A magyar szakember két évtizede kétmillió dollárért adta el azt a szabadalmat, amely lényegét tekintve egy olyan “kifordított elektromotor, amelynek a szó hagyományos értelmében nincsen mozgó alkatrésze. A legtöbb alkatrész a hajtott kerék belsejében rejtőzik, a kerékkel együtt mozog. A mindössze 800 gramm súlyú kis mágnesek és az akku a vázban vannak eldugva.
Az üzlet a tömeggyártásban rejlik, alapvetően rekreációs célokat szolgált volna, vidéki, városi közlekedés megkönnyítésére szánta a találmányát a feltaláló. De természetesen a “mechanikai doppingra” rácsaphattak a profi kerekesek is, mert érdekes módon a legutóbbi Touron az egyik legsikeresebb csapat, a Sky kerékpárjai pont ennyivel voltak nehezebbek a megszokottnál.
Varjas István 2016-ban először egy francia televíziónak mutatta be a legfejlettebb, középtengelyt forgató rejtett elektromotorját. A műsorban azt is szemléltette, hogyan működik a „mechanikus” dopping, a mágneses kerék, ami a profi kerékpárosoknál komoly „pluszt” jelent.
Vasárnap éjjel pedig a CBC “60 Minutes” című oknyomozó riportjában szólalt meg, ahol azt mondta, jelenleg is komoly nyomozás folyik, mert a gyanú szerint több versenyzőt is a kerékpárjába szerelt találmánya elektromos rásegítéssel röpítette a célba.
A feltaláló elmondta, 1998-ban egy barátján keresztül adta el a prototípust, azzal a kitétellel, hogy 10 évig hallgasson róla és ezért kapta a 2 millió dollárt.
Ha Magyarországon élsz és valaki 2 millió dollárt ajánl azért, hogy ne csinálj semmit, az egy visszautasíthatatlan ajánlat
– fogalmazott a CBC-riportban Varjas, akit most Monacóban ért utol a TV2 Tények Extra riportere. Pár nappal ezelőtti állítását ugyan nem ismételte meg, ellenben a magyar nézőkkel megosztott más, ennél sokkal érdekesebb dolgokat. “Én ebben nem szeretnék részt venni” – utalt arra, csalnak-e a profik.
Nekem a céggel van egy elszámolási vitám, ezért tájékoztatva lettek az illetékesek, hogy ilyen és ilyen a technika, amit nagy valószínűséggel használnak a profik. Ha elfelejtettek fizetni, én elfelejtek hallgatni
– fogalmazott sejtelmesen a TV2 kérdésére a magyar feltaláló.
A kérdőjelek az utóbbi évek hegyi szakaszainak eredményei láttán jelentek meg a szkeptikusok fejében, azóta tart a találgatás, vajon hogyan lehetséges ez a sebesség, hogyan lehetséges a Team Sky egyeduralma, hogy a Tour de France legutóbbi öt kiírásából négyet a brit csapat versenyzője – 2012-ben Bradley Wiggins, 2013-ban, 2015-ben és 2016-ban Chris Froome – nyert meg?
Greg LeMond, az amerikaiak háromszoros Tour de France-győztese (1986,1989, 1990) az üggyel kapcsolatban két fontos dolgot állít:
- A súly minden. Ha egy kerékpár egy kilóval többet nyom, senki nem akarna azzal tekerni!
- Nincs az az egészséges életmód vagy táplálkozás, amivel bármely versenyző ilyen teljesítményre képes.
Ennek ellenére a Nemzetközi Kerékpárszövetség egyelőre a füle botját sem mozdítja. Ne feledjük, Lance Armstrong doppingesete kapcsán is egészen a végsőkig kitartottak amellett, hogy a hét Tour-győzelmétől megfosztott kerekes ártatlan.