Ezek a robotok élő sejtekből állnak

A Vermonti Egyetem kutatói igencsak érdekes szerkezeteket hoztak létre kizárólag élő sejtekből: az általuk csak xenobotoknak nevezett eszközök gyakorlatilag élő robotok, amelyekhez embrióállapotú békákból nyertek ki őssejteket. Mindegyik kis buborékban 500-1000 sejt található, amelyeket egy algoritmus tervezett meg olyan elrendezkedésre, amilyet végül a legideálisabbnak vélt. A xenobotokat megalkotó kutatók szerint a furcsa eszközök, amelyek tényleg nem hasonlítanak egyik eddig ismert robotra sem, rengeteg mindenre használhatók lesznek

„A xenobotok nem tradicionális robotok, de nem is ismert állatfajhoz tartoznak” – idézi a Science Alert a Vermonti Egyetem kutatóját, Joshua Bongardot. „Egy teljesen újfajta eszközről van szó: egy élő, programozható organizmusról.”

Kép: Vermonti Egyetem

A xenobotokat egy szuperszámítógép segítségével tervezték meg, úgy rakták őket össze az őssejtekből, mintha LEGO-znának velük. Több ezer lehetséges elrendezkedést vizsgáltak meg, mire megtalálták a tökéleteset, amely már képes volt a Petri-csésze egyik feléről a másikra is mozogni. Ezek a milliméter széles, újrakonfigurálható organizmusok képesek a helyváltoztatásra és arra, hogy felfedezzék vizes környezetüket. Tudnak körben mozogni, együttesen elmozdítani apró részecskéket egy központi helyre – írja az MTI.

Nagyjából egy hétig élnek túl vizes közegben anélkül, hogy plusz tápanyagokra lenne szükségük.

Számos hasznos felhasználási módja lehet ezeknek az élő robotoknak, olyan feladatokat végezhetnek el, melyeket más gépek nem tudnak végrehajtani. Ilyen például a szennyező vegyületek vagy radioaktív szennyeződések felkutatása, az óceánokban lévő mikroműanyagok összegyűjtése vagy az artériákban felhalmozódó plakk eltávolítása – mondta el Michael Levin, a Tufts Egyetem tudósa.

Egy másik teszt során az élő robotokat megvágták és megfigyelték, mi történik velük. „Majdnem teljesen félbevágtuk a robotot, amely összevarrta magát, és folytatta az útját” – mondta Bongard.