Tegnap partra sodort a víz Réunion szigetén egy repülőgépdarabot. A szárnyalkatrészre emlékeztető roncsdarab szinte biztos, hogy egy Boeing 777-es csűrőlapja. Ha ez végre bebizonyosodik, akkor szinte biztos, hogy az eltűnt maláj gép egy darabja került elő.
Majdnem mindenki azt mondja, hogy a szárnydarab tényleg egy Boeing 777 része, a gyárat kivéve. Ők nem mondanak semmit. Xavier Tytelman francia légiközlekedési biztonsági szakértő a Twitteren azt írta, hogy “hihetetlen a hasonlóság”.
Kép: Europress Fotóügynökség
Najib Razak maláj kormányfő is azt mondta csütörtökön szakértőkre hivatkozva, hogy a megtalált repülőgépdarab valószínűleg egy Boeing-777-es része volt.
Még mindig nem derült ki semmi
“Az előzetes információk alapján nagyon valószínű, hogy a roncsdarab egy Boeing-777-esé, annak azonban még utána kell járni, hogy az MH370-es járathoz tartozott-e.”
A roncsdarab jó ideig úszhatott a vízben, mert tele volt például csigákkal. A környéken egy bőrönddarabot is találtak, így egyre több dolog utal arra, hogy tényleg a gép darabjairól van szó. De ez még mindig nem jelent semmit. Azt főleg nem, hogy végre kiderülhet, hogyan történt a világ egyik legtitokzatosabb repülőbalesete.
Eddig négy baleset történt összesen Boeing 777-esekkel. Ebből három szárazföldön. Az egyik balesetnél ugyan vízbe zuhant a gép San Francisco partjainál, de egyrészt nem szakadt darabokra, másrészt az egy másik féltekén, gyakorlatilag pont a Föld másik oldalán van. Egyetlen Boeing 777-es zuhant le víz fölött olyan távolságban, hogy a szárnya Réunion szigetére kerülhetett volna.
Nagyon messze
Egyébként Réunion sincs közel a helyhez, ahol az MH370-es lajstromjelű gép eltűnt. Annyira nem, hogy a roncsdarabnak 4500 kilométernyi nyílt óceánon kellett végigsodródnia, hogy idekerüljön.
És simán lehet, hogy csak a gép egyik darabját sodorta ide a víz. Az ausztrál hatóságok például innen nagyon messze, Ausztrália partjaitól majdnem kétezer kilométerre nyugatra, a nyílt óceán fenekén kutatnak. Könnyen lehet, hogy a gép tényleg ott van.
Google Maps
Az óceán sodrása elképesztően összetett dolog. Annyira, hogy a maláj légiszakértők az eltűnés után nem sokkal nekiálltak egy komplex modellt készíteni arról, hova sodorhatta a roncsot az áramlat. Még mindig nem készültek el vele. Hihetetlen bonyolult rendszerről van szó, ami folyamatosan változik, és ahogy telik az idő, egyre több ismeretlennel kell számolni benne.
17 hónap
A legvalószínűbb, hogy a hajtóművek rögtön a víz alá süllyedtek, mert ezek a legnehezebb részei a gépnek. Az óceán mélyi kutatás most is ezekre koncentrál. Ennek ellenére már a szárnydarabból is egy csomó mindent ki lehet majd deríteni.
Tizenhét hónapja tűnt el a gép, a csűrőlap mégis meglepően egyben van. Már abból is kiderülhet valami, ha azt megnézik, hogyan szakadhatott le. De ez távolról sem ugyanaz, mintha megtalálnák végre a gép fekete dobozát.