A LEGO új, a Geena Davis Institute on Gender in Media intézet által készített felméréséből kiderül, hogy a lányok egyre magabiztosabban kezdenek bele mindenféle játékba és kreatív tevékenységbe, idővel viszont egyre inkább visszatartják őket a társadalomba épült nemi sztereotípiák.
A felmérés közel 7000 szülő és 6-14 éves gyerek bevonásával készült Kína, Csehország, Japán, Lengyelország, Oroszország, Egyesült Királyság és az Amerikai Egyesült Államok területéről. A felmérésből kiderült, hogy a lányok képesek szembenézni a kihívásokkal, de a társadalom mégsem támogatja őket teljesen a játékon keresztüli fejlődésben. A lányok úgy érzik, hogy kevésbé vannak korlátozva, és a tipikus nemi előítéletek sem befolyásolják a kreatív játékukat (a fiúk 74 százaléka, a lányok 62 százaléka gondolja úgy, hogy bizonyos játékok csak a fiúknak vagy csak a lányoknak vannak megengedve). Ráadásul a lányok sokkal nyitottabbak a különböző kreatív elfoglaltságokra, mint amennyire a szüleik vagy a környezet azt általában támogatja.
Azonban annak ellenére, hogy a lányok számára az előítéletek nem játszanak szerepet a korai életszakaszban, a játékhoz és a kreatív karrierhez való általános hozzáállás továbbra is korlátozó és egyenlőtlen a felmérés szerint.
A legtöbb kreatív szakmában a szülők – akik a felmérésben részt vettek – férfit képzelnek el, attól függetlenül, hogy fiú vagy lány gyermekük, esetleg mindkettő van nekik. Majdnem hatszor nagyobb valószínűséggel gondolnak férfira tudósok és sportolók esetében, mint nőkre (férfi: 85%, nő: 15%). És majdnem nyolcszor nagyobb valószínűséggel számítanak arra, hogy a mérnökök férfiak, mint nők (férfi: 89%, nő: 11%). A felmérésben részt vevő gyerekek hasonlóan vélekednek, azt leszámítva, hogy a lányok sokkal több szakmát tartanak lehetségesnek a nők és férfiak számára is.
További észrevétel, hogy a lányokat általában inkább ösztönzik kognitív, művészi és teljesítményhez kapcsolódó tevékenységekre, mint a fiúkat, akiket nagyobb valószínűséggel irányítanak a gyakorlati és STEM-hez közel álló tevékenységek felé (amik számítógéppel, tudománnyal, építéssel és műszerekkel kapcsolatosak). A felmérésben részt vevő szülők majdnem ötször nagyobb eséllyel bátorítják a lányokat valamilyen táncos (lány: 81%, fiú: 19%), divattal kapcsolatos tevékenységre (lány: 83%, fiú: 17%), és majdnem háromszor nagyobb valószínűséggel gondolják úgy, hogy a sütés, főzés lányos elfoglaltság (lány: 80%, fiú: 20%).
Ezzel szemben majdnem négyszer akkora valószínűséggel ösztönzik a fiúkat, hogy programozással kapcsolatos játékokban (fiú: 80%, lány: 20%) és sportban (fiú: 76%, lány: 24%) vegyenek részt, mint a lányokat, és több mint kétszer nagyobb valószínűséggel fogják ugyanezt tenni, amikor kódolással kapcsolatos játékról van szó (fiú: 71%, lány: 29%).
A LEGO a mindenkit egyaránt bevonó játék fontosságára hívja fel a szülők és a gyerekek figyelmét: a szülők megmutathatják gyermekük LEGO építményét egy AR háttér elé helyezve, amelyen a ’Get the World Ready for Me’ (Készítsd fel rám a világot!) szöveg olvasható. Emellett rövid videókban mutatják be azokat az inspiráló és úttörő gondolkodású lányokat – az Egyesült Arab Emírségekből, az Egyesült Államokból és Japánból – akik kreativitásukkal máris elkezdték újjáépíteni a világot.
