Szórakozás

Úri mulatság, művészeti fesztiválsorozat vagy bolygópusztító üzleti kongresszus – mire jók igazából a divathetek?

Cameron Smith / Getty Images
Cameron Smith / Getty Images
Ahogy az ismert mondás tartja: a divat folyton változik. Ez magyarázat lehet arra is, miért érik egymást a divathetek a világ különböző városaiban. Míg a divatipar szereplőinek nincs ezeknél fontosabb esemény, a super fast fashionhöz szokott átlagember számára könnyen felesleges feltűnősködésnek, elitista rongyrázásnak tűnhetnek ezek a rendezvények. Pedig egy-egy divathéten dől el, mi lesz a trend a következő szezonban, és közvetve az is, milyen ruhák közül válogathatnak az online piactéren azok, akik az haute couturt nem akarják vagy nem tudják megengedni maguknak.

A divat világában minden évben a február és a szeptember a legfontosabb hónapok, ilyenkor tartják a divatheteket, amelyeken a fél évvel későbbi kollekciókat mutatják be a divat fellegváraiban: New Yorkban, Londonban, Milánóban és Párizsban – ez az úgynevezett „Big Four”. Hogy miért éppen ezeken a helyszíneken, annak történelmi gyökerei vannak.

Szalonbemutatótól a divathetekig

Franciaország az haute couture, azaz a „magas szabászat” őshazája. A XIX. században itt jelent meg először az igény az egyedi gyártású, kiváló minőségű, nemes kivitelű, gyakran időigényes, kézzel kivitelezett technikákat alkalmazó ruhák készítésére. Az egyébként angol, de Párizsban alkotó Charles Frederick Worth-t tartják az első, klasszikus értelemben vett divattervezőnek, aki ügyfeleit saját műtermében fogadta ahelyett, hogy házhoz ment volna hozzájuk, mint ahogy az előtte szokás volt.

Az ő ötlete volt az is, hogy évente kétszer a városba hívja ügyfeleit, hogy „szalonbemutatók” keretein belül megtekinthessék a különböző mesterek legújabb kollekcióit.

Innen már csak egy lépés volt az első divatbemutató megszervezése, amire 1903-ban, az Ehrich fivérek New York-i üzletházában került sor. Míg Párizsban a ruhakészítésre egyfajta luxusként tekintettek, addig Amerikában a kezdetektől fogva üzleti szempontok alapján közelítették meg a témát. Néhány éven belül az Egyesült Államokban bevett gyakorlattá vált az áruházak és tervezők részéről bemutatókat tartani egy-egy kollekció népszerűsítésére. Ezeket azonban sokáig csak a kereskedők és az üzletfelek látogathatták, és mindössze a negyvenes években váltak nyilvánossá az újságírók és a mezei vásárlók számára is. Ez vezetett odáig, hogy 1943-ban megszervezték az első divathetet New Yorkban.

Hogy miért nem a korabeli divatélet központjának számító Párizsban, arra egyszerű a válasz: a második világháború kirobbanása és Franciaország egy részének náci megszállása ellehetetlenítette, hogy az amerikaiak Európába utazzanak inspirálódni. Eleanor Lambert publicista (aki egyébként a Met-gála ötletgazdája is volt) emiatt kitalálta a New York-i divathét közvetlen elődjét, a „Sajtóhetet”, ahol amerikai tervezők bemutathatták a ruháikat a sajtónak.

Bettmann / Getty Images Eleanor Lambert, az első New York-i Sajtóhét megálmodója.

Milánó 1958-ban, Párizs 1973-ban (Eleanor Lambert védnöksége alatt), London pedig 1983-ban ült fel a divathétvonatra. Bár Tokióban csak 2005-ben rendeztek először divathetet, az esemény és a helyi divatszíntér dinamikus fejlődése miatt egyre gyakrabban említik a nagy négyes mellett ötödikként a japán fővárost.

A divatélet többpólusúvá válásával ma már világszerte százával rendeznek divatheteket nagyobb városokban, így jellemzően Budapesten is.

Budapest Central European Fashion Week

A kormány által elfogadott Nemzeti Divatipari Stratégiában 2030-ra kitűzött cél, hogy Budapest a régió meghatározó divatközpontjává váljon. Ezen célkitűzés elérésének egyik kiemelt eszköze a Budapest Central European Fashion Week (BCEFW), aminek megrendezéséért a Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) felel. A divateseményen a magyarokon túl a régiós országok tervezőinek is lehetőséget biztosítanak a bemutatkozásra, így ukrán, cseh, lengyel, szlovák, szerb tervezők munkáit is megismerhetik az érdeklődők.

Ráadásul van már külön menyasszonyi, fürdőruhás, plus size és ökológiai szemléletű divathét is.

Joggal érezzük tehát úgy, hogy minden hétre jut valamilyen divathét.

Ez a sokféleség azonban csak az utóbbi évek fejleménye, ami azzal is együtt jár, hogy a korábban exkluzív, bennfentes iparági eseménynek számító divathetek a szélesebb közönség számára is elérhetővé váltak.

A magasdivat leereszkedése

Az eredeti elképzelés szerint a divathét fő funkciója az volt, hogy a divatvilág elitje összegyűljön, és megünnepelje a nagy divatházak szakértelmét meg a fiatal tervezők kreativitását azok székhelyén. Aki nem tartozott a résztvevők válogatott, szűk köréhez, legfeljebb az újságból vagy az üzletek kínálatát látva értesülhetett arról, mi lesz a szezon divatja. Ez a szemlélet a kilencvenes évek közepén kezdett változni, amikor a divathoz való hozzáállás is átalakulóban volt.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik