Kultúra

„Mondtam már, hogy háború van?” – Sodró Eliza bravúros a fiatal Janikovszky Éva bőrében

Szkárossy Zsuzsa / 6SZÍN
Szkárossy Zsuzsa / 6SZÍN
Vajon milyen volt Janikovszky Éva gyerekként, amikor a híres író még nem volt sehol? Akarom mondani dehogynem, a kis Évában ott volt minden, amiről később híres lett – az éleslátás, a bölcsesség, az erő, a megátalkodott humor – már akkor is, amikor még latindolgozatokról és fiúkról szólt az élet. No meg az életre egyre jobban rátelepedő háborúról. A kislánynaplókból most Keresztes Tamás rendezett színdarabot Sodró Eliza címszereplésével. Kizárólag az utókor számára, kritika.

Az egy ideje 6SZÍN néven futó Hatszín Teátrum alig néhány éve létezik, és bár eredetileg gyerekszínházként indult, alig hat év alatt elérte, hogy messze nem csak a gyerek- és ifjúsági előadások miatt legyen érdemes odafigyelni rá. A Jókai utcai színház az utóbbi években „klasszikus kőszínháznak kicsit kicsi, alternatívnak kicsit nagy”-jelleggel szuperizgalmas kevésszereplős daraboknak adott helyet, igazi kreatív, bátor, kísérletező műhely lett. Itt láttuk a Szabó Győző és Rezes Judit szerelmét megéneklő Loveshake-et, a döbbenetes Mi történt Baby Jane-nel?-t Alföldi Róbert rendezésében, Hernádi Judit főszereplésével, itt állt színpadra Molnár Piroska Goebbels titkárnőjeként, itt szólt óriásit a Bödőcs Tibor Meg se kínáltak című regényéből készült monodráma Thuróczy Szabolcs utánozhatatlan előadásában, és a friss kínálat sem adott lejjebb a színvonalból. Az évad utolsó bemutatója is illeszkedik ebbe a sorba: rendhagyó, figyelemre méltó alapanyag, kevés szereplő, portréjelleg, formai játék, színészi bravúrok – ez a Kizárólag az utókor számára című előadás Janikovszky Éva gyerekkori naplóiból.

Az ekkor még nem Janikovszky, hanem Kucses Éva tizenkét éves volt, amikor elhatározta, naplót fog írni. Az elhatározás – ahogy az ilyen kislányoknál gyakran lenni szokott – nem tartott sokáig: a napló első bejegyzése után nem kisebb, mint egy évnyi szünet következett, amit a színdarab is ügyesen megénekel. Ez a huncut, játékos jelleg aztán végig fennmarad a darab során – hát persze, hogy is lehetne másképp egy olyan napló feldolgozásánál, amit egy olyan kislány írt, akiből aztán világszinten ismert író lett, és hát a rendező Keresztes Tamásnak is van némi érzéke a komikumhoz. A szövegből kirajzolódó lány derűs, akaratos és áradó, és épp olyan szeleburdi, amilyennek egy tizenegynéhány éves lánynak lennie kellett akkor is, ma is: az iskolában brillíroz, a szülőkkel pöröl, szerelmével, Gabival nemkülönben, és közben tapasztalgatja, próbálgatja nőiségének fegyvertényeit, erejét.

Az események egy pontján pedig ez az Éva olyan hirtelen fordul át kislányból nem is nagylányba, mint inkább érett nőbe, hogy nem értjük, mikor is történt mindez, hogy nem vettük észre, hogy a hátulgombolósból friss feleség lett, abból pedig elhanyagolt, boldogtalan, újra szerelemről ábrándozó feleség.

Szkárossy Zsuzsa / 6SZÍN

A rövidebb-hosszabb szünetek a naplóírásban az előadás visszatérő poénjaként működnek, ami egy huszárvágással azonosulhatóvá is teszik az élményt mindenkinek, aki annak idején maga is neki-nekifutott a nagy vállalásnak, hogy akkurátusan dokumentálja mindennapjait. Saját gyerekkori élményeimre legalábbis abszolút rímelt a darab, épp így buktam bele újra meg újra a rendszerességbe, és épp így forgott főként a szerelem körül az egész leányvilágom, amint a kis Kucsesé, aki bejegyzésről bejegyzésre fejlődik, érik, komolyodik. Azért persze nem túlságosan: a napló szövegéből már ekkor is ordított Janikovszky később híressé vált humora, még akkor is, amikor már nem volt olyan sok ok a nevetgélésre. A szóban forgó naplók ugyanis 1928 és 1944 között íródtak, azaz szépen átfedtek a második világháborúval. Amely azonban – bár kétségkívül ad egy baljós színezetet a szövegből kirajzolódó sorsoknak – egész sokáig alattomos háttérszereplő marad: időnként bekopogtat, ijesztget, egyre hangosabban, egyre ijesztőbben, de azért sokáig hagyja többnyire gondtalanul élni hősünket. Ez az alattomosság aztán igazi arcba csapódó pofonként üt vissza: egyszer csak már marhavagonokról szól a leánynapló, egyszer csak, minden érdemi előjel nélkül forgószéllé válik a háború, ami mindent elsodor és porfelhőbe vonja az élet minden olyan aspektusát, amely a légópincéken túlmutatna.

A darab mindösszesen két szereplővel fut, de inkább a monodrámához közelít: a főszereplő Sodró Elizán van minden fókusz, az ő jutalomjátéka ez. Mellette Martinkovics Máté csak körvonalakban rajzolódik ki, szövege szinte nincs is – ez pedig épphogy komoly virtuozitást követel meg a színésztől, akinek csak a fizikalitásra, mimikára támaszkodva kell elérnie, hogy több legyen biodíszletnél, miközben több szereplőt is meg kell formálnia. Sikerül neki, pedig nem lehet könnyű dolga: a szövegkönyv jellegénél fogva egoista, a főhősön kívül nem igazán osztottak lapot senkinek, Sodró Eliza színpadi jelenléte ráadásul egy ennél kevésbé rá fókuszáló darabban is képes el-elvonni a figyelmet a színésztársakról. Itt pedig jószerével nincs is más dolgunk, mint rá figyelni (micsoda hálás feladat), Sodró pedig könnyed, erőlködésmentes stabilitással tartja kézben ezt a zsonglőrmutatványt, jelmezcserétől formai trükkökön át a bravúros szöveg bravúros tálalásáig.

Szkárossy Zsuzsa / 6SZÍN

A darab igazi mézesmadzagként működik. Ha semmit nem tud az ember Janikovszky Éva munkásságáról, akkor is fontossá válik számára ez a lány, és akkor is akarja tudni, hogyan folytatódott az élete, ha annak idején a magyarórák leggyűlöletesebb részének találta az íróéletrajzokat.

Ám ezzel együtt kegyetlen is ez a mézesmadzag: ugyanis nem folytatódik sehogy.

Az író, ha írt is később naplót, arról egyelőre nem tud az utókor, ezek is csak 2020-ban kerültek a nyilvánosság szemei elé, amikor az írónő fia, Janikovszky János úgy döntött, Dóka Péter és Dési János szerkesztése után kiadja azokat egy kötetbe rendezve. Pedig milyen izgalmas lenne látni a folytatást, a kilábalást a háború traumáiból, a válást, az új szerelmet, amivel az új név is megérkezett, a politikai érdeklődés erősödését, az első írói sikereket és aztán a befutást, az öregedést – az egészet. Ám ennyi van, egy ragyogó karakter megformálódásának hajnala, kulcslyukon keresztül – amivel ráadásul utólagosan valóra váltunk egy gyerekálmot. Hisz Kucses Éva annak idején valószínűleg nem véletlenül írta egyik naplófüzetkéje elejére a darab címét viselő szavakat: „Kizárólag az utókor számára”.

A Kizárólag az utókor számára a 6SZÍN-ben látható.

Játsszák: Sodró Eliza és Martinkovics Máté, írta: Bíró Bence, rendezte: Keresztes Tamás, bemutató: 2023. június 9.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik