Kultúra

Attól még, hogy alig nézik az RTL Klub új sorozatát, nem bukott meg

Kicsivel több mint két hete az RTL Klub elindította a tavaszi műsorait, és bár a legértékesebb sávjában nem kockáztatott, választottak néhány rizikós formátumot estére. Az Alvilág az egyik ilyen, ami még mindig licenc alapján készült, de Ujj Mészáros Károly a krimisorozat rendezője és többek között Balsai Móni a főszereplő. Szóval merész vállalás egy drága produkciót kirakni egy szűkebb rétegnek, és még akkor sem szerencsés bukásnak nevezni az Alvilágot, ha a közönségaránya a kereskedelmileg fontos 18-49-es korcsoportban a második részre 8 százalék alá süllyedt. Nem valószínű, hogy ennél jobban fog hasítani, de legalább örüljünk annak, hogy az RTL Klub most megengedheti magának az erősen közepes nézettséget, és annak, hogy a kereskedelmi csatornák kezdenek ráállni a minőségre, hogy az Éjjel-nappal Budapesten túl is van élet.

Háromgyerekes anyából maffiafőnök – milyen az RTL új krimisorozata?
Ujj Mészáros Károly Alvilág című sorozata kevés újat mutat a Netflix vagy az HBO után, de aki a tévétől várja a szórakoztatást, annak a legjobb választás lehet.

Február közepétől vetettük össze az eredményeket (főleg az RTL Klubra koncentráltunk, ott volt sok újdonság), amiből kiderül, hogy a vegyes eredmények ellenére még mindig megelőzi az RTL Csoport (a 9. héten 28 százalékos volt a heti átlagos közönségaránya) a TV2 Csoportot (a 9. héten 23,3 százalékos volt a heti átlagos közönségaránya) 18-49-ben.

Mi az a közönségarány?

Folyamatosan százalékokkal dobálózunk, de nem egyszerű megérteni, hogy mi számít jónak és mi nem. A közönségarány mindig azt jelenti, hogy az adott sávban a tévénézők hány százaléka választotta a kiszemelt csatornát. Legutóbb talán az X-Faktor tudott durva számokat produkálni, akkor egy szombati műsornál a 30 százalékos közönségarányt joggal emeltük ki, ma már ez elég ritka. Nagyon egyszerűen összefoglalva: az emberek kevesebbet tévéznek.

A két konkurens csatorna, a TV2 és az RTL Klub a főműsoridő (este 7 és este 11 közötti időszak) elejére szokta a legtöbb embert megmozgató formátumokat tenni, és ahogy lent is látjuk, általában 15-20 százalékos közönségarányt érnek el. Ehhez képest egy több mint 10 százalékpontos csökkenés már nem kevés mondjuk az Alvilágnál. Nagyságrendekkel kevesebb embert mozgat meg egy dokumentumfilm vagy egy drámasorozat, mint egy reality.

Exatlon és Drága örökösök

Most az RTL klub azt a megoldást választotta, hogy a fix Drága örökösök és a Barátok közt után minden nap különböző műsorokat ad. A TV2 ezzel szemben továbbra is nyomja az Exatlont Palik Lászlóval, ami szépen teljesít a Drága örökösök fenekében: a múlt héten a hétfői adás szerepelt a legjobban 17,3 százalékos közönségaránnyal 18-49-ben. A Drága örökösök egyébként valamivel később – a Fókusz után egyből – kezdődik, és a legnézettebb adás 19,5 százalékot hozott. A napi sorozat bejött az RTL Klubnak, messze nem annyira drága, mint egy Alvilág, ráadásul a dramedy mágnesként vonzza a nézőket.

Az RTL Klub új sorozata olyan mint A mi kis falunk, csak jobb
Koltai Róbert Ökörapáti titkos milliomosa, és egész jól áll neki.

Isten veled, Magyarország! és Cápák között

Az RTL Klubos doksit több mint 110 ezren követték még az első adásnál a 18-49-es korosztályban, de ez a szám a folytatásnál már 80 ezer körül állt meg a Nielsen mérései alapján. A múlt heti rész közönségaránya 9,1 százalék volt, a legnagyobb baj viszont, hogy messze nem lett olyan színvonalas az egész, mint amire a beharangozó alapján számítottunk. A Cápák között 12,4 százalékos közönségaránnyal nyitott, múlt hétfőn pedig 10,9 százalékot ért el.