A 18 éves Fatima az Egyesült Arab Emírségek legfiatalabb feltalálója, testvére, a 8 éves Shaikha pedig imádja a csillagászatot és az első nő szeretne lenni, aki eljut a Holdra. A 11 éves, amerikai Chelsea a Chelsea Charity alapítója, ingyenes művészeti eszközöket biztosít rászoruló gyermekek számára, akik így a művészeten keresztül mutathatják meg érzéseiket, ami segíthet nekik leküzdeni a kihívásokkal teli időszakokat. A szintén 11 éves, japán Mahiru a SEEDS+ iskolai fúvószenekar kulcsfigurája, akik zenével és kreativitással szereznek örömet, és azon dolgoznak, hogy városuk, Fukushima a nehéz időszak után másképp éljen az emberek fejében.
Három gyermek édesanyjaként már régóta rajongok a LEGO Csoport készleteiért, és nagyon szimpatikus a vállalásuk, hogy egy ilyen világszintű felmérésen keresztül mutatták meg, milyen nagy mértékben tudjuk a lányokban inspirálni a kreativitást a játékon és a történetmesélésen keresztül
– mondta el Geena Davis, a Geena Davis Institute on Gender in Media alapítója. „Azzal, hogy különleges és a sztereotípiákon túlmutató tevékenységeket mutatunk a lányoknak, kiszélesíthetjük számukra a lehetőségeket és esélyeket.”
A dán játékgyártó hisz a játékon keresztüli tanulás fontosságában és hogy a 21. századi készségek fejlesztése a LEGO játékokon keresztül minden gyermek számára egyformán elérhető. Míg sok szülő úgy látja, hogy a LEGO mindenkinek szól, továbbra is relevánsabbnak tartják a fiúk, mint a lányok számára: a szülők 59 százaléka bátorítja a fiú gyermeküket a kockákkal történő építésre, míg 48 százalék teszi ugyanezt a lányukkal. Ez a vélemény még hangsúlyosabb volt, amikor arra kérték a szülőket, hogy teszteljék rejtett elfogultságukat: 76 százalék mondta, hogy a fia számára ajánlaná a LEGO játékot, míg csupán 24 százalék ajánlaná a lányának.
A kreatív játék előnyeit – mint például a magabiztosság, a kreativitás és a kommunikációs készségek – minden gyermek érzi, mégis a saját bőrünkön tapasztaljuk a régi sztereotípiákat, amelyek szerint bizonyos tevékenységek csak egy adott nem számára illendőek.
“A LEGO Csoportnál lehetőségünk van, hogy figyeljünk erre, és a Ready for Girls kampány is egy a sok kezdeményezésünk közül, ami erre a kérdésre hívja fel a figyelmet. Célunk, hogy a LEGO játékot mindenki számára a lehető legbefogadóbbá tegyük, és minden gyermeknek lehetősége legyen a teljes kreatív potenciálját felszabadítani magában” – tette hozzá Julia Goldin, a LEGO Csoport termékfejlesztési és marketing vezetője.
A Ready for Girls kampány célja, hogy segítsen a lányoknak újjáépíteni a történetüket, és több lány vágjon bele a LEGO építésbe, úgy, hogy közben társadalmi elvárások korlátai nélkül élvezzék a LEGO játék előnyeit. A vállalat biztosítja, hogy minden gyermek – nemtől függetlenül – úgy érezze, bármit építhet, ami tetszik neki, miközben a játék által fejlődik és kibontakozik a tehetségük. A befogadó játék megvalósítása és a nemi szerepek körül zajló párbeszédek elengedhetetlenek, nemcsak a lányok szempontjából, de minden gyerek miatt. A dén játékgyártó számára nem kérdés, hogy a fiúk is előítéletekkel küzdenek, amikor kreatív játékról vagy olyan tevékenységről van szó, amelyeket hagyományosan a másik nemhez kötnek. A fiúk 71 százaléka és a lányok 42 százaléka tart attól, hogy kinevetik, ha olyan játékkal játszik, amelyet jellemzően a másik nemhez kötnek.
A vállalat elkötelezett, hogy a LEGO játékokat még befogadóbbá tegye és hogy a gyerekek kreatív ambícióit – sem most, sem a jövőben – ne befolyásolják a nemi sztereotípiák. Ennek érdekében a cég 2021-től szorosan együttműködik Geena Davis Institute on Gender in Media kutatóintézettel és az UNICEF-fel, hogy a termékeik és a hozzájuk kapcsolódó marketing megjelenések mentesek legyenek a nemi előítéletektől és káros sztereotípiáktól.