A. szerda délelőtt 11 óra körül a Földalatti Kodály köröndnél lévő állomásánál egy tízezressel szerette volna megvásárolni a havi tanulóbérletét (3450 forint), hogy elutazhasson budai munkahelyére, de a BKK-automaták ördöge is résen volt.
Az automata ugyanis egyáltalán nem fogadott el papírpénzt, A. bankkártyáján pedig nem volt elegendő összeg a bérlet megvásárlásához. Szerencsére eszébe jutott az állomás peronján lévő hagyományos pénztár is, de kiderült, hogy csak vonaljegyeket árusítanak, az automaták esetenként fellépő hibája pedig ismert, hiszen a pénztáros unottan kijelentette:
A gyalog mindössze pár percnyire lévő Vörösmarty utcai megállónál hasonló állapotok fogadták, de a soron következő Oktogonnál is. Itt előbb a földalatti kijáratánál lévő két géppel próbálkozott, de az egyik bankjegyeket fogadó nyílásába épp egy turista gyömöszölte be a bankkártyáját (állítólag már húsz perce próbálták elérni a központot a hiba bejelentése miatt, sikertelenül), a másik pedig maximum ötezrest fogadott el.
A 4-6 villamos megállójában újra szembesült a Kodály köröndi problémával: az automaták itt sem fogadtak el készpénzt.
A. végül a késés elkerülése érdekében vésztartaléknak szánt vonaljegyei egyikével a Margit híd budai hídfőjéig való utazás mellett döntött, remélve, hogy legalább ott sikerül megetetni az automatával a tízezrest, de újra csalódnia kellett: az aluljáró két automatája csak érmével és bankkártyával, a harmadik pedig maximum ötezressel működött, hasonlóan a felszíni villamosmegállóban lévő gépekhez. Megpróbálta felváltani a pénzét, de – jó magyar szokás szerint – egy közeli bolt pénztárosa nem volt hajlandó tízezresből visszaadni.
Ezen a ponton A. elérte a BKK-t, hogy bejelentse a hibát. Elmondása szerint a hívást fogadó alkalmazott elképedve – “hát ilyen nincs” – ígérte meg, hogy javítják a problémát az összes említett megállóban, és valószínűleg a város csak egy körzetében előforduló hibáról van szó.
A munkaidő végén a Margit híd budai hídfőjénél, a Jászai Mari téren, sőt, az Oktogonnál is ugyanez fogadta. Itt végül sikerült felváltania a pénzét, és megvásárolnia a bérletet, de hogy a nap teljes legyen,
Az eset korántsem egyedi, hiszen az elmúlt hat hónapban ezen cikk szerzője is két bérletvásárláskor is belefutott ebbe a problémába, miközben próbálta segíteni az egyre pompásabb arcszínű, jegyvásárlásról ábrándozó turistákat, sőt, egyik alkalommal az Oktogon-Blaha Lujza tér távot is megtette egy kedves jegyárust felvonultató, üvegablakos pénztár kedvéért.
A BKK saját automatái videós ismertetőjében (2:21-től) mutatja be a készpénzes fizetés rendszerét, megjegyezve, hogy az elfogadott címletek a fizetendő végösszegtől függnek (ez persze a videón kívül sehol nincs feltüntetve, sőt, az emberek jó részében valószínűleg eddig nem is tudatosult) – egy 3450 forintos tételnél tehát jogos, hogy a gép húszezrest nem fogad el. A tízezresnél egy kicsit már rezeg a léc, az viszont elfogadhatatlan, hogy a rendszer több, szomszédos pontja esetenként egyetlen címletet sem képes benyelni:
És mi történik, ha óriási késésben vagyunk, és ezért megpróbálunk bliccelni egy közlekedési eszközön? Nyilván épp akkor bukkan majd fel egy jegyellenőr, aki nem fogja értékelni a tökéletesnek tűnő kifogásunkat, miszerint az automaták nem működnek megfelelően, és egyébként is épp harminc perces késésben vagyunk.