Tech
CHIBA, JAPAN - SEPTEMBER 15 : A man plays a video game with Sony's PlayStation VR headset during the 2016 Tokyo Game Show at Makuhari Messe Convention Center in Chiba prefecture, east of Tokyo, Japan, 15 September 2016, asia's biggest gaming event kicked off.  Nicolas Datiche / Anadolu Agency

Láttuk a jövőt, és kiválóan szórakoztunk

Birkás Péter
Birkás Péter

újságíró. 2018. 04. 06. 13:03

Napjaink egyik legnépszerűbb videojátékos műfaja az FPS, azonban a belső nézetes lövöldözés játékok még nem hódították meg a virtuális teret, hiszen kevés olyan fejlesztéssel találkozhatunk, ami az egyre népszerűbb technológiát használva igyekezne Rainbow Six: Siege- vagy a Counter Strike-szerű élményt nyújtani. Ezen változtathat a PlayStation VR-ra érkező Firewall: Zero Hour, ami nemcsak a jól ismert játékmenetet ülteti át a virtuális térbe, de mindezt megfejeli kooperatív és kompetitív élménnyel is – azaz végre VR-sisakkal a fejünkön is játszhatunk csapatban, méghozzá más játékosok ellen.
Korábban a témában:

A Sony 2016 őszén dobta piacra a PlayStation VR kiegészítőt, ami a PlayStation 4 konzollal rendelkező játékosok számára nyújt virtuális valóság élményt a videojátékokban. Habár a PlayStation VR bizonyos tekintetben elmarad a PC-re köthető Oculus Rift vagy a HTC Vive hardveres képességeitől, cserébe a Sony a konkurenciánál jóval olcsóbban kínálja a portékáját, és a játékkínálat annak ellenére is szélesebb, hogy a másik két VR-kiegészítő régebben van piacon.

NEW YORK, NY - OCTOBER 12: Fans were treated to demos while they waited for the midnight launch of PlayStation VR at Sony Square NYC on October 12, 2016 in New York City.   Noam Galai/Getty Images for Sony Interactive Entertainment/AFP
MÁR NEMCSAK JÁTSZOL VELE, DE BENNE IS VAGY A JÁTÉKBAN – Forrás: Noam Galai / Getty Images / AFP

Mindez meg is látszik az eladásokon, hiszen a PS VR-ból alig több mint egy év alatt 2 millió példányt kelt el, amit több, mint amit az említett két hardver együtt fel tudod mutatni, ráadásul a Sony rengeteg időt, energiát és pénzt fordít arra, hogy még több PlayStation 4 tulajdonos számára tegye vonzóvá

a már 100 000 Ft alatt is beszerezhető kiegészítőt.

Ezen törekvés részeként a gyártó március végén egy londoni esemény keretében egy tucat olyan játékot mutatott be, ami 2018-ban jelenik meg, kizárólag PlayStation VR-ra, és ezek közül az egyik legizgalmasabb cím a Firewall: Zero Hour. Egy virtuális valóságban játszható first person shooter (FPS), azaz belső nézetes lövöldözős játék, amiben nem gépi ellenfelekkel, hanem más játékosok vesszük fel a harcot, méghozzá három másik élő és lélegző partner társaságában.

AKKOR MOST MENNYI AZ ANNYI?

Szóval mennyibe kerül, ha valaki PlayStation VR-ral szeretne játszani? Ehhez egyrészt szükség van egy PlayStation 4-re, hiszen enélkül a kiegészítő használhatatlan. Az alap PS4 már beszerezhető 100 000 forint környékén, míg az erősebb hardverrel felszerelt PS4 Pro minimum 120 000 Ft. Erre jön még rá a PlayStation VR, ami jelenleg 90 000 forint környékén mozog, szóval összességében nagyjából 200 000 Ft-ot kell a Sony virtuális valóság-rendszerére áldozni, de ebben még nincsenek benne az olyan speciális perifériák árai, mint pl. a fegyver alakú Aim kontroller.

KLASSZIKUS JÁTÉKMENET…

PS VR-ra persze nem ez az első belső nézetes lövölde, hiszen ide sorolható a 2016-os Until Dawn: Rush of Blood, akár a 2017-es Resident Evil 7, a szintén tavalyi, idegen bolygón játszódó Farpoint pedig már klasszikus FPS, ahogy az idén tavasszal megjelent, kooperatív játékmenetet kínáló Bravo Team is, de a multiplayernek hála a Firewall: Zero Hour messze túlmutat ezeken a címeken.

A játékmenet leginkább a Counter-Strike-ot és a Rainbow Six: Siege-et juttatja az ember eszébe, hiszen két csapat néz farkasszemet egymással: az egyik fél feladata, hogy megvédjenek egy fontos adatokat tartalmazó laptopot, míg a másik kompániának pont az a célja, hogy megkaparintsák a gépet, így törve át a megszerzendő fájlokat védő tűzfalat – innen ered a játék címe is.

Az általunk próbált londoni demóban egy mediterrán villa volt a helyszín, ahol egyaránt lehetőségünk volt védeni és támadni a laptopot. A cél persze mindkét esetben ugyanaz: likvidálni az ellenfeleket, méghozzá a kezünkben lévő fegyver, illetve gránátok, bombák, és persze a három társunk segítségével.

A meccs indítása előtt lehetőségünk van fizimiskát, a lehetőségeinket befolyásoló osztályt és felszerelést választani, aztán, ha mindenki készen áll, bekerülünk a játéktérre. Az általunk bejárt villa rengeteg ajtóval, ablakkal, két, több lépcsőn megközelíthető emelettel, és jó pár különböző helyiséggel kínált tucatnyi útvonalat, így biztosítva a rendes taktikázás, például a szétválás és bekerítés lehetőségét.

…A VIRTUÁLIS VALÓSÁGBAN

Mindez az FPS-ek világában egyáltalán nem hat újnak, sőt kifejezetten egyszerű, már-már avítt játékmechanikáról van szó, ugyanakkor a virtuális valóságban mégis frissnek és különlegesnek hat.

A PS VR-sisakkal és egy fülessel a fejünkön teljesen kizárjuk a külvilágot, 360 fokban körbevesz minket a virtuális játéktér, ráadásul a program a direkt ilyen célra fejlesztett, fegyver alakú Aim kontrollerrel játszható, amit kézbe venni olyan érzés, mintha egy rendes mordály lenne a kezünkben. Van rajta ravasz, és ahhoz, hogy pontosan tudjunk célozni, tényleg a szemünk magasságába kell emelni, ami sokadszorra is élményszámba megy több évnyi egeres/billentyűzetes és hagyományos kontrolleres lövöldözés után.

A visitor experiences Sony PlayStation VR game during the Tokyo Game Show 2017 at Makuhari Messe in Chiba, near Tokyo, 21 September 2017. Asia's largest gaming event opened with 609 companies and organizations from 36 countries and regions exhibiting at the game show. The Japanese video game industry is finding its way out of the doldrums, by adapting new technology for decades-old titles. And that energy was evident at the annual game show.
 (Photo by Alessandro Di Ciommo/NurPhoto)
AZ AIM KONTROLLER HÜLYÉN NÉZ KI, DE EGÉSZEN EGYEDI ÉLMÉNYT KÍNÁL – Forrás: Alessandro Di Ciommo / NurPhoto / AFP

A speciális kiegészítővel a rendszer érzékeli a mozgásunk, így például oldalra fordulva a virtuális testünk is fordul, előre haladni, guggolni, futni, tárazni, fegyvert váltani, gránátot dobni, bombát lehelyezni pedig a jól elhelyezett gombokkal és analóg karokkal lehet, amiket még úgy is könnyű kezelni, hogy nem tudunk bármikor lepillantani az eszközre, hiszen a játékon belül csak a virtuális fegyverünk látszódik.

Az élmény dinamikusabb és intenzívebb, mint a monitor előtt ülve,

amit csak tovább erősít a többiekkel történő folyamatos kommunikáció. Normális fülessel ráadásul azt is hallhatjuk, melyik irányból szólnak hozzánk a társaink, fegyverropogás alapján be tudjuk lőni merre van az akció, és ennek hála a játék teljesen beszippant, részesei válunk a minket körül ölelő virtuális világnak, ami egészen új szintű élmény, a faék egyszerűségű játékmenet ellenére is.

A KÉP PERSZE NEM ADJA VISSZA, HOGY EZ MILYEN ÉLMÉNY A SISAKKAL A FEJÜNKÖN – Forrás: Sony

EZ MÁR A JÖVŐ?

A Sony tervei szerint a Firewall: Zero Hour valamikor idén kerül a boltok polcaira, és az általunk próbált demó alapján egy kifejezetten ígéretes játékról van szó. Hibával a bemutató során egyáltalán nem találkoztunk, a gyors, 7-8 perces menetek ellenére a VR-játékoknál alkalmanként jelentkező rosszullétnek nyoma sem volt, ráadásul az első éles menet során még azok is pillanatok alatt belejöttek az Aim kontroller használatába és a játék irányításába, akik életükben először vettek ilyen eszközt a kezükbe.

A FEGYVERT TÉNYLEG A SZEMÜNK ELÉ KELL EMELNI, HOGY PONTOSAN TUDJUNK CÉLOZNI – Forrás: Sony

A lejátszott három meccs során kiválóan szórakoztunk, a 30 perces próbakör végén nevetve és lelkesen kaptuk le a fejünkről a sisakot. Mindez persze nem csupán a VR érdeme: komoly szerep jutott benne annak is, hogy valódi emberekkel játszottunk valódi emberek ellen. Ez jelentős tényező, és ha a fejlesztőknek sikerül egy valóban tartalmas, több pályát, több fegyvert, illetve normális fejlődést és jutalmazást tartalmazó végső verziót az asztalra rakni, akkor

komoly ütőkártyát adnak a Sony kezébe.

A Firewall: Zero Hour a játékélményével akár a szkeptikusokat is meggyőzheti a PlayStation VR létjogosultságáról, ráadásul jelentősen megdobhatja a hardver eladásait, hiszen a program lényege pont az, hogy ne gépi ellenfelekkel, hanem más játékosokkal induljunk harcba, szóval, ha valaki a haverjaival (vagy ellenük) szeretne akcióba lendülni, annak meg kell győznie a többieket, hogy ők is beruházzanak a játék futtatásához szükséges kiegészítőre.

Ehhez persze az kell, hogy a végeredmény tényleg patent legyen, és ha a fejlesztők meg tudják ugrani azt a lécet, ami az elsőre szintén ígéretesnek tűnő Bravo Team alkotóinak nem sikerült, akkor kijelenthetjük, hogy az FPS műfaj szintet lépett, és ez a lövöldözős játékok jövője.

Párizsban végül megtérített a virtuális valóság
Olyan játékokat próbáltunk ki, amik végre bizonyítják a PlayStation VR létjogosultságát.

Ráadásul ebben a jövőben már nemcsak nappaliban játszott meccsek szerepelnek, de simán elképzelhető, hogy pár éven belül egy VR-játék is ott legyen a legnépszerűbb e-sport címek között, saját tornákkal, jelentős pénzdíjakkal és olyan játékosokkal, akik nem egérrel és billentyűzettel a kezükben, hanem PS VR-sisakkal a fejükön szereznek hírnevet.

Birkás Péter korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

3d illustration of city quarter construction with crane over black background

Lakáskassza: kétharmad a kormány ellen

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.