Kultúra

A szépség és a szörnyeteg valójában a Stockholm-szindrómáról és az AIDS-ről szól

A héten érkező élőszereplősített Disney-film kapcsán rengeteg látens jelenségről illik beszélni.

Stockholm-szindróma

Lehet bármekkora klasszikus is az eredeti, 1991-es animációs film, nem túl egészséges a szereplők viszonyrendszere. Gondoljunk csak bele: adott egy gőgös, nagyképű és irigy herceg, akit ezen tulajdonságai miatt jól megérdemelten szörnyeteggé változtat egy tündér, és az átkot csak úgy lehet megtörni, ha a herceg eléri, ilyen ábrázattal valaki belé szeressen.

Hősünk ennek érdekében mit tesz? Az első kastélyához tévedt lánykát, Belle-t egyszerűen fogja és bedobja a várböribe, majd várja, hátha fülig belehabarodik. Ez tulajdonképpen meg is történik, Belle-ben el kezd dolgozni a Stockholm-szindróma, hiszen ugyanúgy kezd el viselkedni, mint a kiszolgáltatott helyzetben lévő emberek egy része: szeretetet és részvétet kezd érezni kínzója, fogvatartója iránt, pedig ép ésszel az lenne a logikus, hogy gyűlölnie kéne. Ezt húzza alá a Honest Trailers csapatának videója is:

Mikor alakulhat ki a Stockholm-szindróma? Ha

  • bántalmazott gyerek
  • bántalmazott nő
  • szektatag
  • túsz
  • fogoly

vagy, esetleg

  • elnyomó párkapcsolat

részese vagy. Ilyenkor nagy eséllyel kialakulhat. Ha minden igaz, ezt a szálat erőteljesen átdolgozták a filmben, állítólag azért is, mert Emma Watson úgy írt alá, hogy nem hajlandó sodródó, tehetetlen biodíszletként viselkedni, a filmben például feltaláló lesz, míg a rajzfilmes eredetiben csak az apja volt az.

Torz nőkép

Belle rajzfilmes jelenléte már csak azért is passzív, mert olyan fűzőben, amit visel, mást nem is nagyon tud csinálni, mint szépen/szomorúan kamillázni. A darázsderék a Disney-filmekben kötelező kellékként van jelen, viszont Emma Watson az ENSZ Nők egyik nagykövete, „civilben” sem támogatta azt az idejétmúlt gondolatot, hogy befűzött derékkal álldogáljon.

A színésznő szorosan együttműködött a jelmeztervezőkkel is, hogy biztos lehessen benne, a ruhák úgy maradjanak meseszerűek és hercegnősek, hogy nem akadályozzák abban, hogy aktív hősnő lehessen, ahelyett, hogy a sült galambra vár.

Homoszexualitás

Ahogy megírtuk, történelmet ír A szépség és a szörnyeteg, ugyanis lesz benne egy nyíltan meleg szereplő, méghozzá a Josh Gad alakította LeFou. Ahogy Bill Condon, a film rendezője nyilatkozott:

Valaki, aki egyik nap szeretne Gaston lenni, egy másik nap meg szeretné megcsókolni Gastont. Össze van zavarodva, nem tudja, mit akar. Épp csak rájön, hogy ezt érzi.

Kapunk tehát egy szépen felépített coming outot, bár Bradley Pierce szerint, aki az 1991-es verzióban Csészikét alakította, LeFou nem az új film kedvéért lett meleg, hanem mindig is az volt. A rajzfilmben mindig csillogó szemmel nézte Gastont és csodálta hatalmas izmait:

Szóval az a szülő, aki emiatt tartaná otthon gyermekét a filmtől, és felülne a hisztire, amit Oroszország és Malajzia is folytat, csak szólok, a látens homoszexualitás már az 1991-es eredetiben is ott volt. És ahogy akkor sem, most sem fog minden kisgyerek meleggé változni. Akik amúgy is sokkal okosabbak és elfogadóbbak tudnak lenni, mint számos felnőtt.

AIDS

A homoszexualitás megjelenése amúgy sem meglepő, ugyanis az eredeti animációs film dalszövegeit az a Howard Ashman írta, aki nyíltan meleg volt. A nagyrabecsült dalszövegíró AIDS-es volt, a legtöbb dalt pedig teljesen legyengülve, egy kórházi szobában írta, és már nem is élte meg, hogy dalait viszonthallhassa, ugyanis nyolc hónappal A szépség és a szörnyeteg bemutatója előtt meghalt. A filmet végül neki dedikálták a film végén a következő szöveggel:

Barátunknak, Howardnak, aki egy hableánynak szavakat, egy szörnyetegnek pedig lelket adott – örökké hálásak leszünk neked!

– utalva arra, hogy Ashman készítette A kis hableány dalszövegeit is. Még az Aladdinba is belekezdett, de csak három dalt tudott megírni. Sokan úgy gondolják, Ashman a dalszövegeibe átvitt értelemben beleírta a leküzdhetetlen kór elleni harcát is, például e sorokban:

Hol volt, hol nem volt
A vén idő mesél
Édes búsan szól
Hogy még változol
S néha tévedsz még
Új nap mindig jő
Felszárad a könny

Bestialitás

Akárhogy is nézzük, szegény Belle nemcsak elnyomott, Stockholm-szindrómás biodíszlet, de még furcsa perverziói is vannak, hiszen képes beleszeretni egy bölény-gorilla-medve-oroszlán-farkas keverékbe. A szereplők ugyan nem jutnak el a penetrációig, csak a pettingig (érintések, simik, táncos tipi-tapi), ez azért felveti a kérdést: lehet, hogy Belle adott esetben nyitott lenne egy kis fajok között szexre?

Ajánlott videó

Olvasói sztorik