Az indonéziai kutatócsoportot vezető illetékes, Bambang Soelistyo közölte: az időjárási körülmények nem tették lehetővé, hogy a búvárok megközelítsék azt a tenger alatti területet, ahol a hatóságok hanglokátorral megtalálták a lezuhant gép roncsait, összesen hat nagyobb törzsdarabot, amelyek közül a legnagyobb 18 méter hosszú és 5,4 méter széles.
Soelistyo szerint “korábbi tapasztalatok alapján” a gép fekete doboza nem lehet messze a megtalált roncsoktól, azonban a hajók még nem észlelték az általa leadott jelzéseket. A kutatócsoport egyik tagja szerint a gép farokrésze, amelyben a fekete dobozok vannak, vélhetően elvált a törzstől a katasztrófa során.
Az AirAsia 8501-es járata 162 emberrel a fedélzetén december 28-án reggel indult Surabayából Szingapúrba. A kapcsolat a felszállás után 42 perccel szakadt meg a géppel, amikor az Airbus a Jávai-tenger fölött, a borneói Kalimantan és Jáva között repült.
Az indonéziai meteorológiai szolgálat vasárnap közzétett elemzése szerint a katasztrófát a szélsőséges időjárási körülmények idézhették elő. A legvalószínűbb magyarázat az, hogy lejegesedtek és meghibásodtak a hajtóművek, miután a gép berepült egy viharfelhőbe. A gép lezuhanása óta harmincnégy holttestet találtak meg a tengerben, közülük egyeseket ülésükbe csatolva. Bambang Soelistyo vasárnap azt mondta, úgy vélik, hogy a holttestek nagy része a korábban megtalált nagyobb törzsdarabokban lehet.
Az elmúlt napokban folyamatosan erős hullámzás és szél akadályozta a kutatást. A műveletben 20 repülő és helikopter, valamint 27 indonéz, japán, szingapúri, maláj és amerikai hajó vesz részt.