70 millió éves dinoszaurusz tojásokat találtak Kínában

A megkövesedett dinoszaurusz tojásokat egy délkelet-kínai építkezés területén fedezték fel.

Öt, homokkőben konzerválódott héj maradványait azonosították a Kuangtun tartományban található Fosannál. A 8 méter mélyről előkerült leletek a szakértők szerint a késő krétából származnak.

Csiu Licseng, Kuangtun Régészeti Intézetének kutatója szerint az öt tojásból három ugyan megsemmisült, de alakjuk még mindig kivehető. A szakértő hozzátette, a másik két tojás lenyomata maradt meg. A kerekded, 13-14 centiméter átmérőjű tojások növényevő dinoszauruszokhoz tartoztak.

A kutatók szerint a héjak különböző mértékben sérültek meg, igaz, a tojások felszínét díszítő erezet még máig látható.

Az alaposabb elemzések előtt a szakértők nem tudnak pontosabb információval szolgálni azzal kapcsolatban, hogy a tojások pontosan milyen fajhoz, illetve melyik korhoz tartoznak.

A leleteket jelenleg egy helyi múzeumban tanulmányozzák.

Nem ez az első alkalom, hogy dinoszaurusz tojásokat találtak Kína ezen részén. Az első maradványok még az 1980-as években kerültek elő, azóta számtalan újabb felfedezés született a környéken. Fosan szomszédságában, Hejuannál például 2015-ben minden idők legnagyobb dinoszaurusz tojás együttesét azonosították, összesen mintegy 43 darabot.

A két település a Szansuj-medencében helyezkedik el, melyben a távoli múltban valósággal hemzsegtek a növények és állatok. A szakértők szerint ez magyarázatot ad a régió leletgazdagságára. A terület egyébként nem csupán fosszíliákban, hanem ásványokban is bővelkedik.

A kutatók úgy gondolják, az új felfedezéssel közelebb kerülhetnek a paleoklíma és az üledékes környezet megértéséhez.

(Science Alert)