„Kandi kamerás” videóval érzékeltette az Európai Fogyasztók Szervezete, hogyan diszkriminálják az egyes európai országok lakóit az internetes szolgáltatások és vásárlások során. Mint a kísérő szövegben írják: az egységes európai piacon elfogadhatatlan lenne, hogy vásárlás közben igazolnunk kelljen a nemzetiségünket, vagy az alapján kellene fizetnünk a pékségben egy kiló kenyérért, hogy melyik ország állampolgárai vagyunk. Az interneten viszont ez mindennapos tapasztalat.
Képzeljük el, hogy bemegyünk a pékségbe, és azt mondják: igazolnunk kell az állampolgárságunkat, mielőtt megkapjuk a terméket. A videón épp ezt játsszák el a gyanútlan vásárlókkal.
„Miért?” – kérdezte az egyik vevő, mire a válasz ennyi volt: „üzemeltetési okokból”. „Ön francia?” – tette fel a kérdést az eladó a vásárlónak. „Akkor 7 euró 50 cent lesz.”
Sajnálom, németeknek nem adhatunk el mazsolás brióst, ez a vezetőség döntése. Entschuldigung
– közölték az egyik vásárlóval. Nem mindenki járt rosszul: „íreknek most nagyon kedvező az ár”.
A döbbent vevőknek persze feltárták a kísérlet lényegét, egyben feltették a kérdést: ha a diszkrimináción ennyire megdöbbenünk a való életben, akkor miért tartjuk ezt teljesen bevett dolognak az interneten?
A szervezet kampányával szeretné elérni, hogy az EU-n belül országtól függetlenül hozzá lehessen férni a sportközvetítésekhez, zenéhez, filmekhez és tévéműsorokhoz. Ez egyrészt visszafogná a kalózkodást, másrészt segítene megismerni Európa kulturális sokszínűségét. A másik cél, hogy az EU-n belül se az áruválasztékot, se az árat illetően ne érje diszkrimináció az állampolgárokat lakóhelyük miatt.