Nem lehet elégszer felhívni a figyelmet arra, hogy az ünnepi időszakokban még aktívabbak az internetes csalók, akik szenzációs nyereményjátékokkal próbálják lépre csalni a netezőket a bankkártya-adataik reményében. Nagyon jellemzőek azok a kampányok, amelyek a legújabb, drága csúcstelefonokat ígérik, időről időre bele lehet botlani a kiberbűnözők próbálkozásaiba.
Több olvasónk is arról számolt be, hogy a napokban sms-t kapott egy 30-as telefonszámról, amiben arról értesíti őt a feladó, hogy egy decemberi „nyeremény sorsoláson” harmadik helyen végzett, ajándékát pedig egy megadott linken veheti át. Az értelmetlen kódsornak tűnő hivatkozás valójában adathalász-oldalra irányít át, ami a Tesco áruházának álcázza magát.
A hivatkozás alatt megnyíló winanticipation.com című oldalon már rögtön ordítóan gyanús jelekbe lehet botlani: a legújabb iPhone 11 Pro mindössze 324 forintért kapható (az ingyen ajándék biztonságos szállításáért azért ennyit fizetni kell), és természetesen csak 33 másodperce van dönteni a netezőnek arról, hogy él-e a soha nem visszatérő alkalommal.
Amennyiben valaki úgy dönt, hogy kifizeti a csekély összeget, a kártyaszáma, a lejárati dátum, valamint a CVC szám beírásával teheti meg, amit természetesen szépen begyűjtenek a csalók, hogy további pénzt húzzanak le a számláról.
Nem csak a magyarok, de a brit felhasználók is nagyon hasonló csalókampányról számoltak be a napokban: ők szintén sms-ben kapták meg a linket, a csalók a RoyalMail postaszolgáltatás neve mögé bújva terjesztették a winanticipation.com-os címet. A magyarok esetében pedig a Tesco nevében történik a csalás.
Peter Draper biztonsági szakértő az esettel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy ez egy hagyományos adathalász-kampány, ami e-mail helyett sms-ben terjed, célja a megszokott módon a kártyaadatok begyűjtése. Örök érvényű tanács, hogyha egy ajánlat túl szépnek tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor nem is igaz, a kártyaadatainkat pedig ne adogassuk meg csak úgy.
(Kiemelt kép: AFP)