Kedvezőtlen tendencia, hogy az IT-biztonság egyre jobban felértékelődik a megszaporodott támadások miatt, a jó hír viszont, hogy a vállalatok egyre rugalmasabban tudják igénybe venni a különböző informatikai szolgáltatásokat, ami a költségekben is jelentős megtakarítást eredményezhet.
„Míg korábban egy cégnek saját szervert kellett fenntartania, ma már lehetősége van arra, hogy pont annyi kapacitást vásároljon, amennyire éppen az adott pillanatban szüksége van. Vagy adott esetben, nem is kapacitást vásárol, hanem egy megoldást vesz üzletmenetéhez, egy üzleti alkalmazásért fizet pusztán. A változást elősegíti az üzleti döntéshozók gondolkodásának átalakulása is, a trend gyorsíthatja a felhőtechnológiák széles körű elterjedését” – összegezte a Napi.hu-nak adott interjúban Javorniczky Áron, az Invitech Solutions operatív vezetője, aki pár napja az Invitel Csoport operatív vezérigazgató-helyetteseként a cégcsoport műszaki és fejlesztési tevékenységét is irányítja.
Javorniczky Áron hozzátette: sok minden, ami az emberek hétköznapjaiban látványosan változik, nagyon hasonló az üzleti informatika területén zajló változásokhoz – és ez igaz a technológia és az üzleti modellek szempontjából egyaránt. Az üzleti informatikában az Invitech Solutions például szerverüzemeltetési, felhőtechnológia szolgáltatásokat is nyújt, ami hasonlónak mondható ahhoz, ami a hétköznapi ember életében egy felhőbe végzett biztonsági mentés vagy elveit tekintve a megosztáson alapuló szolgáltatások – akár amit az Uber vagy Airbnb kínál.
A változás fő mozgatórugója egyrészt a technika fejlődése, másrészt az üzleti informatikában, de a távközlésben is a korábbi, nem osztható, dedikált erőforrásokat egy rugalmasabb modell váltotta fel – emelte ki az operatív vezérigazgató-helyettes.
A klasszikus beruházási modell egyre kevésbé működik
A technológia túl gyorsan változik ahhoz, hogy érdemes legyen egy cégnek hagyományos módon beruháznia. Tehát nemcsak az szól a virtualizáció és a felhőtechnológia mellett, hogy a vállalat így hatékonyabban tudja az erőforrást kihasználni, de az is nagy előnye a szolgáltatásként igénybe vett informatikának, hogy mindig a legfrissebb megoldásokhoz férhet hozzá az adott társaság. Ezáltal nem fenyeget a gyors elavulás, és a cég aktuális igényeinek változásához is rugalmasan lehet alkalmazkodni.
Az anyagi lehetőségek, azt gondolom, egyre kevésbé jelentenek valós korlátot, sok informatikai megoldás elérhetőbbé vált a vállalatok egy szélesebb köre számára, illetve úgy látjuk, a megfelelő informatikai döntések a legtöbb vállalatnál nagyon jó megtérüléssel rendelkeznek. Ezért gondolom, hogy itt inkább egy ismeret és gondolkodásmódbeli hátrány áll fenn, amit be kell hozni! – véli Javorniczky Áron.
Felértékelődött a tanácsadás szerepe
„Mi is sokkal több időt fordítunk arra, hogy az ügyfelekkel üzletmenetükről, céljaikról beszélgessünk, azaz a szolgáltatói pozíció sokkal inkább hasonlít már a tanácsadói szerepkörhöz. Már nem az ügyfelek szorosabb értelemben vett informatikai szükségletei, hanem sokkal inkább üzleti modelljük, fő tevékenységük megértése van a középpontban az esetünkben. Egy teljes szolgáltatási csomag manapság már inkább egy mozaikhoz hasonlítható. Tapasztalataink azt mutatják, hogy általában valamilyen hibrid megoldás működik igazából; egy vállalatnál lehet értelme az érzékeny adatok tárolását dedikált szerveren biztosítani, de például a levelezést érdemes már a felhőből megoldani” – részletezte az interjúban a szakember.
A cikket hamarosan folytatjuk, a második részben szó lesz a felhőtechnológiák magyarországi használatáról, a Dolgok Internetéről (IoT) és az adatforgalom ugrásszerű növekedéséről is.