A Sziget látogatói megszokhatták, hogy a fesztivál minden évben Budapestre hoz legalább egy igazi világsztárt, akiért sokan kifizetik a méregdrága napijegyet is. Ebből a kategóriából járt már a fesztiválon Rihanna, Dua Lipa, Ed Sheeran, Justin Bieber és Billie Eilish, de szintén tömegeket vonzott Kendrick Lamar, a Foo Fighters, az Imagine Dragons vagy az Arctic Monkeys is. Idén ez nem sikerült, a Skrillex és Fred Again fémjelezte zárónap volt a legközelebb ehhez, de még ők sem olyan széles körben, több generáció számára ismert nevek, mint a fentiek.
Leginkább ennek tulajdonítják, hogy az idén 400 ezer körüli összlátogatószámról beszélnek a szervezők, ez 20 ezerrel kevesebb a tavalyinál, mely egyébként szintén visszalépés volt már a 2022-eshez képest. A Covid-járvány utáni első fesztivál azonban eleve sikerre volt ítélve, a kétéves kihagyás után sokkal jobban ki voltak éhezve az emberek a fesztiválozásra, és sokan a pandémia miatt elmaradt Szigetre vásárolt jegyükkel mentek ki. Most azonban már jól látszik, pont emiatt csalóka a 2022-es adat, és számos jel utal rá, hogy a Sziget és úgy általában a nagy zenei fesztiválok valamikor az előző évtized második felében értek a csúcsra, és az azóta történtek (Covid, Ukrajna orosz megtámadása, infláció stb.) pedig csak látványosabbá tettek egy már meglévő folyamatot.
Hová tűntek a fesztiválokról a sztárok?
Kicsit kitekintve is azt látjuk, máshol sem sikerült A-kategóriás világsztárokat leakasztaniuk a szervezőknek. Ed Sheeran volt az egyetlen, aki nyáron fellépett néhány fesztiválon, de a fellépései nagy részét ő is önálló arénakoncerteken adta, rajta kívül még a nyár első felében vállalt egy-két fesztiválfellépést a Foo Fighters vagy a Szigeten már kétszer is látott Dua Lipa, de jellemzően olyan fellépők számítottak húzóneveknek, mint SZA vagy Doja Cat, akik messze nem ugyanabba a kategóriába tartoznak. Mindeközben Taylor Swift mindenhol egyedül tölt meg stadionokat, és ugyan a Sziget szervezői is szerették volna felléptetni, de esélyük se volt erre.
Mindez nem lehet váratlan, hiszen már egy ideje létezik a probléma. A Guardian már tavaly decemberben megkongatta a vészharangot:
Az iparág a nagy húzónevek hiányával küzd. A legnagyobb és legjobb előadók inkább saját turnékon lépnek fel, mint fesztiválokon, mert ez jövedelmezőbb
– mondta egy megkérdezett szervező a cikkben, mely ugyan elsősorban a brit fesztiválokat sújtó problémaként beszélt a jelenségről, láthatjuk, hogy ez globális nehézség. Még az amerikai fesztiválok sem tehetik meg, hogy a legjobbakat szerződtessék, egyszerűen azért, mert egy bizonyos szinten túl az önálló turnékkal sokkal jobban lehet keresni, mint fesztiválfellépésekkel.