Belföld

Outlet – egy sem volt, kettő lett

A kelet-európai példák aligha nyújtanak támpontot a két, fővároskörnyéki outlet központ várható forgalmának becsléséhez. Lengyelországban siker, Csehországban kudarc, az osztrák konkurencia élvezi az alacsonyabb áfa előnyeit.

Napokon belül két outlet központ közül is választhatnak a vásárlók a főváros határában. A különös nevű üzletfajta a hatvanas évek Észak-Amerikájának szüleménye, az elmúlt évtizedben azonban Európában is elterjedt. Ezekben a központokban főként az ismert márkák előző évi eladatlan készleteit árusítják 30-70 százalékos kedvezménnyel.


Az outlet magyarországi meghonosítása persze gikszerrel kezdődött, amennyiben a „véletlenül” egymás tőszomszédságában épülő mindkét központ ugyanazt a nevet kapta eredetileg. Pontosabban majdnem ugyanazt, ugyanis a biatorbágyi beruházás Budapest Outlet Center, míg a törökbálinti Budapest Outlet Centre néven indult. Időközben megoldódni látszik névhasználati konfliktus, a korábban Budapest Outlet Centerként emlegetett bevásárlóközpontból ugyanis Premier Outlets Center lett. Míg Törökbálinton a GL Outlet nevet kezdték el használni.








Biztonsági szelep
Az outlet afféle biztonsági szelep a márkahálózatoknak és ruházati gyártóknak, melyek a drága raktározás helyett, kereskedelmi közvetítők és különösebb kereskedelmi költségek nélkül – sőt nyereséggel – szabadulhatnak meg az egyébként eladhatatlan készlettől. Anélkül, hogy megzavarnák a kényesebb ízlésű, s persze vastagabb bukszájú áruházi vásárlókat.


Másfél-másfél millió látogatót várnak a szomszédvárak


A tervek szerint a 25 millió eurós beruházással felépült Premier Outlets Centerben 50-50 százalékos részesedése van a Raiffeisen Ingatlan Rt.-nek és az edinburghi központú Miller Group fejlesztési divíziójának, a Miller Developments-nek. A héthektáros területen épült bevásárlóközpontban a tervek szerint közel félszáz üzletet és féltucat vendéglátóhelyet talál majd az évi másfél millió látogató. Hasonló látogatószámot tervez a Strabaggal kooperáló belga GL Outlet, emely Törökbálinton épített a biatorbágyinál is 3 és fél ezer négyzetméterrel nagyobb, 16,5 ezer négyzetméter hasznos területű bevásárlóközpontot.


Önmagában az a tény, hogy a két létesítmény egymás szomszédságába települt, aligha veszélyezteti a profitabilitást. Elemzők szerint még arra is számítani lehet, hogy az eltérő márkák szinte egymásnak generálnak majd forgalmat. Annál is inkább elképzelhető ez, mert az autópálya-csomópontokba települt két központ közel 4 millió ember számára elérhető egy órányi közlekedéssel.








Kétféle bérlő
A tapasztalatok szerint kétféle bérlő települ be az outletekbe. Egyrészt azok a nagy márkák, amelyeknek saját áruházuk, szaküzletláncuk van az adott országban, s a korábbi szezonok bennragadt készleteitől szabadulnak. Másrészt olyan márkák, amelyek még nem telepedtek meg az adott országban, s olcsón hídfőt keresnek.

Lengyelországban siker, Csehországban bukás


Ugyanakkor a kelet-európai tapasztalatok vegyesek, vagyis elképzelhető, hogy az outlet központok mégsem váltják be a hozzájuk fűzött reményeket. Lengyelországban nem várt sikert hozott az elmúlt években az outlet. Igaz, ott nem külföldi befektetők, hanem hazai vállalkozók nyitották az első központot, melyet hamarosan követett további 13. Nem így Csehországban, ahol az osztrák határ közelébe települt Excalibur Outlet Center esetében elmaradt a befektetők által prognosztizált roham. Ebben persze a közeli osztrák konkurenciának is szerepe lehetett.


Az ausztriai Parndorf outlet központjában egyelőre a magyar riválisoktól sem tartanak. A magabiztosságra két okuk is lehet az osztrákoknak. Náluk vélhetően még jó darabig nagyobb lesz a választék, s hát arról sem szabad megfeledkezni, hogy Magyarországon 25 százalék az érintett termékek áfája, míg Ausztriában 18, ami azért az árakban is megmutatkozik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik