Svédország a vártnál magasabb, 9,7%-os inflációt jelentett májusban, a meglepetés mögött a szállodák és éttermek emelkedő árai álltak. Beyoncé múlt havi svédországi koncertje ugyanis akkora plusz keresletet generált a szállodák és éttermek ételei iránt, hogy ez az ország gazdasági statisztikáiban is megjelent.
A BBC idézi Michael Grahnt, a Danske Bank közgazdászát, aki szerint Beyoncé hozzájárult a szállodai árak megugrásához. Szerinte ő lehetett az erő a szabadidős és kulturális árak váratlanul erős emelkedése mögött is.
Én nem hibáztatnám Beyoncét a magas inflációért, de a fellépése és az igény, hogy Svédországban láthassuk őt fellépni, nyilvánvalóan hozzájárult egy kicsit
– fogalmazott a közgazdász.
Az énekesnő hét év óta először turnézik, és az egyik becslés szerint a turné közel 2 milliárd fontot hozhat, mire szeptemberben véget ér. A turné állomásainak bejelentése után az Airbnb jelentése szerint az érintett városokban megugrott a szálláskeresések száma. Számos koncertre napokon belül elfogytak a jegyek, és az árak a viszonteladói piacon is megugrottak.
A stockholmi koncertek, ahol Beyoncé két estén át 46 000 ember előtt lépett fel, a világ minden tájáról vonzották a rajongókat – különösen az Egyesült Államokból, ahol a koronával szemben erős dollár hozzájárult ahhoz, hogy a jegyek a skandináv országban viszonylag olcsónak tűnjenek.
A Visit Stockholm a múlt hónapban a Washington Postnak küldött e-mailben a városba irányuló turizmus fellendülését „Beyoncé-hatásnak” nevezte. A svédországi infláció decemberben 12,3%-on tetőzött. A hivatalos adatok szerint a múlt havi 9,7%-os ráta az áprilisi 10,5%-hoz képest csökkent, de így is magasabb a vártnál, mivel a pénzügyi piacok 9,4% körüli értéket vártak.
Az, hogy egy sztárnak ilyen hatása legyen, nagyon ritka – mondta Grahn a BBC-nek, hozzátéve, hogy a nagy futballtornáknak is lehet hasonló hatása. A közgazdász arra számít, hogy a trendek júniusban visszatérnek a normális kerékvágásba.