Szórakozás

Az ijesztő Stingnél nem sok anti-romantikusabb dolog létezik

Február 14-e nagyjából az 1990-es évek óta nem az, ami korábban volt, azaz normális nap. Ma már a párok ilyen-olyan ajándékokkal lepik meg egymást, ha az év többi napján amúgy nem tennék azt. Volt a 2000-es években egy vicces szokás: a férfiak zenés válogatást csináltak párjuknak a fantasztikus ünnepnapra. Ha valaki azon törné a fejét, hogy pendrive-ra akar listát készíteni szerelmes számokból, mutatjuk a legrosszabb választásokat.

Régebbről építkezünk, kezdjük 1974-ből:

Dolly Parton — I Will Always Love You

Kevesen tudják, hogy a Több mint testőr című világhírű hollywoodi mozi betétdalát nem Whitney Houston tette híressé, hanem az amerikai country-énekesnő, Dolly Parton. Mondjuk úgy, ez az állítás inkább az európai közönségre igaz, hiszen a country errefelé nem túlzottan népszerű. Na, de a lényeg: ez baromira nem szerelmes dal, hanem arról szól, milyen érzés otthagyni a melót. Igen, Parton ugyanis ezt egy zenésztársának címezte, Porter Wagonernek, aki segítette őt az énekesnővé válásáig. A dalt pedig azért írta, mert szólókarrierbe kezdett, ám igen nehezen tudta elengedni a mentor-szerepben évekig segédkező Wagonert. Whitney Houston aztán 1992-ben újrázta a dalt, amivel akkora kasszasikert robbantott, hogy a mai napig képtelenség kiirtani az amúgy zseniálisan jól hangzó dalt a különböző tehetségkutatókból.

The Police — Every Breath You Take

Stingék slágere hiába hangzik tök szerelmesen, igazából inkább az ijesztő vonalat képviseli, ugyanis a megszállottságról énekelnek. Az 1983-ban megírt dal pontosabban azt mondja el, hogyan akarja valaki totálisan birtokolni a másik felet. Egyébként Sting állítása szerint 10 perc alatt írta az éjszaka közepén, sokak szerint felbomló házassága ihlette meg ennyire. A sokak esetében esküvőkön is elővett dal mindenesetre az énekes szerint sem vidám, a BBC-nek pár éve úgy nyilatkozott:

Ez egy nagyon baljós dal, amit csak szép köntösbe öltöztettek. Az emberek tévesen hiszik, hogy ez szerelmes szám lenne. Azt hiszik, egy édes kis szerelmi vallomás, holott épp az ellenkezője.

U2 – One

1990-ben Bonoék már javában készültek az Achtung Baby című album felvételére, emiatt repültek Berlinbe is. A fokozódó európai helyzet a banda tagjait is összezavarta kicsit, ugyanis úgy írták meg a One-t, hogy egymás idegein táncoltak. Tudniillik a sláger születése mögött nem szerelmi bánat vagy egy hőn áhított nő lapult meg, hanem a vitatkozás. Adam Clayton és Larry Mullen a régi U2-t szerették volna visszahozni egy új dalban, addig Bono és The Edge sokkal modernebb hangzást képzeltek el az új zenéknél. Állítólag odáig fajult a vita, hogy majdnem feloszlottak. Majd valahogy addig vitáztak, míg 15 perc alatt összehozták a One-t, aminek a szövege csak úgy kipattant Bono fejéből. Semmifajta szerelmi sztori nincs a dalban, a zenekarban keletkezett törést és a német újraegyesítést énekelték fel a lemezre.

Később egyébként Bono azt is mondta, hogy az apa-fiú kapcsolatok problémái is meghúzódnak a dalban, itt többek szerint apjával való saját kapcsolatát magyarázta, mindenesetre ez sem egy echte szerelmes szám.

Eric Clapton — Tears in Heaven 

Az egyik legnagyobb baklövés, amit a magyar rádiók elkövethetnek, ha Valentin-napon lejátsszák Eric Clapton 1992-ben megírt, később Grammy-vel jutalmazott dalát. A tévesen szerelmes líraként aposztrofált dalnak mindennél brutálisabb mondanivalója van, ami két dolog miatt nem túlságosan ismeretes itthon:

  • Clapton munkásságát azért annyira nem vágják a magyarok, pusztán nagyjából van meg, ki ő,
  • aki ismeri a gitáros-zeneszerzőt, az sem biztos, hogy tudja, milyen tragédia előzte meg a Tears in Heavent.

Ugyanis tényleg tragikus dolog késztette Claptont az írásra: 1991-ben 4 éves kisfia kizuhant egy New York-i toronyház 53. emeletéről, a zeneszerző pedig fájdalma enyhítésére írta ki magából a világhírű dalt. Szó sincs szerelemről.

The Lumineers — Ho Hey

Ezt a számot is ismeri mindenki, aki 2012-ben nem aludt téli álmot: egyrészt, mert egész tűrhető a zene, nem véletlenül jelölték többször is a legjobb sláger címre akkoriban, másrészt pedig tévesen azt gondolják róla, hogy szerelmes szám. Holott a féltékenységről szól, a beszédes refrén ellenére. Ami ez, ugye:

Hozzád tartozom, te pedig hozzám, édesem

— énekli a Lumineers, és jól átvernek mindenkit. Holott a dal többi része egyértelműen arról szól, hogy valaki elrontott valamit, emiatt a szeretett fél már más társaságát élvezi. Sőt, konkrétan az utolsó sorokban már arról beszélnek, hogy mindketten elvéreznek a szakítás okozta stressz miatt. Nem annyira vidám, ugye?

+ bónusz: Lionel Richie — Hello

Az amúgy szerelmes dalként joggal emlegetett Richie-dalt csak egy dolog miatt szedjük listánkba: a slágerhez készült klip brutálisan ijesztő és bizarr. Az énekes egy professzort alakít, aki beleszeret vak diákjába, és folyamatosan koslat utána. Sőt, még telefonon is felhívja, hogy belehallózzon a kagylóba, illetve sóhajtozzon párat. Az egészben a legszörnyűbb a vége, mikor kiderül, a diáklány is viszonozza a szerelmet, és agyagból formázza meg a bujdosó Lionel Richie fejét.

Nem csodálkozunk azon, hogy

  • Lionel Richie gyűlölte a videoklipet,
  • az internet népe pedig azóta sem tudta magát túltenni a rémisztő prof. és a rémisztő profba belezúgó vak lány sztoriján.

Kiemelt kép: Peter Carrette Archive/Getty Images

Ajánlott videó

Olvasói sztorik