Belföld

Kötelezőváltás – számoljon velünk!

Minden eddiginél nagyobb harcra készülnek a biztosítók, miután szombaton felfedik a jövő évi kötelező biztosítási díjaikat. Az autósoknak egy hónapjuk van a váltásra, ebben a FigyelőNeten elérhető kalkulátor is segít.

Évről évre nagy titkolózás előzi meg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (gfb) következő évi díjtáblázatainak publikálását, az idén azonban a szokottnál is felfokozattabbak a várakozások. Az egyébként is kifejezetten árérzékeny üzletágban minden eddiginél élesebb piaci versenyre számítanak a szakemberek – nem kis mértékben az 1-2 éve elterjedt internetes kalkulátoroknak és az online biztosítóváltás lehetőségének köszönhetően.







Számoljon velünk!
Akárcsak egy évvel ezelőtt, idén is megkönnyítjük a választást! Nem kell kikeresgélnie az összes cég Önre vonatkozó díját, elég csak rákkattintania a FigyelőNeten elérhető „Kötelező 2005″ kalkulátorra. Amennyiben megadja a szükséges paramétereket, néhány másodperc alatt az összes aktuális ajánlatot listáztathatja. Szolgáltatásunk a 2005-re érvényes díjakkal november 2-ától vehető igénybe.

A menetrend


A jövő évre érvényes tarifákat október 30-áig kell közzétenniük a biztosítóknak, két országos napilapban. Ez praktikusan azt jelenti, hogy idén a Népszava és a Magyar Nemzet szombati számában (valamint a biztosítók és hamarosan a Magyarországi Biztosítók Szövetsége internetes honlapján) lesznek megtalálhatók az ezzel foglalkozó mintegy 10 társaság többoldalas díjtáblázatai, amelyek átböngészésére, a tarifák összevetésére és esetlegesen a biztosítóváltásra egy hónap áll rendelkezésre.

A menetrend minden évben hasonló: november első felében mindenki megkapja jelenlegi biztosítójától a jövő évi díjáról szóló értesítést, már az új bonus-malus adatok figyelembevételével. Ha úgy dönt, hogy továbbra is jelenlegi biztosítóját választja, akkor semmit nem kell tennie. Ha viszont egy másik társaság kedvezőbb ajánlata mellett dönt, úgy jelenlegi szerződését írásban fel kell mondania annak érdekében, hogy bonus-malus besorolását továbbvihesse. A felmondást legkésőbb december 1-jéig el kell juttatnia eddigi biztosítójához. Ekkor idei szerződése 2004. december 31-én éjfélkor megszűnik. A jövő évre érvényes szerződését december folyamán célszerű megkötnie az újonnan választott biztosítóval, hogy meglegyen a folytonosság, és 2005. január 1-jével elindulhasson a szerződés.

Az eddig megszokottakhoz képest van azonban különbség: aki elmulasztja mostani szerződése írásbeli felmondását, és 90 napon belül sem igazolja utólag a bonus-malus besorolását, az az új biztosítását nem az alapnak tekinthető A0 tarifával kötheti meg, ahogy eddig, hanem a legdrágább, M4-es díjakkal. Ha viszont az ügyfél 90 napon belül pótolja a hiányosságot, akkor visszamenőleg is korrigálják a 2005-ös díját. A változás a korábbi visszaéléseket szűri ki, eddig ugyanis a malusos autósok egy sima átszerződéssel automatikusan az A0 alapkategóriába kerülhettek. A bónuszos ügyfeleknek viszont ezentúl még inkább érdekükben áll, hogy odafigyeljenek az előírt menetrend pontos betartására.







