Rendhagyó kutatást végzett az Auto Securit Zrt.: a járművek GPS távfelügyeletével foglalkozó magyar vállalkozás elsősorban magánszemélyek autóira vigyáz, és hogy jobban ismerje ügyfelei igényeit, időnként kérdőíves felmérésben összesíti véleményüket. A nem reprezentatív, de csaknem 1000 fő megkérdezésén alapuló felmérés szolgált néhány különös tanulsággal.
Ki a kütyübolond?
A közvélekedés szerint inkább a férfiak rajonganak az elektronikus eszközökért és lényegesen nyitottabbak a technikai újdonságok iránt. Ez általában lehet igaz, de ha az autójukról van szó, más a tapasztalat. A nők nemcsak többet költenek autójuk biztonságára, de jobban kötődnek az elismert védelmi berendezésekhez és szolgáltatókhoz is, míg a férfiak gyakrabban alkalmaznak “házilagos”, vagy “sufni” megoldásokat, mint például a rejtett, indítást gátló eszközök. A cég ügyfelekkel folytatott beszélgetéseiből úgy tűnik, hogy az erősebb nem ezekbe (és önmagukba) vetett hitét csak az első tőlük ellopott autó szokta megrendíteni. Ezzel szemben a nők meglepő számban érdeklődnek és a férfiaknál nagyobb arányban használják a cég legújabb, mobiltelefonos applikációját, amelyről autójuk védelmi rendszerét is vezérelhetik amellett, hogy a rendszer a parkolódíj fizetések és később az autópálya díjfizetés gondját is leveszi a sofőr válláról, vagy akár segít megkeresni az autót, ha nem emlékszünk, hol tettük le.
Érzelmi szálak
Sok nő szinte házikedvencként gondol autójára és erős érzelmekkel kötődik hozzá. A kimutatások szerint a nők 12,3 míg a férfiak mindössze 4,4 százaléka ad becenevet autójának. Ennek tudatában már nem is annyira meglepő, hogy az autó értékéhez képest sokkal többet költenek a védelmére, mint a férfiak, annak ellenére, hogy a statisztika szerint a férfiak általában drágább autókat vezetnek. A felmérés készítésében a cég természetesen nem csak az általuk beszerelt védelmi rendszereket vette figyelembe, hanem a hozzájuk kerülő autók már korábban meglévő biztonsági berendezéseit is. A hölgyek egyébként minden jel szerint bölcsen teszik, ha odafigyelnek autóik biztonságára, hiszen az autólopások 85 százalékát nem a luxuskategóriás járművek rovására követik el. Az autóvadász honlap statisztikái szerint a lopási listák élén évek óta kis és kompakt kategóriájú típusok és a legnagyobb számban futó márkák állnak.
Tehát lehet, hogy abszolút értékben nagyobb kárt jelent egy luxusautó ellopása, de egy olcsóbb kocsi jóval nagyobb eséllyel tűnik el, és a tulajdonosnak a jövedelméhez képest mindez sokkal nagyobb terhet jelenthet. Ráadásul a hölgyek autóhasználati szokásai kiszámíthatóbbak, több lehetőséget adnak a tolvajok számára. Sokan közülük minden nap megteszik az otthon-iskola-munkahely-élelmiszerbolt-iskola-otthon útvonalat, többnyire egy településen belül, nem túl nagy távolságokat haladva, gyakori megállókkal, ami a bűnözőknek alkalmat ad a megfigyelésükre. Összességében megállapítható, hogy a nők nemcsak jobban féltik az autójukat, de tudatosabbak is annak védelmében, miközben nagyjából ugyanannyian vezetnek, mint a férfiak, és nyitottabbak a technológiai újdonságokra és professzionális megoldásokra, ha a kocsijukról van szó.