Belföld

2004 – Önök kattintották

Sajátságos műfaja az újságírásnak a webes publikáció: ellentétben a többi médiummal az interneten olvasók kattintásaikkal azonnal szavaznak, milyen témák is érdeklik őket. Lássuk tehát, hogy Önök szerint melyek voltak az elmúlt év fontos eseményei!

Itt van újra az év vége, így a FigyelőNet hagyományaihoz híven idén is évértékelő cikksorozattal zárjuk az esztendőt. Szerkesztőségünk hosszas elemezgetés után összeállította, hogy szerintünk melyek voltak a legfontosabb történések, események és tendenciák a közélet, a politika, a makrogazdaság, a befektetések, a tudomány-technika és az álláspiac világában. Majd mindezt igényes körítéssel, alaposan megírt cikkek formájában megpróbáljuk „lenyomni olvasóink torkán”.

Szokás szerint – hiszen legyünk őszinték, a sajtó munkája tulajdonképpen javarészt erről szól – az adott lap szerkesztősége próbál beszámolni a nagyvilág történéseiről. Bármennyire is
2004 – Önök kattintották 1

legfontosabb értékünkként kezeljük az objektív tájékoztatást, mégiscsak az újságírók döntik el, mi fontos, miről adjunk hírt, milyen mélységben dolgozzuk fel. Keresgélünk a hírek között, válogatunk, szelektálunk, súlyozunk. És csak reménykedünk, hogy mindez elnyeri olvasóink tetszését, és minket választanak, ha a világ eseményeiről tájékozódni kívánnak.

Az olvasók pedig szavaznak – ez meglátszik a példányszámon, a nézettségen vagy éppen a hallgatottságon. A kiadók éppen ezért időről időre megpróbálják kitudakolni, mi is érdekli a célközönséget, milyen írásokat, tévé-, rádióműsorokat, olvasnának, látnának vagy hallgatnának szívesen, majd ennek megfelelően alakítgatnak szerkesztőségi profiljukon. Az internetes újságok megjelenésével az olvasói igényfelmérés alapvetően változott meg: a publikálás pillanatától kezdve percre pontosan látjuk itt a szerkesztőségben, mit mennyien olvasnak. A legélesebb kritikát így mi, webes portálok kapjuk. Az esztendő végén úgy döntöttünk, hogy félreállunk az útból. Az évértékelő cikkek sorában így most Önök következnek: nézzük olvasóink kattintása szerint melyek voltak 2004 legfontosabb eseményei!








Dilemmák és trükkök
Összeállításunkban a FigyelőNet legnépszerűbb rovataiban publikált cikkek, gyűjtemények és híranyagok olvasottságát vettük figyelembe. A statisztikába nem kerület bele az FN egyéb, igen népszerű tartalmai, szolgáltatásai és interaktív elemei (Cégmonitor, Nyelvlecke, Ingatlanmonitor, Fórumok, stb.). Egy-egy híranyag olvasottsága nem csupán hírértékétől függ: nagyban befolyásolja a kattintások számát az is, hogy mikor és milyen helyre kerül fel a FigyelőNetre – minél előkelőbb helyen szerepel egy írás, annál inkább felkelti olvasóink figyelmét. Partneroldalaink rendszeresen szemlézik cikkeinket, így jelentősen megemeli a kattintások számát, amennyiben a napi 400 ezer látogatót vonzó Startlap nyitólapjára felkerül egy FigyelőNet írás. A hírkereső weblapok (Hírstart, Hírkereső) szintén hozzájárulnak az olvasottság növeléséhez. A cím és a lead „helyes” megválasztásának régi trükkje ugyancsak sokat segíthet: a Nőtt a Havas adóssága című anyagunk 6000 embert érdekelt, annak ellenére, hogy a hír nem a közismert médiaszemélyiségről, hanem egy francia vállalatról szólt. A bulvárra hajazó címadás így a FigyelőNeten is eredményt hoz: Ingyen adjuk a pénzt a banknak című cikkünk 7200 olvasót érdekelt. Szerkesztőségünk alapelve ugyanakkor az, hogy sem a címben, sem a leadben nem szabad félrevezetnünk az olvasót. Mivel az internetes publikáció lehetővé teszi, hogy folyamatosan nyomon kövessük tartalmaink olvasottságát, nagy a kísértés arra, hogy a látogatóink véleményét kövessük, azaz a sok kattintást hozó témákkal foglalkozzunk. Elveink szerint azonban az eseményeknek a gazdasági életben vagy a közéletben betöltött fontossága, társadalmi jelentősége felülírja a népszerűség-hajhászáson alapuló szerkesztési metódust. Így, szemben a bulvárpiaccal, továbbra is tartjuk magunkat elképzelésünkhöz, miszerint az üzleti életben érdekelt olvasók számára kívánunk fontos, naprakész, megbízható és objektív információkat nyújtani. Mindezek mellett természetesen a FigyelőNet látogatóinak véleményét folyamatosan figyelembe véve úgy igyekszünk alakítani a portált, hogy megfeleljen az Önök igényeinek!

Önök szerint


Hálával gondoltunk olvasóinkra, amikor kiderült, melyik cikkünk lett az idei esztendő legnépszerűbb írása. Közel 62 ezren kattintották ugyanis a felsőoktatási felvételi ponthatárokat összegyűjtő anyagunkat – amely összeállítás elkészítésére a szerkesztőség három tagja rááldozta a július 20-ai éjszakáját. Most már látjuk, nem volt hiába. Szintén a legnépszerűbb cikkeink közé tartozik a hasznos tanácsokat magába foglaló Álláskeresési ABC, a bronzérmet pedig a botrányossága miatt kiemelten nagy érdeklődést kiváltó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás váltás időszakára összeállított kalkulátorunk szerezte meg.

Az első három legolvasottabb írás így nem is írás volt a hagyományos értelemben: sokkal inkább praktikus tanácsokat, segítséget vagy interaktív szolgáltatást tartalmazó összeállítás. Az első klasszikus híranyag a negyedik helyen végzett: több mint 25 ezren olvasták a Ki lesz az új miniszterelnök? című cikkünket (érdekes, azt hogy végül Gyurcsány lett, már csak 19 ezer olvasót érdekelt…). Szerepel még az első tízben a Legjobb Munkahely felmérésről szóló anyag, a családi pótlék rendszerének átalakításáról szóló híradás, összeállítás az uniós használtautó-árakról és a 2005-ös adóváltozásokról. Szerkesztőségünk megrökönyödésére 17 141 kattintással a kilencedik helyre futott be Az RTL Klub sötét képernyője megverte az M2 Híradóját című rövid hírünk. Hosszas fejtörés után azonban rájöttünk, egy sajnálatos technikai malőr okán e bulvárhírünk hetekig előkelő helyen szerepelt olvasóink által előszeretettel kattintott címlapunkon.


Befektetés: két sláger a piacon


A Befeketetés rovat olvasóit a klikkelések száma szerint alapvetően két téma hozta igazán mozgásba: a kötelező biztosítás és az ingatlanpiac. A kötelező biztosításos váltási szezon ráadásul az idén elég botrányosra sikerült, így a szokottnál is nagyobb érdeklődés övezte e témában írt cikkeinket.

Az ingatlanos témakörből leginkább a lakáspiac tendenciái érdeklik az internetezőket (Trendforduló a lakáspiacon; 16 ezer): főleg a lakáshitelekkel kapcsolatos történések, változások és várakozások népszerűek (Lakáshitelek – messze még a lejtő alja; 15 ezer) . Sokakat érint a devizahitelek terjedése, így az ezzel kapcsolatos tudnivalókat szép számmal olvassák is, ahogy az EU-csatlakozás ingatlanpiaci hatásával foglalkozó írásunk is népszerű volt. Az Ingatlanboom májusban sorozatunk (amelyben igyekeztünk eloszlatni az uniós csatlakozáshoz kötött árrobbanás mítoszát) nagyon sok olvasót vonzott, ezen belül is a spanyol példa volt a legolvasottabb (Ingatlanboom májusban – a spanyol példa; 11 ezer).

Igen nagy látogatottságot értek el a bankok árazási technikáival kapcsolatos cikkeink is (Banki bosszú – nyílik a kamatolló; 11 ezer), különösen akkor, ha valami gazdaságpolitikai fricska is szerepelt bennük (mint például a banki különadó áthárítása az ügyfelekre…). Általánosságban így azt a tanulságot vonhatjuk le, hogy minden, ami kicsit is az olvasó zsebére hat, amin spórolhat vagy amin bukhat, az lázba hozza Önöket és elkezdenek őrülten kattintani.


Közélet – izgalmas év volt


A közélet rovat – és a teljes FigyelőNet – kimagaslóan legolvasottabb anyaga a felsőoktatási intézményekbe való bejutáshoz szükséges pontszámok gyűjteménye. A nyári szabadságok ellenére sokan követték nyomon a kormányváltást megelőző eseményeket és az új kabinet bemutatkozását, de ezzel párhuzamosan lankadatlan figyelem övezte az athéni olimpián doppingvétséget elkövető sportolóink sorsát is – ez közel 8 ezer olvasót vonzott. Évek óta az egyik legolvasottabb anyag (14 ezer kattintás) a leggazdagabb magyarokról szóló cikk, viszont az idei év sajátja volt a paprikabotrány és a törökbálinti robbanás is – mindkét téma jelentős népszerűségre tett szert a netezők körében.

Ezeken kívül helyet követel magának a legolvasottabb cikkek listáján több igen szomorú esemény is: az Irakban elesett magyar katonáról szóló beszámoló, a beszláni iskolai vérengzésről készült tudósítás, és a néhány napja történt ázsiai katasztrófát feldolgozó újságcikkek. Nem mentek el kattintás nélkül az olvasók az európai képviselőválasztás, valamint a népszavazás mellett sem, de az is kiderült, hogy az amerikai elnökválasztás sem közömbös számukra – bár nem is élnek-halnak érte. És persze egy téma, amely nálunk sem maradhatott ki a toplistából: Zalatnay börtönbe vonulásának „világraszóló” története 9200 olvasónkat érdekelte.


Személyhez szóló gazdaságpolitika


Nem meglepő módon a makrogazdasági folyamatok leírása kevéssé keltette fel az olvasók érdeklődését. Ezzel szemben érdekelte Önöket minden, ami a családi költségvetést közvetlenül érintheti. Ezen belül is a legnagyobb érdeklődést a 2005-ös adótörvények változatai váltották ki; ezt a cikket közel 18 ezren olvasták. De ehhez hasonló érdeklődés volt a többi adózási tudnivalót taglaló írás iránt is (Adócsökkentés – kétkulcsos szja vagy Adótörvény – ki jár jól jövőre?).

Érdeklődésre tartott számot a jegybank és a jegybanktörvény, valamint a bankok többletadója körül kialakult év végi huzavona, ugyanakkor nem vonzottak sok látogatót a külföldi makrogazdaság eseményeit tárgyaló írások. Hiába fontos esemény például az amerikai Fed kamatemelése, örülnünk kell, ha az erről szóló cikk 2500 kattintást hoz (Amerikai kamatemelés – hazai veszélyek). Az, hogy ki mennyit keres, nem csak a leggazdagabb magyarok esetében érdekli az olvasókat, a 140 700 forint a magyar átlagjövedelem című írásunkat közel 13 ezren olvasták.


Karrier – ez a bőrünkre megy


A hasznos összeállítások (Álláskeresési ABC) és az olvasóink körében elvégzett Legjobb Munkahely felmérés természetesen vitték a pálmát. A statisztikák átbogarászásából azonban szerkesztőségünk levonta a következtetést: a magyar munkavállalók nem valami tudatos álláskeresők, ezért imádnak minden olyan cikket, amely a konkrét eligazodásban próbál segíteni az álláspiacon (a Hány diploma kell a karrierhez? című írásunkat közel 10 ezren olvasták).