Csak a felszínt kapargatja az RTL Klub új doksija, de még ennek is örülünk
Az Isten veled, Magyarország inkább egy Fókusz lett, mint dokumentumfilm-sorozat, de legalább magyar történeteteket kapunk a kivándorlásról hétfőnként.

Alvilágból még jó sokat

Lehet, hogy a keddi Alvilág még nincs a közkedvelt külföldi sorozatok szintjén, de itt az a lényeg, hogy már nem csak az HBO gondolkozik drámasorozatokban. Ujj Mészáros Károly krimije a kereskedelmileg igazán fontos (persze mindenki úgy emeli ki a nézettségi adatokat, ahogy nála jobban mutat, a TV2 a 18-59-re és a teljes lakosságra állt rá) 18-49-es korcsoportban 8,7 százalékos közönségaránnyal kezdett még február 19-én, a második rész vége pedig 7,4 százalék lett. Ez persze egyáltalán nem jó, de azt azt RTL Klubnál se gondolhatták, hogy sokkal több lesz a vége. Nagyon messze vagyunk attól, hogy országosan tartsunk el több komoly és igényes sorozatot.

Az RTL Klubnak jót tenne az igazi konkurencia, de a TV2 egyelőre nem az
Augusztus végétől november közepéig hasonlítottuk össze a nézettségi adatokat, hogy kiderüljön, tényleg van-e esélye a TV2-nek az RTL Klub ellen. Spoiler: nincs.

Tegyük hozzá, hogy a hasonló drámasorozatokat nem feltétlenül főműsoridőre találták ki, de a kisebb magyar piacon nem teheti meg egy kereskedelmi csatorna, hogy ennyire drága produkciót elsüllyesszen későbbre. Ehhez képest az Alvilág tartja magát, és azt se felejtsük el, hogy amikor a TV2 leadta az Aranyélet korábbi évadait, az se szakította szét a nézettséget (az első ismétlésnél 11,8 százalékos volt a közönségarány 18-49-ben, két héttel később meg 7,3). Ha sok hasonló forog, akkor se fogják kiütni a realityket a nyeregből a kertévékben.

Toplista és Gyertek át!

A Toplistát ugye Szabó Zsófi vezeti, de legyen elég róla annyi, hogy rég volt a tévében a főműsoridő vége felé egy ennyire fölösleges valami. A nézőket sem kavarta fel túlságosan, hogy Szabó Zsófi visszaszámol (február 27: 8,1 százalékos közönségarány).

A Gyertek át! ebben a szezonban visszatért, és Sebestyén Balázs a vetélkedőt ötvözi a late night show-val. Lehet, hogy nálunk a talk show-k nagyjából kibuktak (drága, nem érdekel elég embert, kevés a bevethető híresség is), de Sebestyénék azért jól megtalálták, mi az a formátum, ami működhet a magyaroknál. Vannak celebek, vannak neccesebb témák, és sok a humor. Ez éppen arra elég, hogy 18-49-ben 12,3 százalékos közönségarányt produkáljon a 9. héten.

Nem elég az ismertség, olyan arc kell, akiről van véleményed
Lovász Lászlóval beszélgettünk a karrierjéről az Esti Showdertől a Tesztbeszédig, ahol megosztó hírességeket ültetett egy asztalhoz.

A Tanár

A Tanár Nagy Ervinnel mondjuk már korábban indult el (mindjárt le is váltja A mi kis falunk harmadik évada), de azért jól mutatja, hogy bár meg sem közelíti A mi kis falunk eredményeit – és humorát –, szombatonként magabiztosan hozza a 14-20 százalékos közönségarányt. Dramedyről van szó, ami éppen félúton van a komolyabb és a könnyedebb témák között, és ez a nézettségi adatokon is megmutatkozik.

Kiemelt kép: Bielik István / RTL Klub

Ajánlott videó

Olvasói sztorik