbek a mozdulatok, játékszituációk és labdaérintések, talán kicsivel több a kontakt is a futballisták között, ami szintén nagyot dob az élményen.
A meccsmotor is sokat fejlődött, és ami a legfontosabb, hogy a rendszer végre figyelembe veszi a játékosok fáradtságát. Ennek eredményeként végre nemcsak abból áll egy-egy összecsapás, hogy beállítjuk az állóképességet gyilkoló gegenpresszinget és hátra dőlünk, de mérkőzés közben is reagálnunk kell. Időnként egy-egy elfáradó játékosra, máskor az egész csapat játékára, ahogyan az a valóságban is történik. Meglepően sokat javít a meccselés izgalmán és azt is hitelesebben mutatja, melyik labdarúgó milyen taktikában a leghasznosabb. Tesztelésképp a Derby County 34 év feletti védőit például beállítottam wide centre-backnek, amit sem fizikailag, sem gyorsaságban nem tudtak eredményesen játszani. Egy átalakított stratégiával viszont ugyanezek a védők több meccset is lehoztak bekapott gól nélkül. Készüljünk hát a kísérletezésre!
Dobd el a jegyzettömböt, már nem fog kelleni
Nagy dobra verte a Sports Interactive az újabb adatokat szolgáló Data Hub behozatalát is. Ehhez le kell játszanunk jó pár mérkőzést, mire kellő mennyiségű információt begyűjt, de az elhivatott menedzserek egyszerűen imádni fogják. Ebben a tömör összefoglalóban minden adat szerepel, a játékosok összes passzától elkezdve hőtérképen át a kapura lövésekig az xG-vel bezárólag.
Ez óriási segítség, mert ha nem jönnek a megfelelő eredmények, itt könnyebben ki lehet hámozni, hogy mi a baj. Talán csak a játékosok kaptak rossz utasítást, vagy már eleve a taktika van elszúrva, mert nem azon a területen jár a labda, ahol szeretnénk? A válasz többnyire a Data Hubban lesz. Ha más is úgy FM-ezett diákként mint én, hogy felírta magának a fontosabb dolgokat, az most végre búcsút inthet a jegyzetelésnek.
Az FM22 további újításait szintén büszkén jelentette be a fejlesztőcsapat, de ezek összességében jóval kisebb változást hoznak a menedzserek életébe. A Deadline Day, vagyis az átigazolási időszak utolsó napja teljes átalakítást és vadonatúj megjelenést kapott, ami persze klasszul néz ki és a hájp-faktort emelni tudja, de legyünk őszinték: eddigre már mindenki lerendezte a transzfereket. Persze a lehetőség, hogy elhalásszunk valakit a rivális orra elől ezzel a módszerrel könnyebbé válik, de ez elvétve szokott előfordulni.
Szintén nem remegett meg a föld a heti (!) stábtalálkozóktól. Itt egy kicsit részletesebben át lehet venni az edzők és scoutok javaslatait, ráadásul témakörök szerint rendszerezve van, tehát nyugodtan át lehet lépni azokat az ügyeket, amik épp nem lényegesek. Ugyan be lehet állítani havi bontásra is ezeket a meetingeket, sőt a korábbi rendszerhez képest még kényelmesebb is, de valószínűleg a legtöbb felhasználó csak végignyomkodja majd, hogy végre folytathassa a játékot.
Megmaradtak az FM21-ből az interakciókhoz társított testbeszédek, a különböző jelölések, lényegében ugyanaz maradt az alapjáték, mint eddig, egyedül a piaci érték kapott egy szélesebb árfolyamot egyetlen összeg helyett. A be- és kikapcsolható tutorial még mindig nagyon jó, az újoncok számára óriási segítség lesz. Szintén a meccsek része a videobírós rendszer (VAR), továbbá az is állandó, hogy a koronavírus ebben az univerzumban sosem terjedt el, mivel az SI szándéka, hogy a világ gondjairól megfeledkezzünk játék közben. Ugyanúgy három cserelehetőségünk van ennek köszönhetően, valamint a játékosok sem fognak váratlanul megfertőződni a vírussal. Egyetlen hatás tetten érhető, az átigazolási büdzsé az első pár szezonban elég alacsony lesz, de a teltházas meccsekkel elég korán eltűnik ez a probléma.
Egy dolog viszont átalakult és ezt mindenképp ki kell emelni, mert a régi motorosok imádni fogják: dinamikussá vált az utánpótlás fejlődése. Dióhéjban arról van szó, hogy a nem létező futballisták, akiket a program hoz létre, mint például az akadémiáról kijövő labdarúgók, egészen mostanáig be voltak skatulyázva nemzetiségük alapján. Egy-egy világsztár kijöhetett ugyan valamelyik váratlan országból, de nagy átlagban nem lehetett változtatni azon, melyik nemzet adja a több tehetséget. Korábban ez úgy működött, hogy hiába nyert valaki húsz Bajnokok Ligáját a Ferencvárossal, ettől még ugyanúgy nagyítóval kellett keresnie a használható magyar focistákat, hiába öntötte a világ összes pénzét az utánpótlásba és az edzőközpontba. Ennek azonban az FM22 érkezésével vége!
Értelemszerűen ez bármelyik másik országra is igaz, a lényeg inkább az, hogy amikor tíz-húsz szezonon át ugyanazt a klubot menedzseljük, kézzel fogható eredményeket tudunk felmutatni a nemzet labdarúgásában is. Ez egy olyan aspektusa a játéknak, amely régóta zavarta a hardcore rajongókat, most viszont végre San Marinót is ki lehet juttatni majd a vébére, persze kellő türelemmel. Összességében a Football Manager legújabb darabja nem akkora mérföldkő a sorozat életében, mint az FM20 volt, de a fejlesztők azért javítottak a játékélményen, így a program talán szórakoztatóbb is, mint az elődje.