A FigyelőNet olvasóinak, úgy tűnik, elég kevés információjuk van arról, hogy a munkaadók mit is várnak el, s ezért vágynak az olyan információkra, hogy például mi a sikeres stratégia egy állás elnyeréséhez (Állásinterjú – szépek előnyben). Meglepődve tapasztaltuk, hogy az idős munkavállalókkal foglalkozó összes írásunk különösen olvasott. Az 50 felett – mi lesz veled? című például 13 ezer embert érdekelt. Európai uniós csatlakozásunk lehet az oka annak, hogy a Dolgozni Európában? című sorozatunk is az Önök egyik nagy kedvence volt.


Cégek – nem a nagyság számít


Érdekes kép rajzolódik ki a Cégrovat statisztikáit elemezve: a gazdasági életben betöltött szerep semmilyen korrelációt nem mutat azzal, hogy olvasóinkat mennyire érdeklik az adott vállalat körüli történések. Hiába ért el európai mércével mérve is jelentős sikereket mind belföldön, mint külföldön például az OTP vagy a Mol, olvasóinkat ez nem hatotta meg. A legnagyobb hazai bank déli terjeszkedéséről szóló írásunkra alig 2 ezren (OTP – újabb hídfő délen), a Mol gázüzletágának több mint 500 milliárd forintos összértékben történt értékesítésére (Mol: elkelt a gázüzletág) pedig 5200-an voltak kíváncsiak.

Ezzel szemben jóval nagyobb érdeklődést váltottak ki a szélesebb rétegek számára kézzelfoghatóbb vállalati történések: egy új szolgáltatás, olcsóbb kínálat vagy az erősödő kiskereskedelmi verseny jelentős forgalmat tudott generálni a FigyelőNeten. 16 ezren olvasták a legújabb áruházlánc hazai megjelenéséről szóló írást (Lidl – robban az árbomba), de népszerűek voltak a horvát autópálya-építésekről (Horvátország – gyorsabban, drágábban), a gyorséttermekről (McDonald’s – vége az óriásmenük korának), a fapados repülőtársaságokról (Fapadra magyar!) vagy az ősszel nyílt outletekről szóló írásaink (Outlet – egy sem volt, kettő lett) is.

A botrányszagú események szintén felkeltették olvasóink figyelmét. A magyar autópálya-kartellt (Milliárdos autópálya-botrány) leleplező írás 7400 embert érdekelt, de szintén sokan kattintották a Figyelő által kirobbantott K&H-ügy fejleményeivel kapcsolatos írásokat (Kulcsár a Britton tulajdonosa).

Tech/Tudomány – a praktikus írások érdekesebbek

Eddigi elemzésünk alapján nem lehet meglepő: a technológia és tudomány világából is azok a cikkek érdeklik Önöket leginkább, amelyekből valami közvetlen hasznuk származhat. Nagyhal jöhet a kábeltévé piacra című rövidhírünk több mint 8 ezer ember érdeklődését váltotta ki. Az IT világáról értekező cikkeink közül is a praktikusság bizonyult a siker receptjének: a vírusirtás rejtelmei, a monitorválasztás titkai vagy a használt PC-k elhelyezése igencsak érdekelte az olvasókat. Örömmel konstatáltuk azonban, hogy az informatikai piac alakulása sem közömbös téma: az IBM PC-üzletágának eladása több mint 4000 olvasót érdekelt.

A tudomány világából a Japánok hosszú életének titka című cikkünk érte el az olvasottsági rekordot, de a National Geographic Online-tól átvett, a glóbusszal foglalkozó írások (Csillag a Földön – korlátlan energia? vagy Klímaváltozás – mi vár ránk?) és a régészeti érdekességek is népszerűek voltak (Megfejtették a menorcai kövek titkát).

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik