A Microsoft 2001-ben rukkolt elő az első otthoni játékgépével, és az Xbox nevű konzolból öt év alatt 24 millió példányt értékesített a vállalat. Ez az eredmény eltörpül ugyan az akkori (egész pontosan hetedik) gépgeneráció legsikeresebb versenyzőjének, a PlayStation 2-nek a 155 milliós eladásai mellett, de a cég sikeresen megvetette a lábát a piacon, olyan neves versenyzőket utasítva maga mögé, mint a Sega-féle Dreamcast (9,1 millió) vagy a Nintendo gyártotta GameCube (21,7 millió).
SIKERSZTORI
Az Xbox persze csak az alapozás volt, és a 2005 őszén debütált Xbox 360 a karrierje során már óriási szeletet hasított ki a konzolpiacból: 2014-ig 80 milliónál is többet értékesítettek belőle, nagyjából ugyanannyit, mint a PlayStation 3-ból, és bár a versenyt ekkor a Nintendo Wii nyerte 100 milliónál is több eladott konzollal, a Microsoft egyértelműen
2005 és 2013 között az Xbox a PlayStation kárára erősödött meg jelentősen, az X360 és a PS3 nagy csatája után pedig mindenki kíváncsian várta, vajon a következő generáció gépei közül ki kerül ki győztesen – érdekesség, hogy a Nintendót ekkor épp temette a szakma, hiszen a 2012-es, tabletes kontrollerrel piacra dobott Wii U hatalmasat bukott: 15 milliót sem kelt el belőle.
![Még nincs vége, de a Microsoft már elbukta ezt a fontos háborút 1](https://s.24.hu/app/uploads/2018/10/063_was1212850.jpg)
TÚL NAGYOT ÁLMODTAK
Az Xbox 360 sikerét látva a Microsoft úgy érezhette, hogy a következő gépükkel már nemcsak a játékosokat kell meghódítani, hanem egy háztartáson belül mindenkit, így kerülhetett sor 2013 májusában az Xbox One máig hírhedt bemutatójára, ami olyan rosszul sikerült, hogy sokan még mindig a konkurens PlayStation 4 legerősebb reklámjaként emlegetik.
A Microsoft egy többfunkciós multimédia-központnak álmodta meg az új gépét, már a névben szereplő One is arra utal, hogy egy családnak csak erre a masinára lesz szüksége, és a bemutató jelentős része a tévézéshez köthető extra funkciókra lett kihegyezve. Olyan szolgáltatásokra, amik csak az Egyesült Államokban voltak elérhetők, továbbá a mozgásérzékelős/hangvezérlős Kinectre, ami lényegében senkit nem érdekelt, a játékok pedig szinte teljesen a háttérbe szorultak.
A szaksajtó közel teljes egyetértésben jellemezte kudarcként az Xbox One bemutatóját, amit csak tetézett, hogy nem sokkal később került sor a PlayStation 4 leleplezésére, aminek keretében a Sony nemcsak a nagy riválisát figurázta ki ügyesen, de a gépük bemutatóján minden a célközönség számára elsődleges fontosságú videojátékokról szólt, és az is világossá vált, hogy az előző generációval ellentétben ezúttal az új PlayStation lesz az olcsóbb játékgép.
![Még nincs vége, de a Microsoft már elbukta ezt a fontos háborút 2](https://s.24.hu/app/uploads/2018/10/10-hidden-powers-of-the-xbox-one.jpg)
Az Xbox One csapnivaló leleplezését követő utólagos magyarázkodás szintén nem használt a gép renoméjának, viszont a cég legalább hamar belátta, hogy a használt programok piacát békén kell hagyni, illetve arra is rájöttek, hogy egy játékgépet alapvetően a játékokkal lehet eladni a célközönségnek. A gond ezzel viszont még nem oldódott meg, ugyanis Redmondban görcsösen ragaszkodtak a Kinect 2-höz, ami a megjelenéskor újabb hatalmas előnyt adott a konkurenciának.
MINDEN ELDŐLT A STARTVONALNÁL?
2013 novemberében a PlayStation 4 és az Xbox One lényegében pár nap eltéréssel debütáltak, és a Microsoft dolgát nem csak az nehezítette, hogy sok országban (például itthon) hivatalosan nem volt elérhető a konzol, de az is, hogy forintban számolva
Mindez főleg a mellé csomagolt, kötelező Kinect 2-nek volt köszönhető, ami csúnyán megdobta az Xbox One alapcsomag árát. Bónuszként alig akadt normális játék, ami kihasználta volna a spéci hardver előnyeit, a „halott tehertől” pedig túl későn szabadult meg a vállalat. Idővel Kinect nélkül is lehetett gépet kapni, és a Microsoft úgy ismerte be a saját kudarcát, hogy a fazonigazított Xbox One S-ről és a hardveresen felerősített Xbox One X-ről már a csatlakozót is lehagyták – 2017-ben meg is szűnt a Kinect gyártása, mára pedig mindenki úgy csinál, mintha soha nem is létezett volna.
A Microsoft képtelen volt ledolgozni a hátrányát, ami kezdetben a jelentős árkülönbségnek volt köszönhető, majd annak, hogy a Sony rendre egy lépéssel előttük járt, és nem szabad elfeledkezni a konzolokra kapható játékokról sem, amik ezúttal is mindennél fontosabb tényezőnek bizonyultak.
![Még nincs vége, de a Microsoft már elbukta ezt a fontos háborút 3](https://s.24.hu/app/uploads/2018/10/ps4-pro-lead-image-console-01-eu-19sep17-e1539091831268.png)
A PlayStationből közel egy évvel a konkurenciát megelőzve készült 4K megjelenítésre képes változat PS4 Pro néven, a Sony ráadásul előállt a virtuális valóság kiegészítőjével, a PS VR-ral, és idővel megérkeztek az olyan exkluzív játékok, amik az ő irányukba terelték a játékosokat.
PlayStation 4-re ott volt az Uncharted 4: A Thief’s End, a The Last Guardian, a Horizon: Zero Dawn és a Shadow of the Colossus, miközben a Microsoftnál olyan korábban sikeres, de kissé megfáradt sorozatok új részei próbálták felkelteni a játékosok érdeklődését, mint a Halo 5: Guardians vagy a felmelegített Gears of War 4, vagy éppen a Forza-sorozat kiváló, de óriási tömegeket nem mozgató epizódjai.
A Microsoft ráadásul azzal is csökkentette az Xbox One „erejét”, hogy szinte az összes exkluzív játékukat (Forza-sorozat, GoW 4, Halo Wars 2 stb.) elérhetővé tették Windows 10-et futtató PC-kre is, ami kapcsán nyilván sokakban felmerült a kérdés, hogy minek vegyenek drága pénzért konzolt, ha az arra megjelenő játékok elérhetők a már meglévő számítógépeikre is.
SOK MINDENBEN JOBBAK, DE EZ MÁR KEVÉS
A Microsoft 2017-re ugyan összeszedte magát, és mostanra sok tekintetben túlszárnyalták a Sonyt, de négy évvel a verseny kezdete után ez már édeskevés. Hiába jelent meg a jelenleg legerősebb konzol az Xbox One X képében, hiába érhetők el szinte már hetente újabb és újabb Xbox 360-as játékok a visszafelé kompatibilitásnak köszönhetően, hiába kínál havi pár dollárért rengeteg játékot az Xbox Game Pass szolgáltatás, a PlayStation 4 előnye mostanra leküzdhetetlen.
A Sony konzoljából már 80 milliónál is többet értékesítettek, míg a Microsoft 2014 óta nem közöl hivatalos eladási adatokat, valószínűleg azért, mert még 50 millió sem kelt el az Xbox One-ból, ami nemcsak a konkurenciához képest gyért teljesítmény, de az Xbox 360-hoz viszonyítva is. Iparági elemzők becslése szerint valahol 40 és 50 millió között lehetnek az eladások, ami azért is kellemetlen, mert arányaiban még a tavaly megjelent Nintendo Switch is jobban teljesít a Microsoftnál, hiszen a japánok konzoljából mindössze másfél év alatt közel 20 milliót sikerült értékesíteni.
A gép iránti lagymatagabb érdeklődés persze nem magyarázható a masina rossz startjával, hiszen az Xbox 360 is túlélte a Red Ring of Death névre keresztelt hardveres hibát, ami rengeteg felhasználó életét keserítette meg. A gyérebb eladásoknak szinte biztos, hogy köze van az Xbox One meglehetősen gyenge játékkínálatához, legalábbis ami az exkluzív, csak a Microsoft gépére elérhető címeket illeti.
PS4-re csak 2018-ban olyan többmilliós eladásokkal büszkélkedő, kritikailag is elismert exkluzív programok jelentek meg, mint a God of War vagy a Marvel’s Spider-Man. Ilyen játékokkal tényleg rá lehet venni az embereket, hogy PS4-et vegyenek (hisz csak így tudnak játszani velük), viszont az Xbox One idén olyan nem túl erős címekkel vonult harcba, mint a kalózos Sea of Thieves, a zombis State of Decay 2 és a versenyzős Forza Horizon 4 – utóbbi amúgy remek lett, de az eladásokat aligha fogja az egekbe tolni…
TEMETNI PERSZE MÉG KORAI LENNE
A PlayStation 4 és az Xbox One ugyan még évekig a boltok polcain lesznek, de a (nem hivatalos) számok alapján a Microsoft az aktuális konzolháborút elvesztette, sőt az sem kizárt, hogy a harmadik helyre csúsznak vissza a Sony és a Nintendo mögött. Mindez viszont egyáltalán nem azt jelenti, hogy le kellene írni a redmondiakat. A legújabb játékaik aprópénzért elérhetővé tétele ugyan pár hónapja még kétségbeesett lépésnek tűnt, de abban kétségtelenül igaza van a Microsoftnak, hogy a jövő konzolokon is az olyan előfizetős szolgáltatásoké, mint a tévézést alapjaiban átalakító Netflix.
Emellett – hiába nem hasítanak a gépeladások – bevétel jócskán akad a több százezer ember által használt, online játékot biztosító Xbox Live szolgáltatás havidíjaiból, továbbá az olyan mikrotranzakciós rendszerekből, mint amilyen az elképesztően népszerű Fortnite című programban is található.
de a Microsoft még nem adta meg magát, sőt már javában a jövőre koncentrálnak: a boszorkánykonyhájukban például már fejlesztik a következő generációs konzolokat. Ha hinni lehet a pletykáknak, akkor rögtön kettőt, amikkel különböző rétegek, a hardcore és alkalmi játékosok igényeinek kielégítése a cél. Ezekre a masinákra persze még éveket kell várni, de abban biztosak lehetünk, hogy a vállalat tanult az Xbox One hibáiból, és nem fogják hagyni, hogy a jövő PlayStation 5-je újra elhúzzon mellettük. Ráadásul ezen a versenyen mi, a játékosok csakis nyerhetünk…
Nyitó illusztráció: ThinkStock