Sokkal erősebben rákkeltő az UV-fény, mint hittük

A Washington Állami Egyetem kutatóinak élesztővel végzett kísérlete alapján kijelenthető, hogy az UV-fény eddig ismeretlen DNS-roncsoló hatását sikerült felfedezni – írja az egyetem közleményében. A Cell Reports tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint ez azt jelenti, hogy sokkal inkább elősegíti a melanoma kialakulását az UV-fénynek való kitettség, mint korábban gondoltuk.

Szakértők korábban is összekötötték már az UV-fényt és a rosszindulatú bőrrákot, most azonban kiderült, hogy sokkal szorosabb a kapocs, és az UV-sugárzás többféleképpen roncsolja a sejteket, és sokkal szélesebb körben okoz mutációkat. Fontos megjegyezni, hogy a kutatók étkezési élesztővel dolgoztak, ami azért tökéletes alap az ilyen kutatásokra, mert az UV-fény ugyanúgy roncsolja a DNS-ét, mint az emberét.

A szakértők UV-C sugárzást használtak a kutatáshoz, ami az UV-sugárzások legerősebbike. A 150 élesztőkolóniát tizenötször világították meg vele, mindegyik alkalommal 8 másodpercig. Génszekvenálás segítségével a kutatócsapat megállapította, hogy 50 ezer mutáció jött létre a sejtekben a sugárzás miatt, ezek közül pedig nagyjából a fele olyan volt, ami az emberekben melanomához köthető.

A kutatók a napsütésben is megtalálható UV-B sugárzással is elvégezték a kísérleteket, itt is találtak mutációkat.