Kicsivel több mint két hete az RTL Klub elindította a tavaszi műsorait, és bár a legértékesebb sávjában nem kockáztatott, választottak néhány rizikós formátumot estére. Az Alvilág az egyik ilyen, ami még mindig licenc alapján készült, de Ujj Mészáros Károly a krimisorozat rendezője és többek között Balsai Móni a főszereplő. Szóval merész vállalás egy drága produkciót kirakni egy szűkebb rétegnek, és még akkor sem szerencsés bukásnak nevezni az Alvilágot, ha a közönségaránya a kereskedelmileg fontos 18-49-es korcsoportban a második részre 8 százalék alá süllyedt. Nem valószínű, hogy ennél jobban fog hasítani, de legalább örüljünk annak, hogy az RTL Klub most megengedheti magának az erősen közepes nézettséget, és annak, hogy a kereskedelmi csatornák kezdenek ráállni a minőségre, hogy az Éjjel-nappal Budapesten túl is van élet.
Február közepétől vetettük össze az eredményeket (főleg az RTL Klubra koncentráltunk, ott volt sok újdonság), amiből kiderül, hogy a vegyes eredmények ellenére még mindig megelőzi az RTL Csoport (a 9. héten 28 százalékos volt a heti átlagos közönségaránya) a TV2 Csoportot (a 9. héten 23,3 százalékos volt a heti átlagos közönségaránya) 18-49-ben.
Exatlon és Drága örökösök
Most az RTL klub azt a megoldást választotta, hogy a fix Drága örökösök és a Barátok közt után minden nap különböző műsorokat ad. A TV2 ezzel szemben továbbra is nyomja az Exatlont Palik Lászlóval, ami szépen teljesít a Drága örökösök fenekében: a múlt héten a hétfői adás szerepelt a legjobban 17,3 százalékos közönségaránnyal 18-49-ben. A Drága örökösök egyébként valamivel később – a Fókusz után egyből – kezdődik, és a legnézettebb adás 19,5 százalékot hozott. A napi sorozat bejött az RTL Klubnak, messze nem annyira drága, mint egy Alvilág, ráadásul a dramedy mágnesként vonzza a nézőket.
Isten veled, Magyarország! és Cápák között
Az RTL Klubos doksit több mint 110 ezren követték még az első adásnál a 18-49-es korosztályban, de ez a szám a folytatásnál már 80 ezer körül állt meg a Nielsen mérései alapján. A múlt heti rész közönségaránya 9,1 százalék volt, a legnagyobb baj viszont, hogy messze nem lett olyan színvonalas az egész, mint amire a beharangozó alapján számítottunk. A Cápák között 12,4 százalékos közönségaránnyal nyitott, múlt hétfőn pedig 10,9 százalékot ért el.
Alvilágból még jó sokat
Lehet, hogy a keddi Alvilág még nincs a közkedvelt külföldi sorozatok szintjén, de itt az a lényeg, hogy már nem csak az HBO gondolkozik drámasorozatokban. Ujj Mészáros Károly krimije a kereskedelmileg igazán fontos (persze mindenki úgy emeli ki a nézettségi adatokat, ahogy nála jobban mutat, a TV2 a 18-59-re és a teljes lakosságra állt rá) 18-49-es korcsoportban 8,7 százalékos közönségaránnyal kezdett még február 19-én, a második rész vége pedig 7,4 százalék lett. Ez persze egyáltalán nem jó, de azt azt RTL Klubnál se gondolhatták, hogy sokkal több lesz a vége. Nagyon messze vagyunk attól, hogy országosan tartsunk el több komoly és igényes sorozatot.
Tegyük hozzá, hogy a hasonló drámasorozatokat nem feltétlenül főműsoridőre találták ki, de a kisebb magyar piacon nem teheti meg egy kereskedelmi csatorna, hogy ennyire drága produkciót elsüllyesszen későbbre. Ehhez képest az Alvilág tartja magát, és azt se felejtsük el, hogy amikor a TV2 leadta az Aranyélet korábbi évadait, az se szakította szét a nézettséget (az első ismétlésnél 11,8 százalékos volt a közönségarány 18-49-ben, két héttel később meg 7,3). Ha sok hasonló forog, akkor se fogják kiütni a realityket a nyeregből a kertévékben.
Toplista és Gyertek át!
A Toplistát ugye Szabó Zsófi vezeti, de legyen elég róla annyi, hogy rég volt a tévében a főműsoridő vége felé egy ennyire fölösleges valami. A nézőket sem kavarta fel túlságosan, hogy Szabó Zsófi visszaszámol (február 27: 8,1 százalékos közönségarány).
A Gyertek át! ebben a szezonban visszatért, és Sebestyén Balázs a vetélkedőt ötvözi a late night show-val. Lehet, hogy nálunk a talk show-k nagyjából kibuktak (drága, nem érdekel elég embert, kevés a bevethető híresség is), de Sebestyénék azért jól megtalálták, mi az a formátum, ami működhet a magyaroknál. Vannak celebek, vannak neccesebb témák, és sok a humor. Ez éppen arra elég, hogy 18-49-ben 12,3 százalékos közönségarányt produkáljon a 9. héten.
A Tanár
A Tanár Nagy Ervinnel mondjuk már korábban indult el (mindjárt le is váltja A mi kis falunk harmadik évada), de azért jól mutatja, hogy bár meg sem közelíti A mi kis falunk eredményeit – és humorát –, szombatonként magabiztosan hozza a 14-20 százalékos közönségarányt. Dramedyről van szó, ami éppen félúton van a komolyabb és a könnyedebb témák között, és ez a nézettségi adatokon is megmutatkozik.
Kiemelt kép: Bielik István / RTL Klub