Két külön kutatás is vizsgálta azt, hogy milyen hatással van a megengedettnél magasabb légszennyezés a gyerekek tanulási képességeire. Az elsőt a Londoni Közgazdasági Főiskola elemezte, és a 2400 résztvevő diák összesen több mint tízezer dolgozatát értékelte ki aszerint, hogy aznap mekkora volt a légszennyezés szintje az iskola körül és a tantermekben.
Kiderült, hogy a magas légszennyezés akár 3 százalékkal is leronthatja a diákok teljesítményét. A kutatás a PM10-es finomságú porra koncentrált, amelynek a WHO szerint köbméterenként 50 mikrogramm alatt kellene maradnia, de volt olyan osztályterem is, ahol az érték 75 fölé rúgott – olvasható a The Times oldalán. A légszennyezéssel egyértelműen összefüggésben álltak a vizsgák eredményei.
A második kutatás Izraelben készült, ez már a sokkal finomabb szálló port, a PM2,5-et vizsgálta. A kutatók több mint 40 ezer dolgozatot néztek át, és vetették össze a megírásuk idejét a légszennyezettségi adatokkal. Az összefüggés ugyanígy egyértelmű volt: a magasabb szennyezettségi szint rosszabb vizsgaeredményekkel járt.
A The Times-nak nyilatkozó Sefi Roth, a Londoni Közgazdasági Főiskola kutatója elmondta, hogy a gyerekek is tehetnek az ellen, hogy ne befolyásolja a légszennyezés a dolgozatuk eredményét: ha tudják, hogy írniuk kell, válasszanak aznap kevésbé szennyezett útvonalat az iskolába, és ne legyenek annyit a szabad levegőn. Már ennyivel is befolyásolhatják azt, hogy jobb eredmény szülessen.