Árkülönbségek 2004-ben

• Egy 35 éves budapesti menedzser (férfi) 1,8-as Peugeot-val éves díjátutalással a legolcsóbb díjat az Unionnál fizette, 68 ezer forintot. A legdrágábban, 121 ezer forintért az Allianz biztosította. 
•  Egy 30 éves érdi hölgy 1,2 literes Opeljével szintén az Unionnál fizetett legkevesebbet (éves díjátutaléssal): 42 ezer forintot, miközben az Argosznál ennek csaknem dupláját, 81 ezer forintot.
• Egy 60 éves szolnoki úriember 1,2 literes, tízéves Volkswagenjének biztosítási díja (negyedéves, csekkes díjfizetés mellett) az Aegonnál volt a legkedvezőbb: 31 ezer forint, és az Allainznál került a legtöbbe, 47 ezer forintba.
• Jogosítványát két évvel ezelőtt megszerző 20 éves fővárosi férfi (díját évente átutalja), 1000 köbcenti alatti hengerűrtartalmú Renault-ja után az Uniqa (AXA) Biztosítónál “csak” 67 ezer forintot, a Generalinál 100 150 forintot fizetett.

Eltérő stratégiák



A gfb-piac teljes liberalizációja néhány éve szabad kezet adott a biztosítóknak. A különböző üzleti stratégiák eltérő árképzéshez vezettek: a kicsik több kockázatot vállalva alacsonyabb díjakkal próbáltak piacot szerezni, a nagyok továbbra is konzervatívabb árképzéssel, de az autósok legnépesebb körében drágább ajánlatokkal jelentkeztek. Ennél persze bonyolultabb volt a képlet, de a következmények jól megmutatkoznak a Mabisz által rendszeresen összesített kárstatisztikákon. A korábbi Európa (jelenleg Groupama) Biztosító például három év alatt a nulláról indulva építette ki kgbf-ügyfélkörét, amihez a kockázatokhoz képest relatíve alacsonyabb díjak segítették. Ennek következtében viszont az összes hazai társaság közül náluk a legmagasabb a kárhányad (103 százalékos), ezért a Netrisk online biztosításközvetítő cég szakemberei szerint most legalább olyan mértékű díjemelést kell eszközölniük, ami nem termel veszteséget. Logikusnak tűnne, hogy ha az új ügyfeleknél lennének a korábbinál óvatosabbak, miközben az eddig megszerzett állományt nem szeretnék elveszíteni.

A piacszerzés periódusában van még az Union és a Posta Biztosító is, valószínűleg folytatják a díjversenyt. Lehet, hogy csatlakozik hozzájuk a tavaly elindult, jelenleg még igen kis állománnyal rendelkező TIR Biztosító Egyesület is – vélik a szakemberek.

A nagyok

Érdekes lesz megnézni a kiterjedt ügyfélbázisú, de folyamatosan piacot veszítő nagy társaságok árképzését is. Erre a körre az Allianz a legjobb példa, amely idén minden bizonnyal felveszi a kesztyűt, és legalább az új ügyfelek esetében versenyképesebb tarifával rukkol elő. A régebbiek megtartása ettől még nem biztos, de logikus lenne, ha legalább az elpártoló szerződők utánpótlását biztosítanák.

Viszonylag kis mozgás volt tapasztalható az elmúlt években az Uniqa, az Argosz vagy az OTP-Garancia Biztosítók, illetve a KÖBE háza táján. Ezek a szereplők – Haraszti Zsolt, a Netrisk ügyvezetője szerint – idén sem kívánnak mindenáron növekedni, de meglévő ügyfeleiket igyekeznek megtartani. A Generali pedig minden bizonnyal továbbra is tartja magát a „kockázatarányos díjak” elvéhez, és a kisebbek diktálta árversenyből kimaradva a költségek, kockázatok szakmai mérlegelése nyomán hirdeti meg jövő évi díjait.

A nagyok közül még érdekes színfolt az Aegon, amely néhány éve lépett újra erre a részpiacra, és csak néhány jól kiválasztott szegmensben igyekszik piacot szerezni, illetve megtartani. A fokozatos növekedés és tudatos díjpolitika eredményeként 2003-ban 32 százalékos kárhányaddal zárta az évet, ami az üzletág 81,5 százalékos összesített kárhányadához képest rendkívül jónak mondható.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik