Az okostelefonok számos szempontból kétségkívül jobbak “buta” társaiknál, azonban egyvalamiben továbbra is alulmaradnak: az egy töltéssel elérhető működési idő hossza. Amíg a jó öreg “téglafonok” (kis igénybevétel esetén) akár egy hetet is kibírtak, az érintőképernyős zsebszámítógépeknél már annak örülhetünk, ha reggeltől estig túlélnek.
A Purdue Egyetem kutatói annak próbáltak utánajárni, hogy az ingyenesen elérhető alkalmazások mennyi áramot igényelnek – az Abhinav Pathak vezette kutatócsoport erre egy külön alkalmazást hozott létre, ami a vizsgálatba bevont programokat folyamatonként figyelte.
A kutatók elsősorban az alkalmazásboltokban ingyenesen elérhető appekre koncentráltak, hiszen ezeket sokkal többen töltik le, mint a fizetősöket – a listán szerepelt az Angry Birds, a Facebook és a New York Times appje is. Az ingyenesen letölthető programok fejlesztői azonban általában abból próbálnak pénzhez jutni, hogy a program egy részén reklámot jelenítenek meg.
A kutatók meglepetésére az energiafogyasztás jelentős részéért a külső forrásból behívott reklámok feleltek – maga az app csak 10-30%-nyi áramot igényelt. A legmegdöbbentőbb azonban az volt, hogy az appekbe ágyazott reklámok még azután is futottak, miután a felhasználó már kilépett a programból, vagyis nemhogy a hirdetést, de az alkalmazást sem látta.
A kutatók szerint egyszerű programozási hibáról van szó, mivel a legtöbb fejlesztőt nem érdekli, hogy alkalmazása mennyi energiát fogyaszt – külön szabályozás nélkül miért is érdekelné?