Óráról órára, szinte percről percre érkeznek a legfrissebb hírek, információk, beszámolók a Margit hídnál szerda este történt balesetről, ahol a Hableány nevű turistahajó és a Viking szállodahajó ütközése után előbbi elsüllyedt. A fedélzeten tartózkodó 35 emberből még 21-et keresnek, a halálos áldozatok eddig ismert száma hét.
Az eseményekről itt találja a legfrissebb információkat, itt és most a baleset okáról és a folyami hajózás mikéntjéről kérdeztük Hodács Levente hajómérnököt, a Wiking Yacht Club munkatársát.
Műszaki hiba és emberi mulasztás
A balesetet rögzítette az Időkép webkamerája a Victoria Hotel tetejéről, a felvételen látszik, hogy a hableány keresztezte az óriási Viking útját, ám témánk szempontjából semmi több.
A manőver szerepet játszhatott az ütközésben, de egyelőre nem tudni, hogy történt-e emberi mulasztás, illetve fellépett e valamilyen műszaki hiba
– mondja a 24.hu-nak a szakember, aki szerint egy 135 méteres monstrumot nem lehet nem észrevenni, valószínűleg nem, vagy nem csak figyelmetlenségről volt szó.
A hajómérnököt az is megdöbbenti, hogy a Hableány nagyon gyorsan, másodpercek alatt elsüllyedt, ilyennek nem szabadna megtörténnie. Igaz, hogy 70 éves járműről van szó, ám ahogy mondani szokás, a hajóknak nem koruk, hanem állapotuk van – a roncs kiemelése után ezt is körültekintően kell tisztázni.
Egyértelműen mindaddig semmit nem jelenthetünk ki, míg a szakértői vizsgálat le nem zárult, ezért át is térünk általánosabb kérdésekre.
A szabályok egyértelműek
Akárcsak közúton a KRESZ, a hajózást az úgynevezett hajózási szabályzat, Budapest esetén pedig a különböző aktuális hirdetmények szabályozzák. Ezek mindent lefednek, előzést, kanyart, fordulókat, nem ragozzuk tovább: ugyanúgy, ahogy a közúti közlekedésben.
Ezen kívül minden hajón van minimum két rádió, a járművek kommunikálnak egymással, közölhetik, ha valami baj van – például nem tud kitérni –, vagy figyelmeztethetik a másikat.
Korábban Budapesten elég kaotikus volt a helyzet, az egyszerre 20-30, vagy akár 40 focipálya méretű szállodahajó „városnéző akciói” miatt, ám mostanra ezt is szabályozták: a monstrumok nem forgolódhatnak a belvárosi szakaszon, kizárólag az Árpád hídtól északra fordulhatnak meg. A kikötéshez persze manőverezni kell, tévedés, hiba bárhol és bármikor előfordulhat.
Nem könnyű Budapesten hajózni
A hajózás veszélyes üzem, Budapest pedig nehéz terep a nagy forgalom és a hidak miatt.
Bármilyen híd építésénél a hajózási szempontok az utolsók a sorban, a Margit hidat meghajózni pedig kifejezetten nehéz
– emeli ki Hodács Levente.
Komoly tapasztalat kell hozzá, az áradás sem könnyíti meg a manővert, de nyilvánvalóan nem először próbálkozott vele sem a Viking, sem a Hableány legénysége. Mindent összevetve tehát egyelőre az a legvalószínűbb, hogy a tragédiát több körülmény szerencsétlen összejátszása okozta.
Kiemelt kép: Mohos Márton / 24.hu