Az Uber magyarországi kivonulásával nem szűnik meg a taxisok ellenőrzése, centralizálják, egységes rendszerbe foglalják a személy- és teherszállítás szakmai ellenőrzéseit – mondta Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára hétfőn a taxis szervezetekkel folytatott tárgyalást követő sajtótájékoztatón Budapesten.
Fónagy kiemelte, hogy az elmúlt fél-egy év ellenőrzési tapasztalatai azt mutatják, hogy össze kell hangolni, egységesíteni kell az ellenőrzést végző intézmények (Belügyminisztérium, Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Közlekedési Hatóság, NFM) munkáját. Ez szolgálja az utasok védelmét, az egységes ellenőrzési normák kialakítását és lehetőséget ad az illegálisan működő taxisok kiszűrésére.
Az államtitkár szerint az Uber a magyar piac elhagyásával elismerte, hogy diszpécserszolgáltatással egybekötött taxis szolgáltatást nyújtott. A NAV, a BM, az NFM és a közlekedési hatóság közösen tárgyalt az Uber amszterdami képviselőivel. A megbeszélésen azt javasolták a cégnek, hogy kérjen diszpécser engedélyt. Ehhez minden segítséget fel is ajánlottak a magyar szervek. Az Uber azonban ezt nem tette meg, ugyanis a diszpécserengedély kikérésével adóznia kellett volna, de sem a cég leányvállalata, sem az amszterdami központ nem fizetett adót Magyarországon.
Rengeteg taxis csalhat adót
A taxisok hatékonyabb ellenőrzése hosszú ideje várat magára. Miközben a taxislobbi, amelyik elérte a célját a minisztériumnál a budapesti útlezárásokkal, arra hivatkozott, hogy az Uber adócsaló, rengeteg taxis nemcsak az utasokat károsítja meg, de nem is fizet adót.
Egy 2014-es NAV-razzia eredménye az volt, hogy az ellenőrzött taxisok száz százaléka lebukott a fővárosi éjszakában. A revizorok a repülőtérre rendeltek taxit, és onnan a főváros különböző területeire vitették magukat, egyetlenegy esetben sem kaptak bizonylatot a kifizetett fuvardíjért.
A népszerű romkocsmákról és zenés-táncos szórakozóhelyekről is bebizonyosodott, hogy forgalmuknak csupán a töredékét rögzítik a pénztárgépbe, nyugtát egy sem adott a bevételről, és minden helyszínen volt olyan alkalmazott, akit késve jelentettek be.
Radíroznak, és ezt a NAV is tudja régóta
Az Index korábban azt írta: a taxióra “kütyüs” pörgetésével csak az utasokat verik át sokan, az adócsalás az úgynevezett “radírral” megy, amivel ki lehet törölni fuvarokat egy mozdulattal.
A BKK nagyjából 15 ellenőrét már arcról ismerhetik a taxisok, hiszen nem lehet őket félévente lecserélni. Ezeket az ellenőröket nem ritkán fenyegetik a taxisok, volt, aki inkább kilépett ebből a munkakörből a fenyegetések miatt. Ha tényleg jelentős számú hivatalos taxis csal így, akkor a kár éves szinten akár milliárdos nagyságrendű is lehet, írta a lap.