A Facebook idén is megtartja az F8 névre keresztelt fejlesztői konferenciáját, ami magyar idő szerint tegnap este vette kezdetét, méghozzá Mark Zuckerberg előadásával, ahol a legnagyobb közösségi oldal atyja elővezette, hogy milyen változások előtt áll a kék óriás. Az egyik fontos lépés részükről, hogy hamarosan már nem lehet kéknek nevezni az oldalt, ugyanis ismét teljesen átalakul, többek között elveszti a kezdetek óta ismert színét, de ami ennél is fontosabb, hogy az elmúlt másfél év folyamatos botrányai után a Facebook vezetője (újfent) azt ígérte, hogy sokkal nagyobb szerepet kap a biztonság.
A jövő privát.
Ez konkrétan elhangzott a beszédben, és Zuckerberg elmondása szerint a megújuló Facebook esetében az a legfontosabb célkitűzés, hogy – a régi szlogen, a világ elérése helyett – egy olyan privát teret, egy virtuális nappalit biztosítsanak az embereknek, ahol csak a felhasználón múlik, hogy kiket enged be oda. Zuckerberg ígérete szerint a jövőben nem kell majd aggódnunk amiatt, hogy kikhez kerülnek az adatainak, és a közösségi oldal átalakulása ennek az új irányvonalnak lesz az első lépése.
Maga az átalakulás kifejezetten látványos: nemcsak a kék szín tűnik el, de az egész oldal sokkal világosabb, letisztultabb, kevésbé zsúfolt és jobban átlátható lesz. Az átalakulás ugyanakkor nemcsak a külsőt érinti. Nagyon úgy tűnik, hogy a Hírfolyam (News Feed) szerepe némileg visszaszorul, helyette a csoportok, azaz a közösségek kerülnek majd előtérbe, és a Facebook bevallottan azt szeretné elérni, hogy a felhasználók minél több őket érdeklő csoporthoz csatlakozzanak.
Ennek érdekében átalakítják a csoportok jelenlegi működését, sokkal sűrűbben találkozhatunk majd velük az oldal minden részén, előtérbe kerülnek a közösségekhez kapcsolódó különböző események, illetve olyan új funkciókat, kapunk, amiknek hála az egészséggel foglalkozó közösségekben lehetőség lesz névtelenül kérdezni, akár privát privát beszélgetéseket is indíthatunk, és a korábbinál jóval egyszerűbb lesz jelenteni azt is, ha a Facebook irányelveit sértő tartalmakkal vagy nyilvánvaló álhírekkel találkozunk.
Az átalakulásra sokat nem kell várni: az Egyesült Államokban már mindenkinek a megújult közösségi oldal jelenik meg, az elkövetkezendő hetekben pedig szép lassan a világ minden pontján bekövetkezik a változás. A Facebook ezen lépése egyértelműen egy tiszta lap, egyértelmű újrakezdés, Mark Zuckerberg igyekszik helyreállítani a közösségi oldal megtépázott renoméját, egyelőre ugyanakkor kérdéses, hogy a külső megújulás mögött valóban történt-e olyan belső átalakulás, ami a jövőben megvédi a céget és a felhasználókat az olyan botrányoktól, mint például a tavalyi Cambridge Analytica ügy.